29.08.2024 - 11:15 | Son Güncellenme:
Melihcan ÇALIŞKAN - Feridun AÇIKGÖZ -DHA
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) UKOME Toplantısı 1453 Çırpıcı Sosyal Tesisi’nde yapıldı. İBB Genel Sekreter Yardımcısı Gürkan Akgün yönetiminde başlayan toplantıda İstanbul’da taksilere yönelik 'Uygulama Tabanlı Taksi Taşımacılığı Sistemi'ne dair teklif de görüşüldü. İstanbul’da 2 bin 500 yeni taksinin hizmete alınmasını da içeren teklif oy birliğiyle kabul edildi. Karar öncesinde söz alan İstanbul Taksiciler Esnaf Odası (İTEO) Başkanı Eyüp Aksu; uygulamanın detaylarına yönelik şikayetlerini dile getirdi. Hizmete alınacak taksilerin yalnızca uygulama üzerinden yolcu almasının yolcu ve taksi esnafı açısından probleme yol açacağını düşündüklerini ifade eden Aksu, sayı artırımlarıyla taksi problemlerinin önüne geçilemeyeceğini söyledi. Kabul edilen teklifle birlikte uygulama tarihi ve hizmete alınacak 2 bin 500 yeni taksinin İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından yürütülecek ihale sürecinin İBB Meclisi’nde görüşüleceği öğrenildi.
İHALE SÜRECİ İBB MECLİSİ’NDE EYLÜLDE GÖRÜŞÜLECEK
İBB Genel Sekreter Yardımcısı Gürkan Akgün, Eylül ayındaki İBB Meclisi oturumuyla birlikte; meclisin ilgili komisyonlarında da görüşülecek kararın uygulanmasının ve ihale süreciyle birlikte yeni taksilerin sonbaharda hizmet vermeye başlayacağını öngördüklerini aktardı. Akgün, yolcuların uygulamalar üzerinden yaptıkları taleplerin şoförler tarafından keyfi iptali durumunda gerekli denetimlerin yapılacağını, gerekçesi olmayan iptallerde; taksi şoförleri hakkında İBB tarafından yaptırım uygulanacağını da vurguladı.
'TAKSİ SORUNUNUN ÇÖZÜMÜ ADINA İSTANBULUMUZA HAYIRLI OLMASINI DİLİYORUZ'
Uygulama Tabanlı Taksi Taşımacılığı Sistemi hakkında sosyal medya hesabından önceki gün paylaşım yapan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, "Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak İstanbul’da yaşayan vatandaşlarımızın şikayetlerine konu olan taksi sorununun çözülmesi için Uygulama Tabanlı Taksi Taşımacılığı Sistemi’ni onaylayacağız. 2500 araçla başlanacak yeni taksi sisteminin kurulmasına dair yarın yapılacak olan UKOME Toplantısı’nda gündemde yer alan teklife ilişkin olarak oy hakkı olan Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile bağlı kurumlar olarak uygun görüş vereceğimizi kamuoyunun bilgisine sunarız.Taksi sorununun çözümü adına attığımız bu adımın İstanbul’umuza hayırlı olmasını diliyoruz" ifadelerini kullanmıştı.
'İMAMOĞLU’NDAN TEŞEKKÜR PAYLAŞIMI'
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu ise karar sonrasında sosyal medya hesabındaki paylaşımında, "2500 yeni taksi İstanbul’a hayırlı olsun. Uygulama Tabanlı Taksi Sistemi ile çağdaş, güvenli, erişilebilir, denetlenebilir, şeffaf ve teknolojik bir taksi sistemine geçiyoruz. Uzun çabalar sonucu UKOME'de bu teklifimize destek veren bütün bileşenlere teşekkürler" dedi.
UYGULAMA TABANLI TAKSİ TAŞIMACILIĞI SİSTEMİ’NE DAİR DETAYLAR BELLİ OLDU
Uygulama Tabanlı Taksi Taşımacılığı Sistemi ve hizmete alınması kararı alınan 2 bin 500 taksiye dair detaylar da belli oldu. Uygulama kapsamında taksilerin yalnızca İBB lisanslı dijital taksi çağırma uygulamaları ve bu sisteme entegre taksi durakları üzerinden yolcu alabilecekleri, yol üzerinden yolcu alımı yapmayacakları, ödemelerin ise kredi kartları ve İstanbulkart ile yapılacağı öğrenildi. Yeni taksilerin, yolcuların karışıklık yaşamaması adına diğer taksilerden ayırt edici bir tasarımda olacağı; renk olarak ise mevcut taksilerde kullanılan sarı rengin de üzerinde durulduğu bildirildi. Taksilerin ‘T’ plaka taşıyacağı, taksimetre bulunduracağı ve tepe lambası bulundurmayacağı bilgisi verildi. Uygulamaların taksi esnafından komisyon alacağı, yolculardan ise herhangi bir komisyon bedeli almayacağı öğrenildi.
'1998’DEN BU YANA TAKSİ ARZI GERÇEKLEŞMİYORDU'
İBB Genel Sekreter Yardımcısı Gürkan Akgün toplantı sonrasında kararla ilgili bilgi verdi. Akgün, “1998’den bu yana İstanbul'da yeni taksi arzı gerçekleşmiyordu. Belirli minibüs hatlarının dönüşümüyle beraber belirli sayıda taksi hizmeti sunuldu ama kendiliğinden bir taksi arzı gerçekleşmiyordu. Bugün itibariyle 2 bin 500 yeni taksinin ilk etapta hizmete sunulması kararını almış bulunuyoruz" dedi.
'ÜCRETLENDİRME DİJİTAL VE KAYITLI OLACAK'
Akgün, "İkili bir sistem girmiş olacak. Yani, daha önceki taksiler yoldan yolcu alabilecekken bu yeni 2 bin 500’le başlayan sistem tamamen elektronik uygulamalar üzerinden yolcu alınacak ve buna entegre duraklar üzerinden yolcu alabilecekler. Böylece en büyük şikayet konusu olan yolculuk seçme, yolculuk talebini kabul etmeme gibi sorunların baştan sona önüne geçmiş olacağız. Ücretlendirme tamamen dijital, tamamen kayıtlı olacak. Böylelikle birtakım adli konuların da önüne geçmiş olacağız. Biz, İstanbul Büyükşehir Belediyesi olarak bütün sistemin kontrolünü yapıyor olacağız" diye konuştu.
'YOLCUDAN KOMİSYON ALINMAYACAK'
Akgün, "Bu sistem içerisinde yolcudan bir komisyon ücreti alınmayacak. Taksi esnafımızı da mağdur edecek bir komisyonun da önüne geçebilecek denetleme sistemini de böylelikle kurmuş oluyoruz. Bununla birlikte bütün sistemin dijital olmasıyla İstanbul'da en büyük sorun olan belirli bölgelerde yolcunun taksi bulamaması, belirli bölgelerde taksi olmasına rağmen yolcunun olmaması yönündeki şikayetleri, yolcuya yönelik trafiğin düzenlenmesi, yolcu neredeyse oraya taksilerin yönlendirilebilmesi mümkün olacağından dolayı boşta taksinin gezmesi veya taksinin yolcu olan yerde olmaması gibi sorunların da önüne geçebiliyor olacağız" dedi.
'TAKSİ ESNAFININ DA HAKLARI KOŞULLARI ORTADAN KALKMAMIŞ OLACAK'
Akgün, "Tüm bu sistemin aslında bir yenilenmeye doğru gideceğini öngörüyoruz. Bununla birlikte daha önce taksi hizmeti veren taksi esnafımız da yoldan yolcu alabileceği için onların da aslında hakları, koşulları ortadan kalkmamış olacak. Bu taksi arzının, bugün UKOME'de sayısını ve usul esaslarını belirledik. Bunun sonrasında İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclisi bunun ihale sürecinin kararını alacak. Sonrasında da belediye encümeninden taksi arzı ihaleyle birlikte 2886 sayılı kanunun gereği gerçekleşiyor olacak" ifadelerini kullandı.
'RENGİ SARI AĞIRLIKLI FAKAT FARKLI TASARIM OLACAK'
Akgün, "Rengiyle ilgili olarak da sarı olmasına yönelik talepler vardı. Biz de şunu söyledik; sahada herhangi bir karışıklığa yol açmaması yani yolcuyla işte yoldan aldın almadın gibi tartışmalara yol açmaması açısından evet sarı ağırlıklı ama tasarımının farklı olacağına yönelik kararı aldık" şeklinde konuştu. Akgün, “Tasarıma yönelik de çalışmaları tamamladıktan sonra zaten bir İBB Meclisinde karar alınarak ihale süreci olacak, bu da hayata geçecektir. Sürecini şöyle öngörebiliriz, Eylül ayında bir İBB Meclisi var. Bu tabi, komisyonlarına havale edecek konuyu. Yani, meclis ve encümen kararları itibariyle biz sonbaharda bunun hayata geçeceğini düşünüyoruz" dedi.
'GERÇEK KİŞİYE SATILACAK'
İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Başkanı Eyüp Aksu, “Aslında biz teknolojiye karşı, taksi sayısının artışına karşı değiliz. Biz kanuna uygun bir şekilde verilmesini talep ediyoruz. Gelen teklifler bugün hariç şimdiye kadar gelen teklifler kanuna, hukuka aykırı olduğu için reddettik. Bugün uygun görmemizin, kabul etmemizin sebebi 1986 yılındaki 10553 sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla taksi verilme usul ve esasları belirlenmiş bugün İBB’nin getirdiği teklifle kanun uyuştuğu için, kanuna uygun olduğu için 2 bin 500 taksi sayısının artışına biz onay verdik. Gerçek kişiye satılacak, ayrıca renk sarı olacak. Süresiz olacak, taksimetre olacak, T harfi olacak. Büyükşehir Belediye Meclisimiz ihale yaparak ihale yoluyla taksi artışını yapacak. Biz usul ve esaslar içerisinde sadece bir konuya itiraz ettik. O konuya şerh koyacağız" dedi.
'VATANDAŞ EL ATTI ALMAYACAK DİYOR, BU KARGAŞAYA SEBEP OLUR'
Aksu, “Yeni 2 bin 500 taksi için aplikasyonla çalışma zorunluluğu getirildi. Biz diyoruz ki teknolojiye karşı değiliz. Teknolojiyi zaten kullanıyoruz. Ama mecburiyet olmasın. İsteğe bağlı bir teknoloji kullanımı olsun. Vatandaşımız yoldan iş icabı veya seyahat icabı el etti, almayacak diyor. Bu bir kargaşaya ayrışmaya sebep olur. Hem yoldan alabilsin bu yeni ihale edilen taksiler hem de aplikasyonla çalışsın" diye konuştu.
'APLİKASYON FİRMALARI MECBURİYETLE ÇALIŞILDIĞI İÇİN KOMİSYON ORANLARINI YÜKSELTİR ENDİŞEMİZ VAR'
Aksu, “Yani bir karışıklık, bir kargaşa olmasın. Eski taksi, yeni taksi diye bir ayrışma olmasın diye biz itiraz ediyoruz. Bu aplikasyon firmalarının da alacağı komisyon oranları sabit olmalı. Bunlar bu mecburiyetle çalışıyoruz diye bu oranları da sürekli yükseltirler. Böyle bir endişemiz de var" şeklinde konuştu.
'TOPLU TAŞIMADAN UCUZUZ'
Aksu, “İstanbul'da trafik sorunu çözülmeden bu sorun taksi sayısının artışıyla çözülmez. Aldığımız bir yolcuyu kısa mesafe bir yolcuyu 15 dakikada gideceği adrese ulaştırırken şimdi 1 buçuk saatte ulaştırıyoruz. Onun için taksi sayısının artışıyla bu sorun çözülmez. Çözülebilmesi için şu olmalı; bir tarife değişikliği olmalı. Biz toplu taşımadan çok ucuzuz bütün vatandaşlarımız toplu taşımayı tercih etmeyip, taksiyi tercih ediyorlar. Ayrıca bu konuyla alakalı da trafik sorunu çözülmeden bu sorunlar çözülmez, İstanbul’da da trafik sorunun çözülemeyeceğini düşünüyoruz" dedi.