17.08.2004 - 00:00 | Son Güncellenme:
0
Özdeyen, zaman geçirilmeden depremlere karşı trenlerde erken uyarı sisteminin kurulması gerektiğini belirterek, "Bunun için trenleri bilgisayarla donatmak gerekir" diye konuştu.Japonyada bu sistemin yıllardır işlediğini kaydeden Özdeyen, şöyle dedi: "Kuzey Anadolu Fay Hattının 27 kilometre uzunluğundaki güney kolunun Pamukova da olduğu, Büyükderbentte tren hızlarının 106 ve 105 kilometre, Köseköy arasında ise 120, 115, 120 kilometre olduğu ve 1999 depreminde 49.503lük rayların S haline dönüştüğü dikkate alınırsa, 7.5 büyüklüğüne yakın deprem de her an kapıda olduğuna göre, hafif raylı ve ağır raylı sistemlerde depreme karşı erken uyarı sistemini vakit geçirmeden uygulamamız kaçınılmazdır. Japonlar, Tohoku ve Joetsu Shinkansen hatlarına sahil boyunca yerleştirdikleri deprem sensörleri sayesinde yıkıcı bir deprem meydana geldiğinde trenlerini otomatik olarak durdurabiliyor." TCDD Emekli Protokol Müdürü, Hızlı Tren ve Boğaz Tüp Geçit Teknik Heyet Başkanı Önder Özdeyen, 1982 yılında Japon mühendislerin hızlı tren için çalışırken bazı uyarılarda bulunduklarını belirterek, "Japon mühendisler o zamanlar, bir trenin hızını artırırsanız yolu yenilemek gerektiğini, aksi takdirde o yol üzerinde çok çeşitli kazaların meydana gelebileceğini söylemişlerdi" dedi. Demiryollarına 23 saldırı PAMUKOVA ve Tavşancıldaki tren kazalarından sonra sabotaj ihtimalini inceleyen TCDD, mayıs ayından bu yana yaşanan 23 şüpheli olaydan 16sında sinyal renklerinin değiştirildiğini, rayların söküldüğünü ve makinistlere talimat verilen telefonların tellerinin kesildiğini tespit etti. Zarar 6-7 milyon dolar PAMUKOVAda meydana gelen ve 38 kişinin ölümüyle sonuçlanan hızlandırılmış tren kazasında, Yakup Kadri Karaosmanoğlu Ekspresinin 5 vagonunda yaklaşık 6-7 milyon dolarlık hasar meydana geldiği bildirildi. İncelemelerde, en büyük hasarın, ölü sayısının çok olduğu 1. vagonda olduğu belirlendi. En az hasarın ise yemekli vagonda olduğu tespit edildi.