GündemEğitime 5+3 formülü

Eğitime 5+3 formülü

03.11.2010 - 00:19 | Son Güncellenme:

Milli Eğitim Şûrası’nda 8 yıllık kesintisiz temel eğitimin bölünmesi ve ortaokulların yeniden açılması gündeme geldi. Bu değişikliğin amacı konusunda tartışmalar var...

Eğitime 5+3 formülü

18. Milli Eğitim Şûrası’nda alınan ilk ön karar, 7-14 yaş arası çocukları kapsayan 8 yıllık kesintisiz temel eğitimi “kademeli” hale getirecek düzenleme oldu. Kız ve erkek çocuklar için zorunlu olan 8 yıllık eğitimin ilk kademesini 1-5. sınıf, ikinci kademesini ise 6-8. sınıf oluşturacak. Karara göre 8 yıllık kesintisiz temel eğitim uygulaması sürecek, ancak 1 ve 2. kademede okuyan öğrencilerin eğitimi ayrı binalarda verilecek. İlk kez uygulanacak değerler eğitimi kapsamında ise dini görüşler tartışıldı. Değerler eğitiminin temelini, İslami terminolojinin oluşturması gerektiği belirtildi. Milli güvenlik derslerine ise askerlerin değil siviller tarafından verilmesi önerisi de tartışılan bir madde oldu. Eğitim Bir Sen Genel Sekreteri Halil Etyemez, “Hâlâ okullarda milli güvenlik dersinde kışladan üniformalı öğretmen geliyor. Öğretmen sınıfta, asker kışlada, mühendis iş sahasında olmalı” dedi.
Komisyonda kesinleşen ve Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu’nun da katılacağı Şûra Genel Kurulu’nda ele alınacak olan bazı öneriler şöyle:
- İlköğretim okulları için kurumsal bütçe oluşturulmalı.
- İlköğretim okullarında zorunlu eğitim kademeli olmalı, öğrenciler fiziksel gelişim ve yaş farkı dikkate alınarak ayrı binalarda eğitim görmeli.
- Kademeli olarak ikili öğretim ve birleştirilmiş sınıf uygulaması sona erdirilmeli, kalabalık sınıf mevcutları çağdaş ölçütlere göre düzenlenmeli.

Tavsiye niteliğinde
Şûralarda alınan kararlar, eğitim sisteminin aksayan yönlerinin düzeltilmesine yönelik çalışmalarda bakanlığa yol gösteriyor. Milli Eğitim Şurası Yönetmeliği uyarınca 81 il tarafından hazırlanan hazırlık raporları MEB’e gönderiliyor. MEB, bu raporları yeniden düzenliyor. Şûrada ayrı ayrı belirlenen konular kapsamında komisyonlar çalışma yapıyor. Her komisyon, “oyçokluğuyla” tavsiyeler (ön kararlar) alıyor. Tavsiyeler tutanağa bağlanıyor. Tavsiyeler, Genel Kurul’da görüşülüyor ve oyçokluğuyla “tavsiye kararı” haline getiriliyor. Genel Kurul’da görüşülen raporlar, varsa ilave veya çıkarmayı gerektiren düzenlemelerin yapılabilmesi için komisyon başkanlarına geri veriliyor. Komisyon başkanları ve raportörleri tarafından yenilenen raporlar, toplantı tutanaklarıyla Genel Sekreterlik’e teslim ediliyor. Kararlar, Genel Kurul’da oyçokluğuyla belirleniyor.
Şûra kararları 4 ay içinde Tebliğler Dergisi’nde yayımlanıyor. Milli Eğitim Bakanı’nın onayıyla yürürlüğe giriyor. Kararların hayata geçirilmesine ilişkin yaptırım bulunmuyor.

Haberin Devamı

‘Amaç imam hatipleri canlandırmak mı?’
Kesintisiz temel eğitimi “kademeli” hale getirecek düzenlemeye temkinli yaklaşan eğitimcilerin görüşleri şöyle:
Prof. Dr. Cevat Celep (Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fak. Eğitim Bilimleri Böl. Bşk.): “Zorunlu eğitim 8 yıl olarak devam edecek. Birinci kademe ilkokul basamağı, ikinci kademe ortaokul basamağı olacak. İşleyişler, binalar ayrılıyor. Özellikle büyük sınıflar küçükler için sıkıntı oluşturabiliyor. Ancak kademe ayrılmadan yalnızca bina ayrılabilir, yönetim ayrılabilir.”
Prof. Dr. Ali İlker Gümüşeli (Yıldız Tek. Ü. Eğitim Fak. Eğitim Bilimleri Böl. Bşk.): “Kalabalık okullarda küçük çocuklar mağdur olabiliyor. Ancak bunu genele yaymanın nasıl bir gerekçesi var bilmiyorum.”
Prof. Dr. İsa Eşme (Maltepe Ü. Eğitim Fak. Öğretim Üyesi): “Yaş gruplarının ayrı binalarda öğretim görmesi pedagojik yönden yararlı. Ancak bu uygulamanın arka planında imam hatip okullarının orta kısımlarını canlandırma varsa bu, öğretim birliği açısından elde edilen kazanımlardan geriye dönüş anlamı taşır.”
İSTANBUL Milliyet