30.03.2025 - 06:46 | Son Güncellenme:
İsmail Şahin - Airbus’ın sürdürülebilir havacılık alanındaki en son yeniliklerini ve geleceğe yönelik vizyonu Toulous’ta düzenlenen zirveyle tanıtıldı. Zirvede karbon salınımının azaltılması ve petrole alternatif hidrojen yakıt teknolojisi ve Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı (SAF) ana gündem maddelerini oluşturdu. Ayrıca gelecekteki bir uçağın yakıt verimliliğini artırabilecek yeni tahrik, katlanabilir kanat, açık fan motoru, dijital ve malzeme teknolojileri üzerinde araştırma yapıyor.
Airbus CEO’su Guillaume Faury, yeni nesil uçakların devrimci olmaktan ziyade evrimsel olacağını ifade etti. 2050 yılında net sıfır emisyon hedeflerine dikkat çeken Faury, “Karbon salınımını azaltmak için elimizde dört kaldıraç var. Bunlardan ilki az yakıt yakan yeni nesil uçaklarla eski uçakları değiştirmek, ikincisi gelecek nesil uçakları daha yakıt tasarruflu hale getirmek, üçüncüsü hava trafik yönetiminin daha optimize bir hale getirilmesi ve son olarak da uçaklarda SAF ve hidrojen gibi daha az karbon salınımına neden olan yakıtları geliştirmek. Yeni uçaklarımız yüzde 100 SAF ile uçabilecek ve bu sürdürülebilir havacılık için bir dönüm noktası olacak” dedi.
AB savunmasına katkı
Sıvı hidrojen teknolojisinde en büyük sorun depolama. Airbus bu konuda yeni bir teknoloji geliştirdi ve yıl sonundan itibarın geliştirdiği yeni hidrojen tanklarının testlerine başlayacak. Ayrıca sıvı hidrojenin genleşmesiyle ortaya çıkacak eksi 200 dereceleri aşan borular da uçağın ve elektronik sistemlerin soğutulmasında kullanılacak.
Airbus yetkilileri ticari uçaklarda aldıkları dekarbonizasyon adımlarını askeri alanda da uygulamak için görüşmeler yaptıklarını, ancak savunma sanayisinin önceliğinin çevre olmadığına dikkat çekti. Avrupa Birliği’nin (AB) 800 milyar euroluk savunma kapasitesi kurma planı da Airbus zirvesinde en fazla konuşulan konulardan birisi oldu. AB savunma kapasitesine, askeri nakliye, yakıt ikmal, istihbarat uçakları, savaş uçakları, askeri helikopterler, insansız hava araçları ve hava savunma sistemleri ile en büyük katkıyı sağlayacak olan Airbus, önümüzdeki dönemde askeri üretimine de ağırlık verme planları yaparken başta Türkiye olmak üzere parça tedarik ettiği ülkelerden de alımlarını artıracak.
Türkiye öncelikli
Airbus yetkilileri, “Airbus Avrupa’nın savunma ve güvenlik ihtiyaçlarına cevap verebilmek için tüm ürün portföyünden yararlanmaya kesinlikle kararlıdır. Türkiye Airbus için öncelikli ülke. Türkiye’deki 41 tedarikçimiz yıllık 600 milyon dolarlık ürün üretiyor. Yeni dönemde Türk savunma ve havacılık sektörünün Airbus için daha fazla işbirliği ve daha fazla parça üretmesini istiyoruz” açıklaması yaptı.
Yeni geliştirilen hidrojen yakıt tankı için testler bu yılın sonunda başlıyor.
SAF’ta Türkiye ‘lider’ oyuncu
Havacılık sektörü dünya karbon salınımının yüzde 3’üne sahip. Ancak son 15 yılda geliştirilen teknolojilerle uçuş kapasitesi ikiye katlansa da karbon salınımının aynı kalması sağlanmış. Airbus 2025 sıfır karbon hedefine ulaşmak için SAF yakıt (sustainable aviation fuel) alanında ciddi çalışmalar yürütüyor. Ancak SAF, petrol bazlı yakıta oranla 3-4 kat daha pahalı olduğu için şu anda yüzde 2’lik bir kullanım alanına sahip. 2030’da bu oranın yüzde 10 seviyesine çıkartılması hedefleniyor. Airbus Sürdürülebilirlik ve İletişim Baş Sorumlusu Julie Kitcher, “Türkiye sürdürülabilir yakıt endüstrisi konusunda lider bir rol oynayabilir” açıklamasında bulundu. Günümüzde SAF fosil jet yakıtı kerosene yüzde 18 oranına kadar karıştırılarak kullanılıyor. Ancak yeni nesil uçaklar tamamen SAF yakıtla uçabilecek.