14.03.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:
Ekonomi Servisi
Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın ‘Ülkemize Turist Getiren (A) Grubu Seyahat Acentalarına Destek Sağlanması Hakkında Karar’ı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Bu kapsamda, Antalya, Antalya Gazipaşa-Alanya, Denizli Çardak, Erzurum, Eskişehir Hasan Polatkan, Isparta Süleyman Demirel, İzmir Adnan Menderes, Konya, Kütahya Zafer, Muğla Dalaman, Muğla Milas-Bodrum, Nevşehir Kapadokya, Ordu Giresun, Samsun Çarşamba ve Trabzon havalimanlarına tarifeli ve tarifesiz (charter), İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’na ise tarifesiz uçak seferleriyle 2018 yılında az 30 kişiden oluşan turist grubu getiren seyahat acentelerine 1500 ila 9 bin dolar destek sağlanacak.
Buna göre, 1 Ocak-28 Şubat tarihlerindeki uçuşlara 9 bin dolar, 1 Mart-31 Mayıs uçuşlarına 6 bin dolar, 1-30 Haziran uçuşlarına 3 bin dolar, 1-30 Eylül uçuşlarına 1500 dolar, 1-31 Ekim uçuşlarına 3 bin dolar, 1 Kasım-31 Aralık uçuşlarına da 9 bin dolar destek ödemesinde bulunulacak.
Yüzde 30 artış yapıldı
Almanya, Belçika, Çin, Danimarka, Endonezya, Finlandiya, Fransa, Güney Kore, Hindistan, Hollanda, İngiltere, İsveç, Japonya, Malezya ve Norveç’ten düzenlenen seferlerde belirlenen destekleme tutarları yüzde 20 artırılacak.
Ayrıca, 200 ve daha fazla koltuk kapasitesine sahip uçaklarla yapılan seferlerde en az 150 yolcu getiren acentelere verilecek destekleme tutarları ise yüzde 30 artırılarak uygulanacak.
Gemi turisti için 45 dolar
Kruvaziyer gemi ile turist getiren A Grubu seyahat acentelerine yolcu başına 25 ila 45 dolar destek verilecek.
Resmi Gazete’de yayımlanan Bakanlar Kurulu kararına göre, kruvaziyer hizmeti verilen limanlara 1 Ocak 2018 tarihinden başlamak üzere 31 Aralık 2018’e kadar 100 ve daha fazla yolcu kapasitesine sahip kruvaziyer gemi ile turist getiren A Grubu seyahat acentelerine destek ödemesi gerçekleştirilecek.
Bu kapsamda seyahat acentelerine getirdiği turist başına, ocak, şubat, mart, nisan, kasım ve aralık aylarında 45 dolar, mayıs, haziran aylarında 35 dolar, temmuz, ağustos, eylül ve ekimde ise 25 dolar destekte bulunulacak.
Türk turistler hariç
Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartı veya pasaportu ile ülkeye giriş yapanlar destek kapsamı dışında olacak. Aynı tur programı içinde kruvaziyer geminin Türk limanlarına birden fazla uğraması durumunda bir turist için seyahat acentesine bir kez ödeme yapılacak. Karara göre, 2019 yılında indi-bindi limanlarına gelen gelen yolcular için destek miktarı yüzde 50 artırılarak uygulanacak.
Kruvaziyerler dönüyor
Avrupa’nın en büyük gemi firması MSC Cruises yeniden Türkiye’ye geleceğini açıkladı. MSC Cruises 2019 yılı yaz dönemi için Ege-Adriyatik programlarında, Türkiye limanlarından İzmir ve Antalya’yı da programına dahil etti. En son 2015’te 2 gemi ile her hafta İstanbul ve İzmir programını ve bunlara ilaveten her 15 günde, üçüncü gemisi ile yine İstanbul duraklı Karadeniz programını gerçekleştiren MSC Cruises, 2016’da Türkiye programlarına geçici bir süre ile ara vermek zorunda kalmıştı.
MSC Cruises Türkiye ofisi Genel Müdürü Necla Tuncel, “Bu gelişmeden son derece mutluyuz, bunun sadece bir başlangıç olduğunu, MSC Cruises olarak eskisinden daha güçlü bir şekilde Türkiye’de olacağımızı belirtmek isterim. MSC Lirica gemimizle yapacağımız seferler, artarak devam edecektir. 3 ayrı tarihte İzmir ve Antalya limanlarına uğrayacak olan gemimiz, mürettabat ve yolcular dahil, toplamda 10.000 kişiyi Türkiye’ye taşıyacak” dedi.
İstanbul’un acil bir limana ihtiyacı var
Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) Başkanı Timur Bayındır, “Teşviklerin turizme çok olumlu etkisi olacaktır” dedi. Özellikle kruvaziyer teşviklerinin çok önemli olduğunu kaydeden Bayındır, şunları söyledi:
“Kruvaziyer turizmi 1.5-2 yılda ağır darbe aldı. 800’den fazla gemi Türkiye’yi rotalarından çıkardı. En büyük darbeyi en büyük potansiyeli olan İstanbul aldı. 2017’de kruvaziyer yolcu trafiği yüzde 60 geriledi. Salı Pazarı’ndaki inşaatın limanı kapatmasının etkisiyle İstanbul kruvaziyer turizminden neredeyse tamamen çıktı. İstanbul’un potansiyelini kullanabilmesi için acilen limana ihtiyacı var.”
Sigortada kapsam dışı
“Kruvaziyerde en büyük sorun sigorta şirketlerinin Türkiye’yi sigorta kapsamından çıkarmış olması” diyen Bayındır, “Yüksek palamar ücretleri ve limanların inşaat halinde olması konuyu karmaşık hale getiriyor. Avrupalı turist ve lokomotif olan kruvaziyer gemiler gelmedikçe yine bu döngüde devam ederiz. İstanbul kruvaziyer programından çıkınca kruvaziyer gemi satışları da düştü. Hükümetin biran önce sigorta şirketleri ve Dışişleri nezdinde girişimlerde bulunması, Türkiye’ye yapılan bu baskının kaldırılması için çalışma yapılması lazım” dedi.
Karayoluna da teşvik
Bayındır, “Turist getiren uçaklara getirilen teşvikler olumlu. Ama bir önerimiz var. Bulgaristan, Romanya, Yunanistan ve Sırbistan’dan turizmciler, yakıt desteği sağlanırsa Türkiye’ye otobüsle turistik turların artacağını düşünüyor. Bu desteğin Balkanlar’dan turist getiren otobüs işletmelerine de verilmesi Türkiye’ye olan cazibeyi artıracaktır” dedi.