14.03.2016 - 12:01 | Son Güncellenme:
(AA)
Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Genel Başkanı Aydın Ağaoğlu, 15 Mart Dünya Tüketiciler Günü dolasıyla AA muhabirine yaptığı açıklamada, yeni Tüketici Kanununun 2014'te yürürlüğe girmesine ve tüketici lehine pek çok yenilik içermesine rağmen 2015'te tüketicilerin sıkıntılarının artarak sürdüğünü söyledi.
Tüketicilerin genellikle bankacılık sektörünün haksız ve tek taraflı ücretlendirmeleriyle mücadele ettiğini anlatan Ağaoğlu, elektronik ve haberleşme sektöründe de sıkıntılarla karşılaşıldığını, gerek hizmet kalitesi gerek ücretlendirme gerekse nakil esnasında yaşanan sıkıntılardan ötürü tüketicilerin hizmetten mahrum kaldıklarını ve fazla bedeller ödemek zorunda kaldıklarını aktardı.
Ağaoğlu, Tüketici Hakem Heyetlerinin başvuru yoğunluğundan ötürü kendilerine gelen dosyaları uzun süren zaman dilimi sonrası sonuçlandırmasının, tüketicilere mağduriyetlerinin üstüne ayrı bir mağduriyet yaşattığını vurgulayarak, "Enerji sektöründe özellikle kayıp kaçak bedellerinin abonelere yansıtılması ve bankacılık ile elektronik haberleşme sektörlerindeki fiyatlandırma politikaları tüketicilerin belini büktü" dedi.
"Mesafeli satışlar" diye tabir edilen internet üzerinden veya telefonla satışlarda da çok büyük sıkıntıların yaşandığına dikkati çeken Ağaoğlu, şöyle devam etti:
"Teknolojinin gelişmesine paralel olarak internet, telefon veya sosyal medya üzerinden birtakım ürünlerin fotoğraflanarak satılmasında tüketicilerden yoğun şikayetler gelmeye başladı. Bu noktada gerekli yasal düzenlemeler her ne kadar mevcutsa da tüketici dikkat etmediği takdirde mağdur olmaktadır hatta bazı sosyal paylaşım sitelerinde veya internet sayfalarında satış yapabilmek için Tüketici Kanununun mesafeli sözleşmeler maddesine uyulması lazım. Bu tür sosyal sitelerde yapılan satışların tamamı kanuna aykırı. Dolayısıyla kanuna aykırı bir satış işleminin de güvenilir olduğunu hiç kimse düşünmemelidir. Bu alışverişlerde dolandırılma ihtimali çok yüksektir. Bunun yanında tüketiciler internet üzerinden alışveriş yapmadan önce Tüketici Kanununun mesafeli sözleşmelerle ilgili maddesini bulup okumalıdır. Kurallara uyan sitelerden bile şikayetler gelirken kanuna aykırı satış yapan kişilerin mağduriyet konusunda duyarsız kalacağı aşikardır. Tüketiciler mağdur olmak istemiyorlarsa iyice araştırsınlar, kendilerini kollasınlar."
'TÜKETİCİLER UYANIK OLMALI'
Ağaoğlu, telefonla aranarak veya mesaj ya da e-posta gönderilerek, "Hediye kazandınız" gibi dolandırıcılık yöntemiyle tüketicileri aldatmanın geçen yıl hız kazandığını hatırlatarak, şunları kaydetti:
"Dolandırıcılıklara karşı tüketiciler uyanık olmalı. Kamu otoritesi de bunların denetlenmesini ve yargı önüne çıkarılması hususunda gereğini yapmalı. Tüketiciler artık hem haklarını bilmeli hem uyanık olmalı hem de tembellik edip 'Bana ne' dememeli. Bu tür dolandırıcılık girişimiyle karşılaştığı zaman Tüketicinin Korunması Genel Müdürlüğüne ve savcılıklara gerekli şikayetleri yapmalıdır. Tüketicinin Korunması Genel Müdürlüğünün bünyesinde reklam kurulu vardır. Yanıltıcı reklamlara ciddi cezalar uygulanmakta ve yasaklar verilmektedir. Toplum olarak 'Bana ne' dediğimiz için bu hale geldik. Sonucunu da yeni toplum olarak hepimiz çekiyoruz."
'HAKLARINI SONUNA KADAR ARAMALI'
Bilinçli Tüketiciler Platformu Sözcüsü Mehmet İmrek de tüketicilerin birçok kez mağdur omasına rağmen yasal haklarının ne olduğu konusunda bilgi sahibi olmadığını söyledi.
Bilgi sahibi olan tüketicilerin de bazı nedenlerden dolayı hak arama noktasında mücadele vermediğini dile getiren İmrek, 15 Mart Dünya Tüketiciler Gününün sıradan bir etkinlik ve sadece o güne mahsus hak arama bilincinin hatırlatıldığı gün olarak zihinlerde kalmaması gerektiğini vurguladı.
Yılın her gününün bilinçli tüketiciler için hak arama günü olduğunu vurgulayan İmrek, "Bunun için tüketicilerin yapılacakları tek şeyin hakları konusunda bilinçli olmaları ve bu bilinçle yılmadan, bıkmadan ve sabırla mücadele etmenin sonuç getireceğini bilmeleri olacaktır" dedi.
Artan dolandırıcılık yöntemleri ve alışveriş alışkanlıklarının değişmesinin tüketicileri daha dikkatli olmaya ittiğini aktaran İmrek, "Tüketiciler, mağduriyet yaşadıklarında haklarını öğrenmeli ve sonuna kadar aramalıdır. Yeni Tüketici Kanunu tüketicilerin lehine birçok yenilik getirmiştir. Tüketici Hakem Heyetlerine yapılan başvurularda herhangi bir harç veya başvuru parası ödenmemektedir. Tüketiciler haklarını bilip ona göre hayatlarına devam ederse hem mağduriyetten kurtulurlar hem de bu hayat pahalılığında paralarını kaybetmemiş olur" ifadelerini kullandı.