02.03.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:
Levent Köprülü-Geneva International Motor Show
Dünyanın en önemli otomobil etkinlikleri arasında yer alan ve bu yıl 86. kez düzenlenen Cenevre Otomobil Fuarı, basın günüyle kapılarını açtı. 120’den fazla modelin ilk kez dünya ve Avrupa’ya tanıtıldığı fuarın ilk gününe, Türkiye’de üretilen “yerli” modeller damgasını vurdu.
3-13 Mart arasında halkın ziyaretine açılacak fuarda, Türkiye’nin yeni yerlilerinin dünya tanıtımları yapıldı.
Bursa’da 1 milyar dolar yatırımla geliştirilip üretilmeye başlanan Egea ailesinin Hatchback ve Station Wagon modelleri ilk kez burada gösterildi. Tanıtım toplantısına Koç Holding Şeref Başkanı Rahmi Koç, Fiat Chrysler Automobiles CEO’su Sergio Marchionne ve FCA Başkanı John Elkann’ın yanı sıra Koç Holding CEO’su Levent Çakıroğlu, Koç Holding Otomotiv Grubu Başkanı Cenk Çimen de hazır bulundu.
C’ye dönüş...
Avrupa’da “Zengin hissetmek için zengin olmak gerekmez” sloganıyla ve sedanda olduğu gibi “Tipo” adıyla satışına başlanacak hatchback ve station wagon modeller, Fiat’ın uzun süreden sonra “orta sınıf”a dönüş bileti olarak değerlendiriliyor. Koç Holding Otomotiv Grubu Başkanı Cenk Çimen, “Üçlü Egea ailesini burada birlikte görüyoruz. Tamamlanan seri, Fiat’ın 3 araç ile birden C sınıfına güçlü bir biçimde dönüşünü ifade ediyor” dedi. Tofaş’ın, Ar-Ge yetkinliğiyle global projeleri Bursa fabrikasına çeken büyük bir güce dönüştüğünü söyleyen Çimen, şöyle devam etti:
“Egea’nın yüzde 70’i ihraç edilecek. Projenin başlangıcında sadece tek bir aracımız vardı. Hatchback ve Station Wagon olup olmayacağı tam belli değildi. Önemli bir riski almamız gerekiyordu. Merhum Yönetim Kurulu Başkanımız Mustafa Bey her zamanki kararlılığı ve bu projeye olan inancıyla yolumuzu açtı. Bizi cesaretlendirdi.”
Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu ise Egea projesini 1 milyar dolarlık büyük bir yatırımla hayata geçirdiklerini hatırlatırken, 2023 yılına kadar 1.2 milyon üretim, 10 milyar dolar ihracat hedeflediklerini de sözlerine ekledi. Yeni modeller mayıs ve eylül 2016’da peşi sıra Türkiye pazarında olacak.
C-HR adı aynı kaldı
Cenevre Fuarı’nda dünya tanıtımı yapılan diğer bir yeni yerli de Toyota’nın C-HR modeli oldu. Türkiye’de üretilecek ilk SUV/crossover model olacak C-HR’ın adı, konseptte olduğu gibi bırakıldı.
Toyota’nın fuardaki en ses getiren yeniliği olan C-HR’la bu sınıfa geç bir giriş yaptıklarını vurgulayan Toyota yetkilileri, “Ancak sıradan bir modelle giriş yapmak istemedik. Tamamen yeni bir platformda, hibrit versiyonu da olan bu aracı geliştirdik” dedi.
C-HR’ın tanıtımı için TMMT Genel Müdürü ve CEO’su Hiroshi Kato ve Toyota Türkiye Pazarlama A.Ş. CEO’su Ali Haydar Bozkurt da Cenevre’ye geldi. Bozkurt, Adapazarlı C-HR’dan yılda 15 bin adet satmayı planladıklarını ve segment liderliğini hedeflediklerini kaydetti.
Fuarda, Hyundai standında İzmitli i10 ve i20’nin yeni versiyonları da bulunuyor.
‘Otomotivde Türkiye ile sınırlı kalmayacağız...’
Koç Holding Şeref Başkanı Rahmi Koç, Egea ailesinin tasarımlarından geliştirilmesine kadar her şeyiyle ilgilendiğini, bizzat katkıda bulunduğunu söylerken, otomotiv konusunda sadece “Türkiye’ye hapsolup kalmayacaklarını belirtti.
‘Biraz süsledim’
Koç, “Söz konusu projeler sadece Türkiye projeleri olarak kalmayacak. Türkiye’de hapsedilmeyeceğiz. Ford ve Fiat gibi iki büyük ortağımız var. Onlarla beraber yurt dışına açılacağız. Ama bunun zamanı var. Ne tip bir açılım olacağını zamanla göreceğiz. Türkiye’de üretilen bu araçların, bugün burada satılmasından ötürü çok mutluyuz” dedi.
Araçların tasarımlarına bizzat katkıda bulunduğu anlatan Koç, “İki yıl önce bu araçları Torino’da görmüş ve beğenmediğim yerleri söylemiştim. Hepsini düzelttiler. Hava girişi, C Sütununu ve bazı camlarının duruşunu değiştirmelerini istemiştim. Biraz da otomobilin daha fazla ilgi çekmesini sağlayacak ayrıntılara dikkat çekmiş ve biraz süslemiştim, fuara hepsi yapılmış olarak gelmiş” diye konuştu.
Bu araçların sadece Tofaş’a değil, Fiat ailesine de çok önemli katkılarda bulunduğunu ifade eden Koç, “Dolayısıyla Fiat da biz de çok memnunuz. Onlar dünyada biz de Türkiye’de satacağız” dedi.
Kurucusunu bu modelle anıyor
VW Grubu çatısı altındaki Lamborghini, markanın kurucusu Ferruccio Lamborghini’nin 100. doğum yılı şerefine “Centenario”yu üreterek onu andı. Cevenre’de tanıtılan ve Aventador modelinden türetilen otomobil, 770 biygirlik bir güce sahip. 100 km/s hıza 2.8 saniyede çıkabilen Centenario, sadece 40 adet üretilecek. Bununla birlikte basın toplantısında şirkete veda eden Lamborghini CEO’su Stephan Winkelman, aracı yaratanlara teşekkür ederken, 40 adedin tamamının şimdiden satıldığını söyledi. Centenario’nun yarısı üstü açık, yarısı da sert tavanlı olarak üretilecek.
Hızlı, öfkeli, pahalı!
VW bünyesindeki Bugatti, 11 yılın ardından Veyron’un yerine geçireceği yeni modelini nihayet gösterdi. “Chiron” adı verilen otomobil, 1500 HP’lik 8.0 litre hacimli ve 16 silindirli motoruyla “dünyanın en güçlü seri üretim otomobili” unvanını korurken, yeni hız rekoru kırmayı da hedefliyor.
Nitekim aracın kilometre saati “500”ü gösterirken, maksimum hızı 420 km/s’de sınırlandırılmış. Fiyatı 2.6 milyon dolardan başladığı belirtilen yeni Chiron’un lastikleri özel olarak Michelin tarafından geliştirilirken, uçak lastiklerine uygulanan testlere sokulmuş. Çünkü Boeing 747’nin bile kalkış hızının bile yaklaşık 300 km/s olduğu belirtiliyor.
Ferrari bu formulü sevdi
İtalyan spor otomobil üreticisi Ferrari’nin, dört koltuklu ve dört tekerlekten çekişli modeli “FF” üzerine geliştirdiği “GTC4Lusso”, Cenevre Otomobil Fuarı’nda tanıtıldı. 0-100 km/s hızlanmasını sadece 3.4 saniyede gerçekleştiren ve 335 km/s’lik maksimum hıza sahip Ferrari GTC4Lusso, 690 HP gücündeki V12 motoru ve dört tekerlekten çekiş sistemiyle markanın yeni amiral gemisi olarak ön plana çıkacak. Araç, güçlü motorun yanı sıra konfor ve sportif zarafetten taviz vermek istemeyen sürücüler için geliştirilmiş.