17.04.2014 - 02:30 | Son Güncellenme:
DIŞ HABERLER SERVİSİ
Modern deniz taşımacılığı tarihinin en büyük faciası olan Titanik’in 102’nci yıldönümünden iki gün sonra Güney Kore, son 20 yılın en büyük gemi kazasıyla sarsıldı.
Ülkenin batısındaki İncheon limanından demir alan SEWOL isimli 6325 tonluk dev feribot, 325’i lise öğrencilerinden oluşan 462 yolcusuyla popüler turistik destinasyonlardan Jecu Adasına giderken acil durum sinyali gönderdikten yarım saat sonra yan yatarak iki saat içinde sulara gömüldü. Büyük bir patırtının ardından yan yatmaya başlayan gemiden can yeleklerini giyerek atlayan 174 kişi civardaki balıkçı tekneleri tarafından kurtarıldı.
İmdat çağrısından yarım saat sonra bölgeye gelen sahil güvenlik ekipleri, 5 kişinin cesedini çıkardı. Kurtarılan yolculardan 55’i yaralı olarak hastaneye kaldırılırken yaralıların bazılarının vücutlarında yanık izlerine rastlandı. 284 kişinin halen kayıp olduğu belirtildi. Gemide bulunan öğrencilerin tamamının, Ansan kentindeki Danwon Lisesi’nde okuduğu belirtildi.
Kaptan: Yerinizde kalın
14 saatlik seyahatin son üç saatine girildiğinde yaşanan kazadan yaralı kurtulan yolcular önce güçlü bir çarpma sesi duyulduğunu, 20 dakika sonra da gemi yan yatarak batmaya başladığını belirtti. Kaza sırasında yolcuların büyük kısmı feribotun alt kısmında bulunan restoran ve dükkanlarda olduği belirtildi. Ancak gemi kaptanı yaptığı anonsla yolculara “koltuklarınızdan kalkmayın” çağrısında bulundu. Kurtarılan yolcuların anlattığına göre kaptanın çağrısına uyan yolcular bir süre aşağıda bekledi. Kurtulan erkek yolculardan biri, “Mürettebat bize kıpırdamamamızı söyledi. Ama bir anda feribot yan yatmaya, insanlar üst üste kaymaya başladı. Bu sefer de dışarıya çıkmak çok zorlaştı” diye konuştu.
Feribotun yan yattıktan sonra hızla batmaya başlaması üzerine yolcular arasında büyük bir panik yaşandı. Geminin alt katlarındaki koridorlara dolan su yüzünden yolcular yukarıya çıkamayıp feribotun alt kısmında mahsur kaldı. Byeongpung Adası’na 20 kilometre uzaklıkta meydana gelen kazadan iki saat sonra ise geminin tamamı sulara gömüldü. Olay yerine 100 gemi, 18 helikopter ve 179 dalgıç gönderildi. ABD 7. Filo’yu kurtarma çalışmaları için bölgeye gönderirken Japonya da 10 helikopteri bölgeye yönlendirdi. Akşam saatlerinde çöken karanlık çalışmaları zorlaştırdı. Havaya atılan fişeklerle bölge aydınlatılmaya çalışıldı.
37 metre derinlikte
Arama kurtarma ekipleri bölgedeki okyanus tabanının çamurlu oluşu nedeniyle zorluk yaşadıklarını açıkladı. Ayrıca suyun sadece 12 derece sıcaklığında olması, feribotun içinden çıkabilenlerin de hayatta kalma şansını azaltıyor. Kişi 12 derece sıcaklığındaki suda 90 dakika içinde hipotermi geçirmeye başlıyor. Feribotun battığı bölgedeki derinliğin ise 37 metre olduğu açıklandı. Arama kurtarma ekipleri feribotun içinde mahsur kalanların kurtulma şanslarının ‘çok düşük’ olduğunu belirterek, “Ölü sayısının artmasından endişe ediyoruz” diye konuştu. Ancak feribotun alt kısmında batmanın ardından hava boşlukları oluşması durumunda yolcuların bir kısmının kurtulabileceğini belirtti.
Kurtulan öğrencilerden Lim Hyung-Min, “Feribot sallanmaya başladığında birbirimize çarpmaya başladık. Can yeleğini giyip okyanusa atladığımda çok soğuk geldi. Yaşamak istediğimi düşünüyordum“ dedi.
Neden battı?
Okul gezisi yolunda öğrencilere mezar olan feribotun neden battığı henüz kesin olarak bilinmiyor. Güney Koreli yetkililer önce, feribotta kapana kısılan veya okyanusa düşen yolcuları kurtarmayı amaçladıklarını belirtiyor. Yetkililer feribotun neden kaza yaptığının ise önümüzdeki birkaç gün içinde kesin olarak açıklanacağına dikkat çekiyor. Ancak ortaya şimdiden birçok teori atıldı. Korean Times gazetesi, kaza bölgesi ve çevresinde kayalıkların bulunduğunu, geminin rotasından çıkarak söz konusu alana girmiş olabileceğini belirtti. Gazete, gemicilik uzmanlarına dayanarak, çoğunlukla küçük ölçekli gemilerin bu bölgeyi geçiş güzergahı olarak kullandığına işaret etti. Bir diğer teori ise hava şartlarının bozuk oluşu. Yolcuların bir kısmı da kaza sırasında bölgenin sisle kaplı olduğunu iddia ediliyor. Ancak Güney Koreli yetkililer bu iddiayı yalanladı. 900 yolcu kapasiteli geminin sahibi olan şirket, rotadan sapma iddialarını reddeden açıklama yayımladı.
Feribot şirketi: Çok özür dileriz
Güney Kore Devlet Başkanı Park Geun Hye, kazanın ardından bir basın açıklaması yaptı. Hye, “Okul gezisine giden öğrencilerin böyle trajik bir kazayla karşılaşması acı veriyor. Bütün enerjinizi bu göreve aktarmanızı istiyorum. Vazgeçemeyiz. Tek bir yolcuyu kurtarmak için bile elimizden gelenin en iyisini yapmalıyız” dedi. Öte yandan öğrencilerin yakınları okul yetkilileriyle tartıştı. Aileler kazayla ilgili yeterince bilgi alamadıklarından şikayet etti. Okula battaniyelerle giderek bilgi alana kadar orada kalacaklarını açıkladı. Bazı yolcu yakınları da gazetecilere saldırdı. Kurtulan yolcularla röportaj yapmaya çalışan gazetecilere su fırlattı. Geminin ait olduğu Chunghaejin Gemicilik Şirketi Planlama ve İşletme Şefi Kim Young-boong, gemideki öğrencilerden ve ailelerinden kaza yüzünden özür dileyerek “Can kaybını en aza indirebilmek için elimizden gelenin en iyisini yapmaya söz veriyoruz. Çok üzgünüz,” açıklaması yapıldı.
En büyük deniz kazaları
Lise öğrencilerine mezar olan feribot kazası geçmişteki kazaları da akıllara getirdi. İşte tarihin en ölümcül feribot kazaları:
- 2013: 21 Ağustos’ta St Thomas Aquinas isimli feribot yük gemisiyle çarpıştı, 71 kişi öldü 49 kişi kayboldu.
-2012: Tanzanya’nın Zanzibar adasında batan feribotta bulunan 144 kişi hayatını kaybetti.
-2009: Endonezya’da Sulawasi adasına giden gemi fırtına yüzünden battı 235 kişi boğularak can verdi.
-2008: Filipinlerde MV Princess of the Stars isimli gemi Fengshen tayfunu sırasında battı 800’den fazla kişi yaşamını yitirdi.
-2006: Mısır’da Kızıldeniz’e açılan El-Selam isimli feribotta çıkan yangında 1.028 kişi can verdi.
-2002: Senagal’e ait Joola isimli yolcu gemisi Gambiya açıklarında battı, 1.860 kişi boğularak can verdi.
-2000: Endonezya’da Cahaya Bahari isimli feribot Maluku adası yakınlarında batarak 470 kişiye mezar oldu.
-1993: Güney Kore’de 1993’te meydana gelen feribot kazasında 292 kişi hayatını kaybetti.
-1987: Filipinler’de bir petrol tankeriyle çarpışan Dona Paz feribotu sulara gömüldü, 4 bini aşkın kişi hayatını kaybetti.
-1912 Titanik gemisi 15 Nisan 1912’de Atlantik Okyanusu’nda buzdağına çarparak battı. 1514 kişi yaşamını yitirdi.