22.01.2019 - 08:15 | Son Güncellenme:
Ebru Sungur
Dünyanın her yerinde aynı standartta hizmet vermeyi düstur edinmiş global şirketler, son dönemde “yerel dokunuşlarla” fark yaratma çabalarını artırıyor. Özellikle tüketici tepkilerini, taleplerini anlık olarak ölçebilen yeme içme sektörünün bu alanda daha hızlı manevra kabiliyeti geliştirdiği gözleniyor.
Bunun son örneğini geçen haftadan itibaren McDonald’s vermeye başladı. ‘Düpdürüm’ adıyla yeni bir ürün çıkaran zincir, bu ürünü Türkiye’deki restoranlarında satışa sundu.
30 santimlik lavaş içerisinde tavuklu ve etli seçeneği bulunan Düpdürüm, özel sosu ile servis ediliyor. Yaklaşık 33 yıldır Türkiye’de faaliyet gösteren global zincir daha önce de yerel lezzetlere menülerinde yer vermişti. McTurco adlı pide arası köfteli sandviç bunlar arasındaydı. Ancak McDonald’s bu yeni ürününde ilk defa yerel bir lezzette, yerel adı kullanmış oldu.
Ürünün fikirden tepsiye macerasını anlatan McDonald’s Türkiye Pazarlama Direktörü Elif Göktaş, “McDonald’s Türkiye’nin yerel marka stratejisini de yansıtan yeni kampanyamız ‘Düpdürüm’ için yoğun bir çalışma yürüttük. Öncelikle restoranlarımızda ve dijital mecralarda müşterilerimizi, sürekli dinliyoruz. Onlardan gelen talepler doğrultusunda yeni menüler hazırlıyoruz. Başta gençler olmak üzere, uygun fiyatlı ve doyurucu menüler isteyen herkesin ilgisini çekecek olan Düpdürüm menümüzle 2019’a da iddialı bir giriş yaptık” diye konuştu.
Annenizin tarifi
Sadece McDonald’s değil diğer fast food zincirlerinin menülerinde de yerel lezzetler var. Burger King, ‘Köfteburger’ adlı ürününde hem Türkçe isim kullanıyor hem de ürününü tanıtırken “Anne tarifiyle hazırlanan köfte” ifadesini kullanıyor. Burger King’in de ‘dürümlü’ menüsü var. Gerçi hem ‘Hot Wrap’ adıyla hem de Meksika lavaşı tortillaya sarılmasıyla bu ürün, Türkiye için yerellik kriterinin dışında ancak restoran onu, “Çekici bir dürüm” diye tanıtarak tüketiciye “Bu da sizden” diyor bir anlamda.
‘Doğru bir hareket’
Küresel fast food zincirlerinin yerel lezzetleri menülerine eklemeleri, sektörün yerli temsilcileri tarafından olumlu karşılanıyor. Tüm Restoranlar, Lokantalar ve Tedarikçiler Derneği (TÜRES) Başkanı Ramazan Bingöl, bu sayede hem gençlerin geleneksel yiyeceklerle tanışma, hem de yerel lezzetlerin küresel arenada boy gösterme şansının artacağı görüşünde.
Çukurova Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (ÇUKTOB) Başkanı ve Adanalı gurme Tayyar Zaimoğlu da olumlu görüşlerini dile getirirken, “Elbette ki Adana kebap dürümü adıyla bir menü çıkaramazlar, onun belli kriterleri var. Ama zaten onlar da böyle bir şey yapmamışlar. Sadece ürünlerine ‘dürüm’ adını vermişler ki global bir markanın ürününe yerel bir isim vermiş olması hem Türkiye için iyi bir şey hem de onlar açısından doğru bir ticari hareket” diyor.