09.05.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
Duygu Erdoğan - Türkiye’nin uzun yıllardır yaptığı yatırımları, güçlü altyapı ve lojistik kolaylığıyla birleşerek, dünyada önemli bir tedarik merkezi olmasında elini güçlendiriyor. Koronavirüs pandemisi süreci küresel ticarette sıkıntılar oluştururken, aynı zamanda pek çok fırsatın da kapısını açtı. Riskleri daha iyi yönetmek ve daha ulaşılabilir kaynaklardan yararlanmak isteyen başta Avrupa olmak üzere ülke grupları, Türkiye’den alım taleplerini artırmayı sürdürüyor. Bu sayede Türkiye’nin nisan ayında ihracatı 18 milyar 766 milyon dolara ulaştı. Baz etkisini kaldırıp, aylık ihracatın 2019 nisan ayına göre değişimine bakıldığında ise yüzde 22.3’lük bir artış görülüyor.
Önceki yılın aynı ayına göre 25 sektör ihracatını artırırken toplam 9 sektör ise tarihlerinin en yüksek aylık ihracat performansına imza attı. İhracatçılar 218 ülke ve bölgeye ürün sattı, 182 ülkeye ihracatı artırdı.
Nisanda en çok ihracat yapılan ülkeler Almanya, ABD ve Birleşik Krallık oldu. Yine bu dönemde 74 şehir ihracatını artırdı, 15 şehir ise tarihlerinin en yüksek aylık ihracatını gerçekleştirdi.
‘Sürekliliği sağlamamız gerekiyor’
Ege Bölgesi’nden 2021 yılının ilk 4 aylık döneminde yapılan ihracat, 8 milyar 514 milyon dolar oldu. Demir ve demir dışı metaller, hazırgiyim ve konfeksiyon ile su ürünleri ve hayvansal mamuller, bölgenin öne çıkanları oldu. Bölgeden en çok Almanya, ABD ve İngiltere’ye ihracat yapıldı.
Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, özellikle tekstil ve tarım ürünleri alanında Türkiye’ye yönelen ciddi tedarik artışına dikkat çekti. Eskinazi, “Hazırgiyim ürünlerinde özellikle Avrupalı alıcı daha yakın coğrafyadan tedarik yapmayı hedefliyor. Bu da Türkiye’yi şanslı hale getiriyor. Ülkemizin dünyadaki payının artması için kalite ve standart üretimle sürekliliği sağlamamız gerekiyor” dedi.
‘Küresel ticarette güvenilir ülke’
Akdeniz İhracatçı Birlikleri (AKİB) Koordinatör Başkanı Nejdat Sin, 2021 yılı Ocak-Nisan ayları arasında 4 milyar 551 milyon dolar ihracat gerçekleştirdiklerini söyledi. Sin, “Aynı dönemde en yüksek artışları yüzde 62 artışla tekstil sektöründe yakaladık. Tekstili yüzde 46 artışla metal, yine yüzde 46 artışla mobilya sektörleri takip etti” dedi.
Kovid-19 salgınıyla hızlanan küresel tedarik zincirindeki değişimde en güvenilir ülke olarak Türkiye’nin öne çıktığını vurgulayan Nejdat Sin, “Pandeminin yarattığı tüm olumsuzluklara rağmen ihracatçılarımız dirençli, dinamik ve dirayetli. Akdeniz İhracatçı Birlikleri de katma değeri yüksek tarımsal üretimde, tasarım üstünlüğüne sahip, teknoloji yoğun sanayi ürünlerinde söz sahibi. 215 ülke ve özerk bölgeye ihracat yaparak Türkiye’ye döviz kazandırıyoruz” diye konuştu.
‘Pandemi sürecini fırsata çevirdik’
İstanbul İhracatçı Birlikleri (İİB), yılın ilk dört ayında, bünyesinde bulunan yedi ihracatçı birliği ile toplamda 2 milyar 810 milyon dolar tutarında ihracat gerçekleştirdi. İstanbul İhracatçı Birlikleri’nin, ilk dört ayda değer bazında en fazla ihracat yaptığı ülkeler Irak, Norveç, Amerika Birleşik Devletleri, Almanya, Libya ile Birleşik Krallık oldu.
İstanbul İhracatçı Birlikleri (İİB) Koordinatör Başkanı Haluk Okutur, “Pandemi sürecinde tarımsal üretim, ülke olarak kendi kendine yetebilme ve güvenli gıdaya ulaşımın önemi bir kez daha ortaya çıktı. Biz, ülke olarak verimli topraklarımız, iklimimiz, teknolojik seviyemiz ve genç nüfusumuz sayesinde herhangi bir gıda sorunu yaşamadık, pandemi sürecini fırsata çevirdik” diye konuştu.
‘Zincir yeniden şekillendi’
Uludağ İhracatçı Birlikleri’nin Ocak-Nisan 2021 döneminde ihracatı 10.6 milyar dolar olarak gerçekleşti. Yılın ilk dört ayında UİB bünyesindeki beş birliğin de ihracatında çift haneli artışlar yaşandı. UİB Koordinatör Başkanı Baran Çelik, pandemi döneminde kendi kendine yeterlilik ve tedarik zincirlerinin yeniden şekillenmesi süreçlerinin öne çıktığını söyledi. Çelik, “Çin ve Asya ülkelerine bağımlılık pandeminin ilk dönemlerinde AB ve ABD’yi olumsuz etkiledi. ABD ve AB’den gelecek taleple bölgemizin ticarette en güçlü aktörü olmayı hedefliyoruz” dedi.
Zamanında teslimat farkı
Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri (GAİB), nisanda 1 milyar 10 milyon 795 bin dolarlık ihracat yaptı. Yılın ilk dört ayında ise 3.6 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. GAİB Koordinatör Başkanı Ahmet Fikret Kileci, 2021’in Ocak-Nisan ayları arasında toplam 187 ülkeye ihracat yapıldığını vurguladı.
Kileci, Türkiye’nin bu dönemde ülkelerin taleplerinin kaliteli ürünlerle zamanında karşılanmasıyla da öne çıktığını anlatırken, “Özellikle Avrupa Birliği ülkeleri ile Amerika Birleşik Devletleri’nin talepleri ülkemize yönelmiştir. Türkiye, özellikle söz sahibi olduğu sektörlerdeki iddiasını pandemi döneminde bir kez daha ortaya koymuştur” dedi.
‘Pazar payını artırdık’
Orta Anadolu İhracatçı Birliklerinin (OAİB) Ocak-Nisan 2021 döneminde gerçekleştirdiği ihracat yüzde 25.2 artarak 6 milyar dolar seviyesine ulaştı. Bölge ihracatında en önemli pazarlar ABD, Almanya, İngiltere, Irak ve İtalya oldu. Bölge ihracatında ilk sırada ‘makine ve aksamları’ sektörü yer alırken ‘çimento, cam, seramik ve toprak ürünleri’ sektörü ikinci, ‘iklimlendirme sanayii’ ise üçüncü oldu.
Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Tahsin Ata, “Güçlü üretim alt yapımızla tedarik için güvenilir bir liman olduğumuzu ispatladık. Ayrıca jeopolitik konumumuzun önemi de bir kez daha ortaya çıktı” dedi.