30.12.2024 - 07:03 | Son Güncellenme:
Bangkok’tan havalanan ve başkent Seul’ün güneybatısındaki Muan kentine giden Jeju Hava Yolları’na ait bir uçak, iniş takımlarının açılmaması nedeniyle Muan Uluslararası Havalimanı’na gövdesinin üzerine iniş yapmaya çalıştı. Ancak uçak, inişte kontrolünü kaybederek pistten çıktı ve havalimanını çevreleyen duvara çarptıktan sonra alev aldı.
Ülkenin en kötü havacılık felaketlerinden biri olarak kayıtlara geçen kazada, uçaktaki 181 kişiden yalnızca 2 kişinin kurtulabildiği, ölenlerden 4’ünün mürettebat, geri kalanının ise yolcu olduğu belirtildi. Yetkililer, en küçüğü 3 yaşında olan 5 çocuğun da hayatını kaybettiğini belirtti. Acil durum görevlileri de, uçaktan kurtulan iki mürettebatın hastaneye kaldırıldığını, ikisinin de bilincinin yerinde olduğunu belirtti. Söz konusu iki kişinin hayati tehlikeleri olmadığı da kaydedildi.
Olay araştırılıyor
YTN televizyonunun yayınladığı kaza görüntüleri, Jeju Air uçağının pistte kayarak ilerlediğini, iniş takımlarının hala kapalı olduğunu ve tesisin dışını çevreleyen beton duvara çarptığını gösteriyor. NBC televizyonunun yayınladığı ve söz konusu uçağa ait olduğu belirtilen yerden çekilmiş görüntülerdeyse, sağ motordan alev çıktığı görülüyor.
Muan itfaiye istasyonunun şefi Lee Jeong-hyeon, uçağın tamamen yok olduğunu ve enkaz arasında sadece kuyruk tertibatının tanınabilir durumda kaldığını ifade etti. Lee, uçakta kuşlara çarpma sonucu mekanik sorunlar meydana gelip gelmediği de dahil olmak üzere kazaya neyin sebep olduğu konusunda çeşitli olasılıkların araştırıldığını söyledi. Güney Kore Ulaştırma Bakanlığı da, kaza ve yangının nedenini araştırmak üzere olay yerine bir ekip yolladığını bildirdi.
Güney Kore Ulaştırma Bakanlığı, uçağın 15 yıllık Boeing 737-800 tipi bir jet olduğunu açıkladı. Jeju Air’den yapılan açıklamada, kazayla ilgili “büyük özür” dilenirken ve yetkililerin “kaza sonrası süreci yönetmek için elinden geleni yapacağı” ifade edildi.
Alarm iddiası
Bu arada Güney Kore Ulaştırma Bakanlığı, kontrol kulesinin, uçağın düşmesinden önce kuş çarpması uyarısı yaptığı ve pilotlara uyarıyı gönderdiğini açıkladı. Ancak uçuş takip sitesi “Flightradar” ise, iki gün önce uçağın Jeju’dan Pekin’e giderken 7700 (Acil) sinyali verdiğini ve Seul’e yönlendirildiğini paylaştı. Uçağın o zamandan beri programı yakalamaya çalıştığı ve gecikmelerle uçtuğu belirtiliyor.
Başka kazalar da yaşandı
- Cuma günü Norveç’in Oslo kentinden Hollanda’nın Amsterdam’a kentine giden yolcu uçağı acil iniş sırasında pistten çıktı. Uçakta bulunan 176 yolcu ve 6 mürettebatın yara almadan kurtulduğu belirtildi. KLM Havayolları’na ait Boeing 737-800 tipi yolcu uçağının, kalkıştan kısa bir süre sonra yaşanan teknik bir arızanın ardından acil iniş yaptığı sırada pistten çıktığı belirtildi. Norveç Kaza Araştırma Kurulu, arızanın nedeni hakkında soruşturma başlattı.
- Cumartesi gecesi Kanadalı havayolu firması Air Canada’ya ait bir yolcu uçağı, Halifax Havalimanı’na iniş sırasında pistten çıkıp alev aldı.CBC News’in haberine göre, St. John’s kentinden gelen iç hatlar uçağının inişte zorluk çekmesi üzerine havalimanı geçici olarak kapatıldı. Yetkilileri bazı yolcuların hafif şekilde yaralandığı ve felaketten kıl payı kurtulduklarını belirtiyor.
Kore’nin en ölümcül felaketlerinden
Dün yaşanan kaza, Güney Kore havacılık tarihinin en ölümcül felaketlerinden biri olarak kabul ediliyor. Nitekim Güney Kore’de havacılık kaynaklı yaşanan en son felaket, 1997’de bir Korean Airlines uçağının Guam’da düşmesiydi. Bu felaket, 228 kişinin ölümüyle sonuçlanmıştı. 2013’te bir Asiana Airlines uçağının San Francisco’da sert iniş yapması sonucunda da üç kişi ölmüş ve yaklaşık 200 kişi de yaralanmıştı.
Öte yandan uçağın ilk iniş denemesinde başarılı olamadığı, bu yüzden pilotun alanı pas geçtiği belirtiliyor. Yetkililer, ikinci denemede gövde üstü inmek isteyen uçağın hızını tam olarak düşüremediğini, bu yüzden de hızla havalimanını çevreleyen duvara çarptığını ve anında yangın çıktığını belirtti. Düşen uçağın kaptanının Mart 2019’dan beri Jeju Air’de çalıştığı ve 6 bin 820 saatten fazla uçuş deneyimi olduğu, yardımcı pilotun ise 1.650 saatten fazla uçtuğu ve Şubat 2023’te göreve başladığı bildirildi.