22.05.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:
Levent Köprülü / Otokolik
Son yıllarda alternatif yakıtlı modeller üzerinde çalışmalarını yoğunlaştıran Kia, hibrit araçlara uygulanan ÖTV avantajıyla birlikte Türkiye pazarında atağa kalkmaya hazırlanıyor. Markanın SUV sınıfındaki ilk hibrit modeli olan Niro’yu Türkiye pazarında satışa sunan Çelik Motor, yeni modellerin sırada olduğunu belirtirken, Kia ile hibrit araçlar pazarında önde gelen oyuncular arasında yer almayı hedefliyor.
100 kilometrede 3.8 litrelik yakıt tüketimiyle Guinness Rekorlar Kitabı’na da girmeyi başaran Niro’nun, Kia’nın uzun yıllardır sürdürdüğü alternatif yakıtlı araçlar geliştirme stratejisinin bir ürünü olduğunu belirten Çelik Motor Genel Müdürü Özgür Maraş, amaçlarını “hibrit denildiğinde akla gelen ilk markalardan biri haline gelmek” diye özetliyor. Kia’nın dünya çapında yaptırdığı araştırmaların, 2023 yılına kadar dizel araçların yüzde 55 olan ağırlığının yüzde 40’lara kadar gerileyeceğini gösterdiğini anlatan Maraş, hibrit araçların yüzde 3 olan payının da yüzde 19’a kadar çıkmasının öngörüldüğünü vurguladı.
Tek olmayacak
Kia markasının 30 yıla yakın bir süredir başta elektrikli olmak üzere farklı alternatif yakıtlı araçlar geliştirdiğini de hatırlatan Maraş, “Niro, kompakt SUV sınıfında hibrit teknolojisini sunan ilk araçlardan biri. 2018 yılının ilk çeyreğinde bu aracın plug-in (prizden de şarj edilebilen) versiyonunu da getireceğiz. Bununla birlikte Niro tek olmayacak. Kia’nın B sınıfı SUV modeli Stonic’i de Türkiye pazarına sunacağız. Diğerleri de bunları izleyecek. Kia’nın önümüzdeki yıllarda hibrit ve elektrikli 11 yeni modeli piyasaya çıkacak” diye konuştu.
Bayilerden şu ana kadar 100 adetlik talep aldıklarını anlatan Maraş, Türkiye’de bu yıl ilk etapta 500 adet Niro satmayı hedeflediklerini belirtirken, bunun 750 adede kadar çıkabileceğini söyledi.
Yüzde 2’lik pay
Kia’nın dünyada olduğu gibi Türkiye’de de aralıksız büyüdüğünü anlatan Kia Grup direktörü Ayşe Tuncel de, 2012’den bu yana satışlarını yüzde 44 artırdıklarını, geçen yılı da 18 bin 350 adetle kapattıklarını vurguladı.
Bu yıl da 18-19 bin adet civarında satış yapmayı öngördüklerinin altını çizen Tuncel, hedeflerinin yüzde 1.9 olan pazar payını yüzde 2’ye çıkarmak olduğunu kaydetti. Yeni modellerle birlikte Kia’nın marka algısının da arttığını, iki yılda 21. sıradan 15’inciliğe kadar çıktıklarını ifade eden Tuncel, ilk 10 marka arasında olmayı arzuladıklarını da ifade etti. Algının artmasında, filo oranın azalmasının da rolü olduğunu söyleyen Tuncel, “Geçen 7 yılda filo oranımız yüzde 20’lere kadar geriledi. Bu yıl ise yüzde 10 civarında kalacak. Artık satılarımızın yüzde 90’ı perakende. Bu da marka olarak bize çok şey kazandırıyor” dedi.,
Donanım ve fiyatı ‘tek’
Türkiye’de “Executive” donanım paketiyle ve 123 bin 900 TL’lik fiyatla satışa sunulan “paralel hibrit” teknolojili Niro, 1.6 lt (105 PS) benzinli ve 32 kW elektrikli motoruyla 141 beygirlik güce ulaşıyor. 6 ileri çift kavramalı TCT otomatik şanzımanla donatılmış SUV sınıfındaki Niro, sadece önden çekişli. Geniş iç mekanı ve arka koltukta diz mesafesiyle dikkati çeken Niro, anahtarsız giriş ve çalıştırma sistemi, ısıtmalı koltuklar, geri görüş kamerası, sunroof, 18 inç alaşım jantlar, kablosuz akıllı telefon şarjı gibi donanımlara sahip. Fabrika verilerine göre yakıt tüketimini 100 kilometrede 3.8 litreye kadar düşürebilen Niro, aküsünü benzinli motorun yanı sıra “fren enerjisi geri kazanım” sistemiyle de dolduruyor.
Honda’nın 500 bin euro’luk ‘süper’i
Japon üretici Honda’nın yeniden yarattığı spor modeli NSX, Türkiye’de de satışa sunuldu. NSX, Avrupa’da satışa sunulduğu 5 ülkeden biri olan Türkiye’de 500 bin euro’luk fiyat etiketiyle sahiplerini bulacak.
Dört tekerlekten çekişli ve hibrit teknolojili olan yeni Honda NSX, çift turbo beslemeli 3.5 lt V6 benzinlinin yanı sıra elektrikli motorlara da sahip. Böylelikle harika bir hızlanma sunan, 4 motorla toplamda 581 PS güç üretebilen NSX’in vites kutusu ise 9 ileri ve çift kavramalı otomatik.
NSX, “Integrated Dynamics System” adı verilen sürüş sistemi sayesinde, sürücüsüne “Quiet”, “Sport”, “Sport+” ve “Track” olmak üzere 4 farklı deneyim sunabiliyor. Bu sayede NSX’in gaz, direksiyon, fren, araç denge kontrolü, adaptif amortisörler, motor, şanzıman ve Sport Hybrid SH-AWD güç ünitesi olmak üzere tüm sistemleri, tepkilerini seçilen sürüş moduna uygun şekilde ayarlıyor.
Skoda’nın ikinci SUV adımı: Karoq
Çek üretici Skoda, Kodiaq ile başlattığı SUV atağına Karoq’u ekliyr. Tamamen yeni olan Karoq, markanın kompakt SUV sınıfındaki temsilcisi olarak model yelpazesinde yerini almaya hazırlanırken, 2018 yılının ilk çeyreğinden itibaren Türkiye pazarına sunulacak.
Markanın yeni oluşturduğu SUV tasarım diline uygun olarak şekillendirilen Karoq, benzersiz iç mekan genişliği, yeni sürücü destek sistemleri, tamamen LED teknolojisine sahip farları ve bir Skoda modelinde ilk kez kullanılan dijital gösterge paneli gibi üstünlüklerle iddialı olacak. LED farlar, aynı zamanda yol ve ışık durumuna göre yahut karşıdan bir araç gelmesi halinde ışık şiddetini otomatik ayarlayan “Dinamik Işık Asistanı”yla sunulacak. Bu sistem, silecekler çalıştığında da farları otomatik açıyor.
Güçleri 115 ile 190 PS arasında değişen ve 4’ü yeni toplam 5 motor seçeneğiyle donatılacak Karoq, yine tipik bir Skoda olarak, VarioFlex sistemli arka koltuklar, bagaj kapağının eller serbest şekilde açılabilmesine olanak sağlayan “sanal pedal” gibi şık fikirleri bünyesinde barındıracak. Karoq’ta ayrıca “Park Yardımcısı”, “Şerit Asistanı”, “Trafik İşareti Tanıma”, “Tehlike Asistanı”, “Kör Nokta Uyarısı”, “Uyarlanabilir Hız Sabitleyici”, “Ön Bölge Asistanı” gibi güvenliği artıran donanımlar da bulunabilecek.
Yeni isimlendirme
Yüce Auto Skoda Genel Müdürü Tolga Senyücel, yeni Karoq’un, isimlendirme açısından da ilk SUV modelleri Kodiaq’a uyum sağladığına vurgu yaparken, “Karoq’u, 2018 yılının ilk çeyreğinde Türkiye pazarına getirme planları yapıyoruz. SUV sınıfındaki bu çeşitliliğimiz, markamızın pazardaki yükselen grafiğine çok büyük katkılar yapacağına inanıyoruz. Karoq, Türkiye pazarında özellikle 1.6 lt (115 PS) dizel motor ve 7 ileri DSG seçeneğiyle ilgi çekecek” dedi.
CX-5 temmuz ayını bekleyecek
Mazda’nın SUV sınıfındaki önemli temsilcilerinden CX-5’e gençlik aşısı yapıldı. Tasarımı daha dinamik hale gelen CX-5, Temmuz ayında 183 bin 500 TL’den başlayan fiyatlarla Türkiye’de de satışa sunulacak.
Markanın son dönemdeki modellerinde kullanılan tasarıma uyum sağlayan CX-5, böylelikle daha dinamik ve sportif bir görünüme büründü. Yeni nesil dört tekerlekten çekiş sistemiyle de donatılan aracın motoruysa, 2.0 litre hacimli ve 160 beygir gücünde. Bu motor, Skyactiv Drive otomatik şanzımanla eşleştirilmiş.
Yenilenen CX-5’in iç mekanı da elden geçirilmiş ve sürücü odaklı bir hale getirilmiş. Malzeme ve işçilik kaleitesi daha üst düzeye çıkan iç mekanda, konfor adına koltuklar yeniden tasarlanmış. Mazda’da ilk kez kullanılan elektrikli bagaj kapağının açılıp kapanması için hem kapağın hem de vites kolunun üzerine bir düğme yerleştirilmiş. Bununla birlikte araçta bir dolu güvenlik ve konfor donanımı da bulunacak.
Türkiye pazarı SUV’ları seviyor
TEB Cetelem Araştırma Merkezi’nin hazırladığı rapora göre, otomobil pazarında Avrupa’daki SUV’ların pazar payı 2010 yılında yüzde 8’ken, 2015’te yüzde 20’ye yükseldi. Türkiye’de ise payı 2015 yılından itibaren yüzde 14’ü aştı.
“Otomobilimi Seviyorum” başlıklı rapora göre toplam binek oto satışları içinde en fazla SUV payına sahip olan ülkeler yüzde 25’le İspanya ve Polonya. Bu ülkeleri yüzde 24’le İngiltere ve İtalya izledi. Rapora göre SUV pazarının potansiyeli en yüksek ülkesi ise Türkiye.