26.06.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:
HAKAN ATİS Göteborg
45 bin deniz milini geride bırakacak yarışmacılar denize düşerek kaybolan John Fisher’in anısına Göteborg Limanı’ndan alkışlarla uğurlandı. 1973 yılında “Whitbread Round The World Ocean Race’’ adıyla başlayan, dünyanın prestijli otomobil, tekne motoru, iş makinesi ve kamyon üreticisi İsveçli Volvo’nun sponsor olmasıyla “Volvo Ocean Race” olarak değiştiren etkinlik, denizcilik camiasında oldukça ünlü. Ancak kulis bilgilerine göre Volvo, bu yıl son kez sponsor oldu.
Göteborg’daki organizasyon eksikliklerine dünyanın dört bir yanından gelen basın mensuplarıyla birlikte tanık oldum. Son etapta Mafre, Dongfeg, Vestas, Akzo Nobel, Brunel, Turn the Tide on Plastic ve Sun Hung Kai / Scallywag takımlarının yarıştığı küresel organizasyon, gelecek yıl muhtemelen başka bir sponsor tarafından desteklenecek. Doğal olarak adı değişecek. 2017-2018 rotası sırasıyla: İspanya Alicante-Portekiz Lizbon olarak başlayan “Volvo Ocean Race”, 2017-2018 daha sonra sırasıyla Lizbon, Cape Town, Melbourne, Guangzhou oradan Auckland, Itajai, Newport, Cardiff, Göteborg ve Hollanda Lahey ile son bulacak.
Teknoloji gösterildi
Yarışmacıların Hollanda’da bitiş çizgisini geçmesi an meselesi. Bu etap öncesi Volvo kamyonlarının Türkiye temsilcisi Temsa İş Makinaları’nın ev sahipliğinde Ünite İletişim tarafından organize edilen basın turunda geleceğin teknolojileri tüm açıklığıyla gösterildi. Lakin, o ayrı bir haber konusu. Etkinliğin denizcilikle ilgili kısmına değineceğim. Ancak önce bir noktayı vurgulamak istiyorum. Zira ülkemizde ‘teşekkür ve taltif’ maalesef göz ardı ediliyor. Bu nedenle sıkça eleştirdiğim o hataya düşmeyeceğim. Sergiledikleri profesyonel performans ve kurumsal temsil başarıları nedeniyle Temsa İş Makinaları Kamyon Satış Grup Müdürü Kıvanç Kızılkaya, Pazarlama ve Kurumsal İletişim Müdürü Banu Uyan, Volvo Trucks Global İletişim Müdürü Ceren Wende ve Ünite İletişim Yaratıcı Stratejiler Başkanı Ercüment Şener’e teşekkür ediyorum.
İşleri oldukça zor
Gelelim konunun maviliklerle ilgili kısmına… Astronotların uzay boşluğunda işleri ne kadar zorsa emin olun ‘Volvo Ocean Race’ ekiplerinin ki en az onlar kadar zor. Müthiş bir fiziksel ve zihinsel dayanıklılık gerektiriyor. Kuru gıdalarla beslenip vardiya halinde uyuyorlar. Öyle konforlu yataklar ve kamaralar hayal etmeyin. Fileden ve katlanabilir basit ranzaları var. Her an tetikte oldukları için kuş uykusunda dinleniyorlar. Giysileri de özel. Her teknede acil yaralanmalarda müdahale edebilecek düzeyde tıp bilgisine sahip bir uzman bulunuyor. Ayrıca teknede oluşabilecek teknik arızalar için bir yarışmacı da ter döküyor.
Su son derece kısıtlı. Zira teknelerde ağırlık yapabilecek her şey yarışmacıları engelliyor. Bu nedenle su stokları son derece kısıtlı ve gerektiğinde deniz suyunu arıtıyorlar. Az önce değindiğim gibi yarışmacılar donmuş gıdalarla besleniyor. Günlük ortalama 4500-5000 kalori alıyorlar. Her tekne yarış boyunca uydu üzerinden takip ediliyor. Göteborg’da yarış teknelerinden birinin kopyasını inceledim. Dışarıdan kolay gibi gözükmesine aldanmayın. VOR tam anlamıyla sabır, dayanıklılık, tecrübe imtihanı. Yaşam alanları o kadar kısıtlı ki okyanusların deli dalgalarında verdikleri mücadele her türlü takdiri hak ediyor.
Türk yelkencileri de göreceğimize inanıyorum
Organizasyonun temel amacı maviliklerin, doğanın temiz tutulması ve denizcilik kültürünün yaygınlaşmasına katkı sağlamak. Son bir not olarak henüz Türk yarışmacı olmadığını söyleyebilirim. Zira elemeler son derece zorlu. Lakin, yarışmaya hazırlanan azimli yelkencilerimiz olduğunu da biliyorum. O nedenle gelecek yıllarda okyanuslarda hem bayrağımızı hem de yelkencilerimizi göreceğimize inanıyorum. Tüm denizcilerin pruvası neta, rüzgar kolayına olsun.