18.03.2022 - 16:16 | Son Güncellenme:
1915 Çanakkale Köprüsü Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın katıldığı törenle açıldı. 2023 metre ile dünyanın en uzun orta açıklığa sahip köprüsü olma özelliği taşıyan Çanakkale 1915 Köprüsü ile Gelibolu'dan Çanakkale'ye 6 dakikada ulaşım sağlayacak. Bu dev eser ile birlikte Asya ile Avrupa denizin üstünden dördüncü kez kavuştu.
Türkiye'nin en büyük projeleri arasında yer alan dünyanın en uzun orta açıklıklı 1915 Çanakkale Köprüsü ve Malkara- Çanakkale Otoyolu açılışı Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından yapıldı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, 1915 Çanakkale Köprüsü'nün Lapseki şantiyesinde Güney Kore Başbakanı Kim Boo-Kyum ile bir görüşme yaptı. Erdoğan, ardından da makam aracıyla Çanakkale Köprüsü'nden geçerek, törenin yapılacağı alana geldi. Törene Cumhurbaşkanı Erdoğan, Güney Kore Başbakanı Kim Boo-Kyum, Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay, Cumhurbaşkanlığı Sözcüsü İbrahim Kalın, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı Mustafa Şentop, MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli, İletişim Başkanı Fahrettin Altun, Milli Savunma Bakanı Hulusi Akar, İçişleri Bakanı Süleyman Soylu, Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer, Gençlik ve Spor Bakanı Mehmet Muharrem Kasapoğlu, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Fatih Dönmez, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, AK Parti Genel Başkanvekili Binali Yıldırım, AK Parti Genel Başkanvekili Numan Kurtulmuş ve koprü inşaatını yapan konsorsiyumdaki 4 firmanın yöneticisi ile çok sayıda kişi katıldı.
Tören, saygı duruşu ve İstiklal Marşı'nın okunmasıyla başladı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu ile Güney Kore Başbakanı Kim Boo-Kyum birer konuşma yaptı.
'CUMHUR İTTİFAKI OLARAK BUNU AÇMAK BİZE NASİP OLDU'
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan yaptığı konuşmada, "1915 Çanakkale Köprüsü'nün ülkemize milletimize, şehrimize, tüm insanlığa hayırlı olmasını diliyorum. İstanbul Boğazı'ndaki 15 Temmuz Şehitleri Köprüsü, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Marmaray, Avrasya Tüneli ve şimdi de işte burada özellikle Çanakkale'de 6'ncı köprüyü açıyoruz. Fakat unutmayın 140 yıl önce Sultan Abdülhamid Han az önce ifade ettiğim o köprülerin eskiz çalışmalarını yapmıştır, o hazırlıkları yapmıştır. Osmanlının ardı ardına yaşadığı savaşlar sebebiyle hayata geçirilemeyen Abdülhamid Han yadigarı bu projelerin bir kısmını hayata geçirmek bize nasip oldu. 1915 Çanakkale Köprüsü her bir teknik özelliği ile de farklı anlamlar taşıyor. Hamdolsun Cumhur İttifakı olarak bunu açmak bize nasip oldu. Köprümüzün isminin başındaki 1915, 1'inci Dünya Savaşı'nın en kanlı, en ibretlik, en canhıraş mücadelelerine sahne olan Çanakkale'de Deniz Zaferi'ni kazandığımız yılı, 318 metre yüksekliğindeki kuleleri Mart'ın 18'ini ifade ediyor. 3, Mart ayını, 18 ise bugünü. 2023 metrelik orta açıklığı ise Cumhuriyetimizin kuruluşunun 100'üncü yılı olan 2023'ün ve o tarihe atfettiğimiz büyük hedeflerimizin işaretidir. Ecdadımız bir asır önce burada 'Çanakkale Geçilmez' sözünü kanıyla tarihe nakşetmiştir. Haçlı hilal mücadelesiydi. Ecdadımız kınalı kuzuları ile Gazi Mustafa Kemalin riyasetinde o kınalı kuzularla, Seyit Onbaşılarla 'Çanakkale Geçilmez' demiş ve burada tarih yazmıştı. O Çanakkaledeki mücadeleyi verenlerin torunları olarak bugün biz buradayız. İnşa ettiğimiz bu köprü ile ecdadın mirası aynı mesajı mühendisliğin ve teknolojinin imkanlarıyla tarihe yeniden kazıdık. Güney Kore Başbakanını dinledik. Aşkını heyecanını gördük" diye konuştu.
'NEREDEN NEREYE'
Cumhurbaşkanı Erdoğan, "Karşımızda İstanbul'u Tekirdağ'a ve Çanakkale üzerinden Balıkesir'e bağlayacak dev bir ulaşım projesi var. Bugün köprüyle birlikte Malkara'dan Çanakkale'ye kadar uzanan 101 kilometrelik otoyolun da açılışını gerçekleştiriyoruz. İş bilenin, kılıç kuşananındır. Türkiye'nin en yoğun araç güzergahlarından birisi olan bu yolda Lapseki- Gelibolu arasında feribotlarla ulaşım sağlanıyordu. Burası saatlerce feribot sırası beklenen, ardından 1,5 saatlik bir yolculukla karşıya geçilebilen bir yerdi. Şimdi aynı yolculuk 1915 Çanakkale Köprüsü üzerinden sadece 6 dakikada tamamlanacak. Nereden nereye" dedi.
"Firmalarımız, Güney Koreli iş ortaklarıyla birlikte kolları sıvadı, 5 binin üzerinde personelin, 740 iş makinasının geceli gündüzlü çalışmasıyla köprümüzü söz verdiğimiz tarih olan bugünkü açılışa hazır hale getirdi" diyen Erdoğan, şunları söyledi:
"Dünyada böylesine devasa bir eseri bu kadar kısa sürede tamamlayacak bir başka ülke var mıdır bilmiyorum. Türkiye orta açıklığı itibarıyla dünyanın en uzun köprüsüne sahip Japonya'yı geride bırakarak bu alanda ilk sıraya yerleşti. Tabii orta açıklık uzunluğu bakımından dünyadaki ilk 10 köprünün 3'ünün ülkemizde olduğunu da hatırlatmak isterim. Marmara'yı; otoyollarıyla, köprüleriyle, tünelleriyle çepeçevre kuşatan otoyol projemizin bugün açılışını yapacağımız kısmı 2,5 milyar Avroluk yatırım bedeline sahiptir. Peki bu 2,5 milyar Avroluk yatırım bize ne kazandıracaktır? Ülkemizin bu yatırımla sadece zamandan, akaryakıt tüketiminden ve karbon salınımı azalımından kazancı yıllık ne kadar olacak biliyor musunuz? 415 milyon Avro. Şehirlerimiz arasında güvenli, konforlu, hızlı şekilde yapılacak seyahatin kolaylığına, rahatlığına, huzuruna değer biçilir mi? Yapılan hesaplamalar bu projenin ekonomimize üretimde 5,3 milyar Avro, istihdama 118 bin kişi, milli gelirde 2,4 milyar Avro ilave katkısının olacağına işaret ediyor. Velhasıl neresinden bakarsanız bakın ülkemiz için kazanç, milletimiz için iftihar kaynağı bir eserin açılışını yapıyoruz."
Yap- İşlet- Devret modeliyle inşa edilen en son eser olduğunu belirten Cumhurbaşkanı Erdoğan, "Bu modelin 30 yıllık geçmişi olmakla beraber en başarılı örnekleri bizim dönemimizde ortaya çıkmıştır. Dünyada 134 ülke bu modeli farklı sektörlerdeki yatırımlarında kullanıyor. Kamu özel iş birliği modeli performansında Avrupada 3'üncü, dünyada 13'üncü sırada yer alıyoruz. Almanya son 4 yılda 15 milyar dolarlık kamu özel sektör iş birliğiyle otoyol yaptı. Amerikanın açıkladığı 1,5 trilyon dolarlık altyapının önemli kısmı bu modelle gerçekleşecek. Türkiye bu yöntemle sadece ulaştırma sektöründe son 20 yılda 37,5 milyar dolarlık yatırımı hayata geçirmiştir. Kendi kasamızdan değil dışarıdan getirmek suretiyle bunu başarmıştır. Bu dönemdeki projelerin milli gelirimize katkısı 395 milyar dolardır. Üretime katkısı 838 milyar dolardır. İstihdama katkısı 1 milyon kişidir. Şayet aynı yatırımları sadece bütçe kaynaklarıyla yapmaya kalksaydık 10larca yıl bekleyecektik" diye konuştu.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, "İstanbul Havalimanı, İstanbul- İzmir Otoyolu ve Osmangazi Köprüsü, Kuzey Marmara Otoyolu ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Ankara- Niğde Otoyolu, Malkara-Çanakkale Otoyolu ve 1915 Çanakkale Köprüsü gibi dev projelerimiz ülkemize katma değer ve bütçemize gelir sağlayan eserler olarak kalkınma tarihimizdeki yerlerini almışlardır. Türkiye; babasının temelini attığı eserin bitimini ancak torununun görebildiği dönemlerden aldığı dersle bu modeli geliştirip uzun yıllara yayılacak yatırımları kısa sürede bitirmeyi tamamlamıştır. Garantili işletme döneminde bile kamuya kaynak aktarmaya başlayan bu eserleri, sonrasında uzun yıllar boyunca devlete kazanç sağlamayı sürdürecektir. Bütçeden tek kuruş çıkmadan 10 milyar Avroluk yatırımla tamamlanan 200 bin kişiyi istihdam eden İstanbul Havalimanı ilk yılında garanti yolcu sayısını aşarak, kamuya 22 milyon Avro ilave gelir getirmiştir. Bölünmüş yolların ve otoyolların yüzde 170 artan araç trafiğine rağmen kazaları yüzde 80 azaltarak insanımızın sadece mal değil can güvenliğine hizmet ettiğini unutmamalıyız. Bu modelle, peşin para ile zaten yapamayacağımız, bütçe imkanlarıyla da bitirmesi uzun vakit alacak projeleri kısa sürede ve taksitle milletimizin hizmetine sunuyoruz. Hastaneleri böyle yapıyoruz. Yolları böyle yaptık, yapıyoruz. Yapmaya da devam edeceğiz. Sağladığı zaman, yakıt, emisyon kazançları yanında hayata geçirildiği bölgelerde yol açtığı ekonomik ivme ile bu projeler Türkiyenin kalkınmasına çok önemli destekler vermektedir" dedi.
GEÇİŞ 200 TL
Küresel ekonomik sistemin yeni baştan düzenlendiği bu dönemde, Türkiye'nin yatırım, insan gücü, ihracat potansiyeli ile öne çıkmasında bu modelin payına işaret eden Erdoğan sözlerini şöyle tamamladı:
"Buna karşı çıkanların, ülkemizin kalkınması için gereken yatırımlar konusunda ne önerileri olduğunu sorun. Ne derece riyakar, hazırlıksız oldukları ortaya çıkacaktır. Biz burada sadece boğazın iki yakası arasındaki bir köprüyü hizmete açmıyoruz. Biz burada Türkiyenin bugünü ile geleceği arasında giderek daha da güçlenen bir kalkınma köprüsü kuruyoruz. Biz bugün burada Türkiyenin büyüme, güçlenme gelişme bölgesinde ve dünyada huzurun, refahın, adaletin, hakkaniyetin sembolü haline gelme vizyonunun yeni bir halkasına kavuşuyoruz. Türkiyenin tamamladığı her eser; her proje; her yatırım; her hizmet Necip Fazılın deyimiyle surda açılmış bir gediktir. Bundan sonra biz rüzgarın ne yandan estiğine değil, kırdığımız zincire, bitirdiğimiz esarete ve zillete. Kavuştuğumuz hürriyete, kulak kesildiğimiz masumun sesine, ram olduğumuz milletimizin istikametine, şaha kaldırdığımız ülkemizin kazanımına bakacağız. Sayın bakan bir fiyat söyledi. Ben burada bir rakam açıklıyorum. Otomobil geçişleriyle alakalı fiyatı 200 lira olarak belirledik. Fiyat 200 lira. Ancak buradan feribotların geçiş fiyatlarını biliyorsunuz, beklentileri biliyorsunuz. Bir hafta ücretsiz olacak" ifadelerini kullandı.
Dua edildikten sonra Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, beraberindekiler ile birlikte kurdeleyi keserek, 1915 Çanakkale Köprüsü'nü hizmete açtı.
BAKAN KARAİSMAİLOĞLU: ŞANLI TARİHİMİZE MÜHÜR VURAN ŞAHASER OLMUŞTUR
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu açılışta yaptığı açıklamada, "Cumhuriyet tarihimizin en büyük ulaştırma projelerinden biri olan 1915 Çanakkale Köprüsü'nü hizmete sunmanın haklı gururu ve mutluluğunu yaşıyoruz. Projemiz ile ülkemiz, yatırım, üretim, ihracat ve istihdamda en büyükler arasına girmeye bir adım daha yaklaşmıştır. Şanlı tarihimize mühür vuran şahaser olmuştur." dedi.
"Enlerin, ilklerin ve rekorların projesi olarak simge yapılardan biri milletiyle buluşuyor." diyen Karaismailoğlu sözlerini şöyle sürdürdü; Büyük ve güçlü Türkiye resmi. Liderliğinizle ortaya çıkan tüm eserler bu resme vurulan fırça darbeleri. Trakya ile birlikte Batı Anadolu, Ege'nin sanayi, ticaret ve Turizm sektörü çok daha canlanacaktır. Feribotla saatler süren geçiş süresi artık sadece 6 dakika. Yapım çalışmalarındaki üstün başarıyla projemiz 1.5 yıl önce tamamlandı. Yap işlet devret projelerinin ne kadar faydalı olduğunu küresel çapta gösteren güzel bir örnektir. Günlük sığ siyasi tartışmaların aksine ulaşım ve master planlar çerçevesinde Türkiye'nin 2053 vizyonunun gerekli altyapısı şimdiden hazırlanıyor.
KORE CUMHURİYETİ BAŞBAKANI'NDAN TEŞEKKÜR
Kore Cumhuriyeti Başbakanı Kim Boo-Kuyum açılış töreninde yaptığı açıklamada, 'Bu tarihi açılışa davet ettiğiniz için teşekkür ederim, tebrikler. Kan kardeşi ülke olarak Kore hükümetii olarak tekrar teşekkürlerimi sunmak istiyorum. Kore Savaşı sırasında binlerce Türk askeri Asya'nın en ucuna geldi. Kore halkı bu desteği hiçbir zaman unutmadı. Kore Cumhuriyeti kardeş ülkemiz Türkiye'ye gelerek 1915 Çanakkale Köprüsü'nün yapımında yer aldı, bu köprü tarihi bağlara destek oldu.' dedi.
İlk geçişi Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan makam aracı ile yaptı. Araçla geçiş 6 dakika sürdü.
ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ HATIRA PARASI BASILDI
Yeni madeni 1 TL’ler 1915 Çanakkale Köprüsünün açılışına özel bugün tedavüle verilecek. 1915 Çanakkale köprüsü açılışı anısı için satışa çıkacak gümüş hatıra paraların da Darphane Genel Müdürlüğü Web sitesinde 520 TL’den satışa çıkması bekleniyor.
Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürü Abdullah Yasir Şahin, twitter hesabından bir paylaşım yaptı. Şahin, 2022 yılında 5 milyon adet basılacağı söylenen madeni tedavül 1 TL’ler dışında ayrıca gümüş 5 bin, bronz olarak da 10 bin adet hatıra para basıldığını açıklayarak paylaşımına şu notu düştü:
“Geceye şöyle bir güzellik bırakalım ve 18 Martta bu güzellikle gözlerimizi açalım.1915 Çanakkale Köprüsü açılışı için Darphane olarak basmış olduğumuz Hatıra Para ve Tedavül hatıra 1 TL"
KÖPRÜNÜN ÖZELLİKLERİ
1915 Çanakkale Köprüsü, tasarımındaki inceliklerle de dünyada ilk olmaya aday. Cumhuriyet'in 100'üncü kuruluş yıl dönümünü temsil eden 2023 metrelik orta açıklığıyla köprü, 'dünyanın en uzun orta açıklığa sahip asma köprüsü' unvanını aldı.
Kırmızı beyaz renkteki 1915 Çanakkale Köprüsü'nün, 318 metrelik yüksekliğiyle Çanakkale Deniz Zaferi'nin kazanıldığı tarih olan 3'üncü ayın 18'ini simgeleyen kulelerinin üst kısmında Seyit Onbaşı'nın Çanakkale Savaşları'nda namluya sürdüğü top mermisinin tasviri yer alacak. 770'er metre kenar açıklıklarla toplam 3 bin 563 metre uzunluğundaki köprü, 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleriyle toplam 4 bin 608 metre geçiş uzunluğuna sahip. Gidiş ve geliş yolu 3'er şeritli olan köprü 45,06 metre genişlikte. Köprü tabliyesinin 2 tarafında bakım onarım amacıyla kullanılacak yürüme yolları yer alıyor.
'Asrın projesi' olarak gösterilen 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu projesi kapsamında 1 asma köprü, 2 yaklaşım viyadüğü, 4 betonarme viyadük, 6 alt geçit köprüsü, 38 üst geçit köprüsü, 5 köprü, 43 alt geçit, 115 çeşitli boyutlarda menfez, 12 kavşak (devlet yolu üzerindeki kavşaklar dahil), 4 otoyol hizmet tesisi, 2 bakım işletme merkezi, 6 ücret toplama istasyonu inşa ediliyor. Çanakkale Boğazı, 1915 Çanakkale Köprüsü ile yaklaşık 6 dakikada kesintisiz geçilebilecek.
TÜRKİYE'NİN EN UZUN ASMA KÖPRÜLERİ
Özellikleri itibarıyla "simgelerin köprüsü" olarak anılan 1915 Çanakkale Köprüsü, 2023 metrelik orta açıklığıyla "dünyanın en uzun orta açıklı asma köprüsü" konumunda.
1915 Çanakkale Köprüsü - 4.608 M
Osmangazi Köprüsü - 2.682 M
Yavuz Sultan Selim Köprüsü - 2.164 M
Fatih Sultan Mehmet Köprüsü - 1.510 M
15 Temmuz Şehitler Köprüsü - 1.560 M