18.12.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
EKONOMİ SERVİSİ
Zeytinin anavatanı Anadolu’da ‘ölmez ağacın’ izini süren Komili, Anıt Ağaç projesini ülke çapında yaygınlaştırmak için çalışıyor. Türkiye’nin önde gelen zeytinyağı markalarından Komili’yi 2017’den bu yana çatısı altında bulunduran Bunge, sosyal sorumluluk projelerine hız verdi. Bunge Türkiye Ülke Lideri Turgut Yeğenağa, kadim zeytin ağaçlarının geleceği adına 2018’den bu yana yürüttükleri Anıt Ağaç projesiyle ilgili olarak şu bilgileri verdi:
“Türkiye’nin 143 yıllık en köklü markalarından biri olarak zeytin ağacına sonsuz saygı ve sevgiyle yaklaşıyoruz, ölmez ağacın bu toprakların doğa ve kültür mirası olduğuna inanıyoruz. Hayata geçirdiğimiz Anıt Ağaç sosyal sorumluluk projemiz ile anıt zeytin ağaçlarımıza sahip çıkarak geçmişi geleceğe taşıyor, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirliğe katkı sağlıyoruz. Projemiz kapsamında ekolojik anlamda da önem taşıyan, tarihe tanıklık etmiş anıt zeytin ağaçlarını tespit edilmesini sağlıyor, kayıt ve koruma altına alınmasına öncülük ediyoruz. Böylece gelecek kuşakların daha iyi bir yaşam sürdürmeleri için her biri ayrı ayrı değerli olan, anıtsal nitelik taşıyan zeytin ağaçlarımızın, gelecek kuşaklara aktarılmasını sağlıyoruz.”
Bilimsel rapor hazırlandı
Çalışmanın ilk aşamasında Ayvalık ilçesi sınırları dahilinde 81 adet anıtsal veya korunmaya değer zeytin ağacının tespit edildiğini, birçoğunda da tescil aşamasına gelindiğini aktaran Turgun Yeğenağa şöyle devam etti:
“Ocak 2020 - Eylül 2021 arasında gerçekleştirilen ikinci aşamada ise Manisa ilindeki anıtsal ve korunmaya değer 229 adet zeytin ağacı tespit edildi, haritalandırıldı ve uygun olanların tescil edilmesi için bilimsel raporumuz hazırlandı. Balıkesir, Ayvalık’ta başlattığımız şimdi Manisa bölgesini de dahil ettiğimiz projemizin hedefinde tüm Türkiye var.”
Kültür rotasının izinde
Komili, son yıllarda hasadı farkındalık etkinlikleriyle birleştiriyor. Geçen yıl bu doğrultuda “Bir Zeytin Hasadı Hikayesi” belgesel filmini hazırlayan marka, bu yıl da hasadı kültür rotasının izinde gerçekleştirdi. Turgut Yeğenağa şunları anlattı:
“Doğanın bize sunmuş olduğu mucize değerdeki zeytinyağının Anadolu için öneminden ve bu topraklardaki kültüründen feyz alarak hasadı bir Kültür Rotası ile yaşama fikrinden yola çıktık. Çünkü zeytin yetiştiriciliğinin ilk kez M.Ö. 4000 yıllarında Anadolu’da başladığını ve buradan yayıldığını biliyoruz. Zeytinyağı bu topraklar için bizim toplumumuzla da bağdaşan çok önemli bir kültürel değeri ifade ediyor. Buradan hareketle bu yılın konseptini zeytinyağı kültürüne dikkat çekmek adına Komili Kültür Rotası olarak belirledik. Bu yıl hasatta bölgenin tarihiyle, kültürüne dokunan hikayeleri ile eşsiz bir anlatıcı olan Sunay Akın yanımızdaydı. Bu yıl kültür rotasının izinde gerçekleştirdiğimiz hasadın lezzet ve sürdürülebilirlik kısmında da Dilara Koçak ve Ömür Akkor ile beraberdik. Şeflerimiz Elif Edes Tapan ve Türev Uludağ da bize ve projemize verdikleri destekle bizimleydi. Ayrıca bu yıl hasatta Anıt Ağaç projemizde birlikte olduğumuz hocalarımız ve tabii zeytinyağı kültünün bu topraklardaki geçmişini ararken yanımızda olan arkeoloji biliminin önde gelen isimleri de bizi yalnız bırakmadı.”
143 yıllık uzmanlık
Bunge Türkiye Ülke Lideri Turgut Yeğenağa, şöyle konuştu:
“Komili’de 1878 yılından gelen uzmanlığımız ile zeytinyağının hakikisini eşsiz tadı, kokusu ve kalitesiyle tüketicilerimizle buluşturuyoruz. Bu maceranın en önemli adımlarından biri de zeytin hasadı. Bizim için bir ritüel olan, her yıl bu zamanlar yeni bir doğum gibi karşıladığımız hasatta iki yıldır farklı çalışmalara imza atma arzusu ile hareket ediyoruz. Zeytinyağı sektörünün lider markası olarak amacımız zeytin ve zeytinyağı kültürünü geliştirmek ve bu topraklarda hak ettiği yere kavuşmasını sağlamaktır. Tüm plan ve projeksiyonlarımızda bunu asla göz ardı etmiyoruz.”