24.06.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:
HANİFE BAŞ / ÇEŞME - Süpermarket zinciri CarrefourSA, esnafla büyümek için düğmeye bastı. Kurduğu bayilik sistemiyle küçük esnaf iş birliğiyle market açmaya başlayan marka, 2025 yılında bin bayiye ulaşma hedefi koydu.
CarrefourSA İcra Kurulu Üyesi Bulut Batum, iki yıl önce geliştirdikleri bayilik sisteminde 100’üncü bayiyi İzmir Alsancak’ta açtıklarını belirterek, “100 bayimizin 20 tanesi kadın. Her şehirden bayilik için talep var. Bizim için önemli olan doğru lokasyonda doğru ürünü müşteriyle buluşturmak. Bu yıl 150-200 arasında bayi açmak istiyoruz” dedi.
Girişimci için kârlı
Bayilik yapılanmalarının 23 şehre ulaştığını dile getiren Batum, “CarrefourSA olarak 40 şehirdeyiz. Birçok şehirde bakkal, tekel ya da küçük market gibi güçlü esnaflar var. Artık buralarda da ikinci nesil yönetime geçmeye başladı. Bu kuşak farklılaşmak istiyor. Bu ikinci nesil radarımızda. Bayilik sistemi girişimci ve esnaf için de kârlı. Yapılacak yatırım, bayiliğin konsepti ve büyüklüğüne göre değişiklik gösterebiliyor. Metrekare başına 2.500-3000 TL civarında bir yatırım rakamı var. 1-3 yıl arasında yatırım geri dönüyor. Dört konseptimiz var, hepsinde bayilik veriyoruz. Bayilikte hızlı büyüyüp normal mağaza sayımızı yakalamak istiyoruz. Belçika’da Carrefour’un mağazalarının yüzde 80’i bayi” diye konuştu.
Bulut Batum, taze gıda, yaş sebze-meyve, et ve balıkla deniz mahsullerini de içeren 50 bin farklı çeşitte zengin ürün gamının yanı sıra private label olarak adlandırılan özmarkalı ürünlerin de bayilerde satışa sunulduğunu anımsatarak, 600’den fazla özmarkalı ürün için bayilerden yoğun talep aldıklarını, yerli üretici ağıyla üretimi artırmaya ve bayilerin raflarında daha yaygın bir şekilde yer almalarına yönelik çalışmalarının da süreceğini kaydetti.
200 milyon TL yatırım
Batum, Türkiye’de organize gıda perakendesinin payının henüz yüzde 35-40 civarında olduğuna da işaret ederek, “Avrupa’da bu rakam yüzde 90’lara varıyor. Tüm dünyada sektör bu yönde evriliyor. Esnafımızla aynı çatı altında buluşmayı tercih ettik. Bayilerin ürün tedariğinin yüzde 90’ını da biz yapıyoruz. 12 depo ve lojistik ağıyla ürünleri bayilerin ayağına götürüyoruz” ifadelerini kullandı.
Esnafla mağaza açma yanında kendilerinin de mağaza açmaya devam ettiğini dile getiren Bulut Batum, “Biz bu yıl 50 tane açacağız. Mağaza sayımız 800. Yatırım bütçemiz 200 milyon TL. Bu hem market yatırımı hem de dijitalleşmeyi kapsıyor. Bayilik sistemiyle eş zamanlı büyüyeceğiz” bilgisini verdi.
Enflasyon altında fiyat artışı yapıyoruz
Soruları da yanıtlayan Bulut Batum, enflasyonla ilgili “Alışverişte adet bazında çok değişiklik görmedik. Türkiye’nin stokları yeterli. Lojistik ve üretim sorunumuz yok. Kısa vadede daha pozitif tablo göreceğiz. Dünyada da enflasyon sorunu var. Fiyat artışlarında düşüş bekliyoruz. Biz enflasyonun altında fiyat artışı yapıyoruz. Kurumsal olarak etkileri minimize ediyoruz. Gerekirse kardan vazgeçiyoruz” dedi.
Kadın bayi sayısı 50’ye çıkacak
Bulut Batum, sürdürülebilirlik ve toplumsal cinsiyet eşitliği gibi sosyal konuların da bayilik sistemine entegre olduğunu ifade ederek, şunları söyledi: “100 bayimizin 20’si kadın girişimci. Çalışanlarımızın yüzde 40’ı kadın. Girişimcilik ekosisteminde de aynı felsefeyi sürdürüyoruz. Kadın bayi sayımız en kısa sürede 50’yi geçsin istiyoruz. Başvurularda da kadınları önceliklendirdiğimizi söyleyebilirim” diye konuştu.