01.01.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:
Önder Yılmaz / Ankara
TBMM Trafik Alt Komisyonu’nda milletvekilleri, Türkiye’nin kanayan yarası olan trafik sorununa yönelik çözüm önerilerinde bulundular. Anne ve babasını yaya geçidinden geçerken bir aracın çarpmasıyla kaybeden, 4 yıl sonra ünlü televizyoncu Acun Ilıcalı’nın anne - babası olan kardeşi ve yengesini de trafik kazasında yitiren Ak Parti Erzurum Milletvekili Mustafa Ilıcalı, “İnteraktif uyarı ve denetim sistemi kurulmalı” dedi. Ilıcalı, İçişleri Bakanlığı ve üniversite işbirliği ile proje hazırlandığını ve küçük bir uygulamanın da yapıldığını açıkladı. Buna göre, yolda hata, kaza, kara nokta ve gizli buzlanma olduğu zaman sistem bunu sürücüye bildirecek. Sistem, araçların hız durumunu da kontrol edip uyarı verebilecek.
3.6 kişiye bir araç
Mustafa Ilıcalı, anne ve babasını yaya geçidinden geçerken bir aracın çarparak öldürdüğünü açıkladı. 4 yıl sonra da kardeşi ve yengesini trafik kazasında kaybeden Ilıcalı, o zamandan beri hayatını trafik sorununun çözümüne adadığını belirtti. Ilıcalı, 2016’da 2010 yılına göre nüfusun yüzde 8.3, sürücü belgesinin ise yüzde 33 arttığını belirterek “2016 yılındaki araç sayımız 21 milyon, neredeyse 3.6 kişiye bir araç düşüyor. Nüfusumuz yüzde 8 artarken araç yüzde 40 artıyor. Trafik kazalarının 39 milyar liralık maddi boyutu var. 4 Yavuz Sultan Selim Köprüsü parası bu. Kazaların yüzde 50’si aşırı hızdan. Hız arttıkça kazaya karışma, ölüm artmış oluyor” dedi.
Müthiş caydırıcı
Denetim zayıflayınca kazaların arttığını belirten Ilıcalı, bir ankete katılanların yüzde 16’sının “Trafik denetimleri güçlenirse uyarım, yoksa uymam” dediğini, koşulsuz olarak kurallara uyacağını söyleyenlerin ise sadece yüzde 2 olduğunu kaydetti. Bunun korkutucu olduğunu söyleyen Ilıcalı, “Sürücülerin yüzde 90’dan fazlası elektronik denetim sistemlerine uyuyorlar. EDS uygulamalarını karşılaştırıyoruz, müthiş bir caydırıcılığı var” ifadelerini kullandı. Son on yılda 18.1 milyar lira trafik cezası kesildiğini söyleyen Ilıcalı “Daha sıkı bir denetim olsa 18.1 milyar katlar” dedi.
‘Hemen yakalayalım’
“Ana arterlere çözüm olacak üç başlık var” diyen Ilıcalı şunları söyledi: “Bir: Teknolojik imkânların en iyi şekilde kullanılacağı bir denetim. Öyle bir denetim yapalım ki sürücü yolda hatayı yaptığı an bunu yakalayalım. Sürücülerin bu teknolojiyi yakalama şansı olmasın, hani radara ait alet alıyor, haritada yerlerini buluyor, biri diğerine farlarla işte ‘Burada denetim, radar var’ diyor. İnteraktif uyarı sistemi, interaktif denetim sistemi. Sistem şu: Yolda hata, kara nokta, gizli buzlanma, kaza olduğunda sistem bunu oradaki sürücüye bildirecek.”
GPS’den hız takibi
“Bu proje için İçişleri Bakanlığı ve üniversite çalışıyor” diyen Ilıcalı denetimi sağlayacak sistemin araçlara takıldığını ve interaktif olarak kaza noktalarını, hava ve trafik şartlarını sürücüye mesaj yoluyla bildirdiğini anlattı. Ilıcalı “Araçların GPS aracılığıyla hız takibi yapılıyor ve sürücü gerekli durumlarda uyarılıyor.Bilgiler meteoroloji, Karayolları, emniyet ve jandarma arasında ortak oluşturulacak merkezde toplanıyor. Bu proje hayata geçtiğindre HDS ve TDS gibi sistemlere gerek kalmaz” diye konuştu. İkinci çözümün eğitim olduğunu belirten Ilıcalı, kazaların yüzde 98’inin insan hatasından kaynaklandığını hatırlattı.