EğitimDers notlarına pandemi dopingi

Ders notlarına pandemi dopingi

17.10.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:

Pandemi döneminde geçilen uzaktan eğitimde üniversite öğrencilerinin ders notları tavan yaptı. Hacettepe Üniversitesi’nin yaptığı araştırmaya göre yüz yüze eğitim döneminde yüzde 29 ile yüzde 34 aralığındaki A notları oranı, 2020-2021’de yüzde 43.6’ya ulaştı.

Ders notlarına pandemi dopingi

MİNE ÖZDEMİR GÜNELİ- Koronavirüs salgını nedeniyle Mart 2020 tarihinden itibaren birçok üniversitede uzaktan eğitime geçildi ve sınavlar online yapıldı. Akademisyenler tarafından denetlenmesi zor olan bu durum, her ne kadar kamera, mikrofon, IP adresi incelemesi gibi önlemler alınsa da kopya çekmeye elverişli bir ortam sunması nedeniyle akademik başarıyı tam ölçemeyeceği ve öğrenci notlarının da gerçeği yansıtmayacağı yönünde çok tartışılmıştı. Öyle ki pandemi döneminde birçok öğrencinin akademik başarısının arttığı, mezun olamayan öğrencilerin de online sınavlardan yüksek puan alarak mezun olduğu görüldü. Salgında uzaktan eğitimin uygulandığı Hacettepe Üniversitesi’nde de öğrencilerin not ortalamalarının ciddi oranda arttığı tespit edildi.

Haberin Devamı

Hacettepe Üniversitesi akademisyenleri tarafından yürütülen yüz yüze öğretimin ve pandemi döneminde uygulanan uzaktan öğretimin akademik başarı ve öğretim yönetim sistemi etkileşimi açısından karşılaştırmalı analizini kapsayan araştırma projesi sonuçlandı. Analizler kapsamında 5 milyondan fazla satırdan oluşan 2020-2021 güz dönemine ait Öğretim Yönetim Sistemi verisinin kullanıldığı projede hazırlanan üç rapor, (analitik.hacettepe.edu.tr) internet adresinde yayınlandı. Öne çıkan sonuçlar şöyle:

Tıpta yüzde 61’e çıktı

*2015-2016 ve 2019-2020 dönemlerini de kapsayan beş güz dönemi boyunca üniversite genelinde; yüzde 29 ile yüzde 34 arasında seyreden 85-100 not aralığını temsil eden A notları oranı, uzaktan öğretimin sürdürüldüğü 2020-2021 Güz döneminde yüzde 43.6’ya ulaştı. Aynı süreçte her dönem artış eğilimi göstererek yüzde 15.7’den yüzde 21.5’e kadar çıkan 50 ve altı puan aralığını temsil eden F notları oranı da 2020-2021 Güz döneminde yüzde 13.2’ye kadar geriledi.

Haberin Devamı

*Uzaktan öğretimin sürdüğü 2020-2021 güz döneminde; derslerdeki A notları oranının incelenen 6 güz döneminin en yüksek, F notları oranının ise en düşük seviyesinde gerçekleştiği görüldü.

*Tıp ve sağlık bilimleri temel alanında 2015-2016 ve 2019-2020 dönemlerini kapsayan beş güz dönemi boyunca yüzde 37 ile yüzde 41 aralığında değişen A notları oranı, 2020-2021 güz döneminde yüzde 54.3’e ulaştı. Benzer şekilde, 5 güz dönemini kapsayan süreçte yüzde 9 ile yüzde 10 düzeyinde seyreden F notları oranı da 2020-2021 Güz döneminde önemli ölçüde azalarak yüzde 5.8’e geriledi. Sadece tıp fakültesine bakıldığında yüzde 43 ile yüzde 50 aralığında değişen A notları oranının 2020-2021 Güz döneminde yüzde 61’e çıktığı dikkat çekti.

*Fen ve mühendislik bilimleri temel alanında 2015-2016 ve 2019-2020 dönemlerini de kapsayan beş güz dönemi boyunca yüzde 14 ile yüzde 18 aralığında değişen A notları oranı, 2020-2021 güz döneminde yüzde 28’e çıktı. Aynı süreçte yüzde 34 ile yüzde 38 düzeyinde seyreden F notları oranı da 2020-2021 Güz döneminde yüzde 19.6’ya kadar düştü.

Haberin Devamı

*Sosyal ve beşeri bilimler temel alanında 2015’ten 2020’ye kadar olan süreçte 5 güz dönemi boyunca yüzde 26 ile yüzde 29 aralığında değişen A notları oranı, 2020-2021 güz döneminde önemli ölçüde artarak yüzde 42’ye çıktı. Daha önce yüzde 18 ile yüzde 24 aralığında gerçekleşen F notları oranı da 2020-2021 güz döneminde yüzde 14.4’e indi.

Normale dönüldü

*Rektörlük servis dersleri, UNİ 101 Dersi ile araştırma merkezleri, Yabancı Diller Yüksek Okulu ve seçmeli derslerden oluşan ‘diğer’ başlıklı grupta ise 2020-2021 güz dönemi öncesi dönemlerde de standart bir yapı izlemeyen not dağılımında 2020-2021’de diğer alanlara kıyasla en yüksek artış gözlendi. F notları da bir önceki döneme göre yaklaşık yüzde 6 düzeyinde azaldı. Seçmeli dersler biriminde 2020-2021 güz öncesi de yüksek olan A notları yüzdesi 2020-2021’de yüzde 74 düzeylerine ulaştı.

*2020-2021 Güz döneminde dikkat çekici şekilde artış göstererek yüzde 30.2’den yüzde 43.6’ya çıkan A notları oranı, hibrit öğretime geçilen 2021-2022 Güz döneminde bu öncesindeki genel duruma oldukça yaklaşarak yüzde 30.2 oldu. Benzer şekilde, 2020-2021 Güz döneminde yüzde 13.2’ye kadar gerileyen F notları oranı, 2021-2022 Güz hibrit öğretim döneminde yüzde 20.3’e çıkarak öncesindeki genel duruma oldukça yaklaştı.