25.03.2021 - 23:55 | Son Güncellenme:
milliyet.com.tr
Süveyş Kanalı'nı tıkayan 200 bin ton ağırlığında, 400 metre uzunluğunda ve 53 metre genişliğindeki kargo gemisi dünya ticaretini felce uğrattı.
Denizcilik tarihçisi ve eski bir denizci denizci olan Dr. Sal Mercogliano, daha önce, kanalın kapalı kaldığı her an için, hayati önem taşıyan malların tedariğinde, gıdalardan yakıta ve hatta aşılarda 'felaket gecikmeler' yaşanabileceği konusunda uyarıda bulundu.
Gemiyi tıkandığı yerden kurtarmak için yarışan işçiler, Çarşamba günü gemiyi kısmen yeniden yüzdürmeyi başardılar ancak Ever Green'i ne zaman tamamen kaldırabileceklerini söyleyemediler.
Kanal boyunca trafiği kontrol eden liman otoritesi GAC, devasa konteyner gemisi MV Ever Green'in şu anda kıyı şeridinin yanında ilerletildiğini söyledi.
Analistler bugün, 13 milyon varil ham petrol taşıyan 10 tankerin halihazırda sıkıştığını ve petrol fiyatlarının kıtlık korkusuyla yüzde 2 artmasına neden olduğunu açıkladı. Ever Green'in hangi kargoyu taşıdığı ise belli değil.
Kanaldan geçmenin bir alternatifi, gemilerin Afrika Boynuzu etrafında ilerlemesi ve Akdeniz'e batıdan yaklaşması. Bu da yolculuğa 14 gün ve 8 bin 500 kilometre eklenmesi anlamına geliyor.
Diğer seçenek, gemilerin Rusya Kutup rotasını kullanması ancak bu rota şiddetli hava koşullarına sahip. Yaz aylarında bile tamamen donabileceği için popülerliğini yitirdi.
Küresel ısınma nedeniyle hızla eriyen Kuzey Kutbu, buzlu rota boyunca gemiler için yıldan yıla yeni fırsatlar açıyor ancak bu rota da fazladan 13 bin 300 kilometre ve 35 gün anlamına geliyor.
Ever Given'in kazasının tam olarak nasıl gerçekleştiği hala net değil - GAC, geminin bir "elektrik kesintisi" yaşadığını, yani sıkışmadan önce gücünü ve yönünü kaybettiğini söyledi.
Ancak kanal otoritesinin bir sözcüsü, bir kum fırtınasının kaptanın görüşünü engellediğini ve gemiyi sıkışmadan ve gücünü kaybetmeden önce rotadan çıkardığını belirtti.
Mısır'daki hemen hemen her römorkör, onu kanalın duvarından çekmeye veya itmeye, işçiler de kanal duvarlarını kazmaya ve onu yeniden yüzdürmeye uğraşırken, gemi yönünü tekrar doğrultmaya çalışıyor.
Çabalar neredeyse iki gündür sürüyor ancak şimdiye kadar sonuçsuz kaldı. Göreve, ne kadar süreceği konusunda bir tahmin yapılamadan, Perşembe sabahı kaldığı yerden devam edildi.
Perşembe günü, Mısır Süveyş Kanalı Otoritesi (SCA), topraklanmış konteyner yerinden çıkana kadar kanal boyunca seyrüseferini geçici olarak askıya aldığını söyledi.
BBC Radio 4'e konuşan Kuzey Carolina merkezli Dr Mercogliano, geminin 'çok tehlikeli bir konumda' olduğu konusunda uyardı.
Dr. Mercagliano, "Geminin her iki ucu da sahilde olduğu için ortada sarkma eğilimi var, bu yüzden onu [duvardan] kurtarmaya çalışırken çok dikkatli olmaları gerekiyor" dedi.
BBC Radio 4'e konuşan Kuzey Carolina'lı Dr Mercogliano, geminin 'çok tehlikeli bir konumda' olduğu konusunda uyardı ve "Geminin her iki ucu da sahilde olduğu için ortada sarkma eğilimi var, bu yüzden onu [duvardan] kurtarmaya çalışırken çok dikkatli olmaları gerekiyor" dedi.
Gemiyi römorkörlerle o pozisyondan çıkaramazlarsa, gemiden ve daha sonra da konteynırlardan yakıt almaya başlamaları gerekecek.
Dr Mercogliano "Ancak kapları ondan çıkarmanın zorluğu, gemi kadar uzun, o kadar yüksek ki, oraya doğru boyuttaki vinci yerleştirmek çok zor olacak" diye konuştu.
Kanalın küresel ticaret için öneminin altını çizen Dr. Mercagliano, şunları ekledi: "Dünya ekonomisinde, salgını da düşündüğümüzde, malları dolaştırırken ne kadar fazla şeyin yavaşladığını biliyorsunuz.
Burada aşılardan bahsediyoruz, mal, gıda, her şey, yakıttan da bahsediyoruz, bu gecikmeler potansiyel bir felaket."
Marine Traffic'ten alınan veriler, kaza geçiren gemiye giden birkaç römorkörü gösteriyor ancak durumu netleştiremediler. Gemi Çin'in Yantain kentinden Hollanda'nın Rotterdam kentine kargo taşıyor.
Süveyş Kanalı İdaresi, dünyanın en önemli su yollarından Mısır'daki Süveyş Kanalı'nda karaya oturarak deniz trafiğinin durmasına neden olan dev konteyner gemisinin yeniden yüzdürülmesi için dip tarama ve kazı çalışmalarının başladığını duyurdu.
Süveyş Kanalı İdaresi'nin internet sitesinden yapılan yazılı açıklamada, Ever Green isimli konteyner gemisinin çevresinde iki büyük buldozerle dip tarama çalışması yapıldığı, 4 iş makinesinin de geminin baş kısmında sıkışmış kumu çıkarmak için çalıştığı belirtildi.