14.04.2016 - 16:58 | Son Güncellenme:
Proje kapsamında 3 eğitimci, 9 ay boyunca Salzburg’da doğal yetenekleri destekleyen, yaratıcılığı ön plana çıkaran ve çoklu zekâ kriterlerini göz önünde bulunduran Orff-Schulwerk yaklaşımı üzerine uzmanlaşacak.
Eğitimlerini tamamlayarak Türkiye’ye dönecek olan uzmanlar, Anadolu’da köy okulları dahil, Orff yaklaşımını tüm incelikleriyle 30’ar kişilik öğretmen gruplarına toplam 180 saatlik kurslar ile aktaracak.
Finansbank, çocuk odaklı toplumsal gelişim platformu Minik Eller Büyük Hayaller’e yeni bir proje ekledi. Uluslararası duayen sanatçılarımız Güher-Süher Pekinel’in liderliğinde başlayan “Anadolu Orff Müzik Eğitimi Projesi” ile Finansbank, öğretmenleri aracılığıyla geleceğin yaratıcı liderleri olan çocuklara keyifli bir öğrenme sürecinin kapılarını açacak.
Proje hakkında ayrıntılı bilgi 12 Nisan Salı günü Finansbank Kristal Kule’de yapılan toplantıda verildi. Finansbank Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Aras’ın açılış konuşması ile başlayan toplantıda, Genel Müdür Temel Güzeloğlu Minik Eller Büyük Hayaller Platformu kapsamındaki projeleri anlatırken, Süher Pekinel Türkiye’de Orff Eğitimi ile ilgili yapılan çalışmaları ve Finansbank ile başlanan projenin hedeflerini anlattı. Proje hakkında ayrıntılı bilgiler ise Orff-Schulwerk Eğitim ve Danışmanlık Merkezi Türkiye Müdürü Fatoş Cümbüş Auernig ve Orff-Schulwerk Eğitim ve Danışmanlık Merkezi Türkiye Eğitimcisi Onur Erol tarafından paylaşıldı.
Analitik düşünen, yaratıcı nesiller için Minik Eller Büyük Hayaller
Açılış konuşmasında, Minik Eller Büyük Hayaller’in, Türkiye’nin geleceğine anlamlı katkılar sunacak projelerle büyümeye devam ettiğini belirten Ömer Aras, “Bankamızın genel kimliğine uygun olarak, çocuklarımızı analitik düşünmeye yöneltirken, aynı zamanda onlara yaratıcı olabilecekleri bir platform sağlamak üzere Minik Elleri Büyük Hayaller platformumuzu kurduk. Türkiye’nin dört bir yanındaki Finansçıların gönüllü katılımları ile her geçen gün daha da büyüyen platformumuz ile bir yıl gibi kısa bir süre içerisinde yüz binlerce çocukla ilgi ve yeteneklerini farklı alanlarda destekleyen birçok farklı projede buluşmanın mutluluğunu yaşıyoruz. Değerli sanatçılarımız Güher-Süher Pekinel liderliğinde başlanan Orff Anadolu Projesini de Türkiye’nin geleceğine ışık olmak için hayata geçiriyoruz” dedi.
Çoklu zeka kriterlerini destekleyen yaklaşıma Finansçı desteği
Finansbank’ın Platform kapsamında “Minik Eller Geleceği Programlıyor”, “Harika Matematik Sergisi”, “Başarı Her Yerde” gibi farklı toplumsal sorumluluk ve sponsorluk projeleri ile çocuklara ulaştığını belirten Temel Güzeloğlu, Anadolu Orff Müzik Eğitimi Projesini platforma dahil etme sebeplerini ise şu sözlerle açıkladı: “Matematik ve müzik bir düşünce bütünlüğüne sahip olup, matematiksel zekâya sahip olan çocuklar müziğe daha kolay adapte olabiliyor. Halen yürütmekte olduğumuz Harika Matematik ile Orff Anadolu Proje’miz tam da bu noktada birbirlerini tamamlayan bir vizyonu paylaşıyor. Türkiye’nin geleceğine ışık olmak için hayata geçirilecek proje, doğal yetenekleri destekleyen, yaratıcılığı ön plana çıkaran ve çoklu zekâ kriterlerini göz önünde bulunduran Orff-Schulwerk yaklaşımını Türkiye’de müzik alanında yaymak üzere gerçekleştiriliyor. Bu kapsamda, Orff Schulwerk Merkezi Türkiye eğitimi çerçevesinde yetişmiş üç genç Müzik Eğitmeni Orff yaklaşımını gerekli en yüksek düzeyde öğrenebilecekleri “Orff Enstitüsü/ Mozarteum Üniversitesi Salzburg”da Finansbank desteğiyle dokuz ay sürecek özel bir eğitime katılacak. Dokuz ayın ardından Türkiye’ye dönecek Müzik Eğitmenleri, Anadolu’nun farklı bölgelerinde, Orff yaklaşımını tüm incelikleri ile gruplar halinde Müzik öğretmenlerine aktaracak.”
Müziğin eğitimdeki etkisi
Süher Pekinel de toplantıda Anadolu Orff Müzik Eğitimi’nin Finansbank’ın Harika Matematik Projesi ile birbirlerini tamamlayan bir vizyonu paylaştığını belirtti. Müziğin çocukların zeka ve öğrenme yetilerine katkısına dair araştırmalar da paylaşan Pekinel, “Avustralyalı araştırmacı, müzik öğretmeni ve Avustralya Devlet Üniversitesi öğretim görevlisi Dr. Anita Collins’in verilerine göre, ‘sinir bilimcilerinin araştırmalarında, erken yaşta müzik eğitimi gören çocuklarda beynin her bölgesinin aktif hale geldiği’ görüldü. Bunun sadece küçük yaşta değil ileriki yaşlarda da öğrendiklerini iyi yönde etkileyeceği kanıtlandı. Verilere göre müziğin eğitimdeki etkisi ve başarı oranı oldukça yüksek. Buna göre, enstrüman çalmayı öğrenen çocukların IQ’larında 7 ila 10 puanlık bir yükselme görüldü. Normal IQ aralığının 100 ile 130 arasında değiştiğini göz önünde bulundurursak bu oldukça yüksek bir katkı. Ayrıca Dr. Collins araştırmasında müzik eğitimi alan çocukların sözel bellek ve düşünme becerilerinde yüzde 17’lik bir artış sağlandığını görmüş. Dil öğretiminde, matematik ve sembol içeren derslerde de müzik aleti çalmanın etkisi çok büyük. Collins araştırmasına göre müzik öğrenmeyen çocuklarla karşılaştırdığımızda aralarında büyük bir fark olduğunu görebiliriz. Bir diğer veri antik çağlardan itibaren matematik ve müziğin ilişkisinin fark edilmiş ve pek çok matematikçinin ilgisini çekmiş olduğudur. Yüksek zekâsı ve müziğe olan derin sevgisiyle tanınan Albert Einstein’a göre; kavramanın özü matematik veya mantıktan değil, müzik sayesinde sezgi ve ilhamdan kaynaklanıyor. Bu nedenlerle Finansbank ile birlikte çalışmaktan çok mutluyuz ve başta Sayın Ömer Aras olmak üzere tüm yönetimine şükran borçluyuz” dedi.
Orff yaklaşımı nedir?
Toplantıda “Orff Schulwerk” eğitim anlayışı hakkında ayrıntılı bilgiyi Fatoş Cümbüş Auernig paylaştı. Buna göre “Orff Schulwerk” insanın içinde zaten var olan yaratıcı güçlerin açığa çıkmasına ortam hazırlayan, temelinde ritim, hareket ve konuşma olan, insanların içlerinden geldiği gibi müzik yapıp, dans etmesine, doğaçlama yapmasına olanak tanıyan, insana bütün sanatsal alanları kombine ederek öğrenme, keşfetme, deneme ve yaratma ortamı sunan bir eğitim anlayışı.
Vazgeçilmez olan en önemli yapı taşı “oyun” olan Orff çalışmalarında, beynin duygusal olan sağ bölümü ile bilişsel olan sol tarafı birlikte kullanıldığı için öğrenme süreci daha hızlı oluyor.
Zenginliğinin temelinde herkesin kendi müzik ve hareket seviyesine uygun rolleri sunmak yatan Orff yaklaşımı, bu sayede bireyin sosyal psikolojik gelişimine katkı sağlıyor. Orff Eğitim yaklaşımı ile çocuklarda “bağımsız karar verme becerisi, sorumluluk bilinci, dayanışma, sosyal duyarlılık, toleransın ve değerlilik duygusunun artması” gibi sosyal psikolojik davranış ve beceriler kazandırılması hedefleniyor.
Eğitim, Finansbank ile tüm Türkiye’ye yayılacak
Finansbank, Güher-Süher Pekinel liderliğinde başlayan Anadolu Orff Müzik Eğitimi Projesi kapsamında “Orff Schulwerk Merkezi Türkiye” eğitimi çerçevesinde yetişmiş üç genç pedagog, Orff yaklaşımını en yüksek düzeyde öğrenebilecekleri “Orff Enstütüsü/ Mozarteum Üniversitesi Salzburg” özel eğitim programında yer alacak. 2016/2017 döneminde başlayacak ve dünyanın her yerinden gelen önemli pedagog ve müzik hocalarının katılımı ile gerçekleştirilecek bu iki dönemlik, toplam 9 ay süren yoğun eğitim İngilizce olarak verilecek. Bursiyerler Avusturya’daki eğitimlerini tamamladıktan sonra, Türkiye’ye dönerek, Anadolu’da köy okulları dahil, Orff yaklaşımını tüm incelikleriyle 30’ar kişilik öğretmen gruplarına toplam 180 saatlik kurslar sayesinde aktaracak. Anadolu’daki öğretmenler ile bağlantıya geçilmesi ve kursların organize edilmesinde Türkiye’nin dört bir yanındaki Finansçılar da gönüllü olarak görev alacak.
Türkiye’de öğretmenlerden Orff’a büyük ilgi!
Yurtdışında katıldığı özel eğitimler sonrasında Anadolu’da bu alanda seminerler vermeye başlayan Onur Erol ise toplantıda eğitimcilere bu yaklaşıma inandıklarını ve birebir fayda sağladıklarını ifade etti. Erol, “Seminerlerin ardından bu alanda özel olarak çalışmaya devam edenler de oluyor. Facebook’ta kurduğum ‘Orffçularız biz’ grubunda 7 bin 500 üye var. Dünyanın hiçbir ülkesinde bu büyüklükte bir Orff Facebook grubu yok… Bu da meraklı öğretmen potansiyelini gösteren bir ölçü. Ayrıca yine Facebook’ta ‘Kendin Yap Kendin Çal’ adlı 6 bin 900 kişilik bir grubum var. Burada da müzik aletlerini kendileri yapan öğretmenler paylaşımlarda bulunuyorlar” dedi.