22.11.2014 - 02:30 | Son Güncellenme:
Pınar Ersoy
Alışveriş için mağazaya gitmek teknoloji sayesinde ihtiyaçtan çok zevk haline geliyor. ABD’de iki internet devi Google ve Amazon ise “anlık tatmin” için yarışıyor.
Google ve Amazon “aynı gün eve servis” sistemiyle internetten alışverişi hiç olmadığı kadar hızlı ve pratik hale getirdi.
Bu alışverişler sadece kitap ve DVD ile sınırlı değil. Şampuandan levrek balığına, fotoğraf makinesinden süte yüzbinlerce ürün bir tıkla aynı gün kapınıza gelebiliyor.
Amazon 2005 yılından beri senede 79 dolar (bu yıl gelen zamla birlikte 99 dolar) ödeyen üyelerine AmazonPrime servisi ile milyonlarca ürünü 2 gün içinde teslim ediyordu. Ancak ağustos ayında New York, Philedelphia, Washington gibi büyük şehirlerde “aynı gün teslim” hizmeti başladı. Böylece öğlene kadar sipariş vermek koşuluyla bebek bezinden unutulan bir doğumgünü hediyesine kadar her ürüne aynı gün “kavuşmak” mümkün hale geldi.
AmazonPrime’ın kardeş şirketi AmazonFresh ise Seattle, Los Angeles ve geçen ay itibariyle New York’ta balıktan, meyve sebzeye çerezden taze ekmeğe kadar her türlü ürünü aynı gün eve teslim ediyor. AmazonFresh beğendiğiniz bir tarif için gerekli tüm malzemeleri de tek sayfada sipariş etme imkânı sunuyor.
Mağazadan topluyor
Google Express ise AmazonPrime’ın sipariş başına 5.99 dolara sunduğu aynı gün teslim imkânını tamamen bedava yaparak rekabeti artırdı. Ekim ayında Washington, Chicago ve Boston’ı da içine alacak şekilde genişleyen hizmet ağı birinci yılında 7 milyon kişiye aynı gün eve teslim alış veriş yapma imkanı sunuyor.
GoogleExpress’in senelik üyeliği 95 dolar. Sipariş başına 4.99 dolar ödeyerek de yerel süpermarket, parfümeri, kitapçı hatta oyuncakçının ürünlerini tek adreste inceleyip satın almak mümkün. GoogleExpress’in kuryeleri daha sonra seçtiğiniz ürünleri mağazalardan tek tek toplayarak adresinize teslim ediyor.
Stratejiler farklı farklı
Google’un bir anda alışveriş dünyasına girmesinin nedeni aslında basit. Google’ın yönetim kurulu başkanı Eric Schmidt, Amazon’un “Google’un arama (sektöründe) en büyük rakibi” olduğunu söylüyor. Ekim ayında Berlin’de bir konferansta konuşan Schmidt, “İnsanlar Amazon’u arama (motoru) olarak düşünmüyor ama eğer bir şey satın almak istiyorsanız genellikle önce Amazon’da arama yapıyorsunuz” dedi. Google ilan gelirlerinden pay kaybetme endişesiyle internetten alışveriş sektörüne girerken GoogleExpress’in birlikte çalıştığı Costco, Barnes&Noble, Toys R Us gibi mağazalar da Amazon’a kaptırdıkları satışların en azından bir kısmını geri kazanmayı umuyor.
ABD’de büyük süpermarket zincirleri yıllardır internetten alışveriş imkânı sunuyor. ABD’de Instacart, Postmates gibi yeni şirketler de çeşitli süpermarket ve restoranlardan dilediğiniz ürünleri birkaç saat içinde kapınıza getiriyor.
İşler ters giderse
GoogleExpress’in yarattığı beklenti ile sunduğu hizmet arasında büyük fark olabiliyor. Sabah çok erken verdiğiniz siparişler bile ancak akşama elinizde oluyor. Eğer öğleden sonrayı beklerseniz siparişleriniz en erken ertesi gün öğlen geliyor. Amazon’un her şeyi ama her şeyi satmasına alışmış müşteriler için GoogleExpress’de kısıtlı sayıda mağazanın, kısıtlı sayıdaki ürünü tatmin edici değil. İstediğiniz markalar yerine mağazaların sunduğu seçeneklerle yetinmek zorundasınız. Amazon’un aksine Google’ın hizmetinde et ve süt ürünleri satılmıyor. Ancak su, hatta bir koçan muz almak mümkün...