Osman Gençer

Osman Gençer

ogencer58@gmail.com

Tüm Yazıları

Dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi Çinli BYD firması, temmuz ayında yapılan anlaşma ile Türkiye’ye gireceğini ve Manisa'da 1 milyar dolarlık yatırımla fabrika kuracağını duyurmuştu.

BYD Manisa’da, yıllık 150 bin araç kapasiteli elektrikli ve şarj edilebilir hibrit otomobil üretim tesisi ile sürdürülebilir mobilite teknolojilerine yönelik AR-GE merkezi kuracak.

2026 sonunda üretime başlaması hedeflenen tesiste, 5 bin kişiye kadar doğrudan istihdam sağlanması planlanıyor.

★★★

BYD’nin Türkiye’ye yatırım kararının peşinden, bir başka Çinli elektrikli araç üreticisi olan Chery de Samsun’da yatırım yapmak istediğini duyurdu.

Haberin Devamı

Chery için de özel bir yasal düzenleme yapılarak, Samsun’da kurulacak organize sanayi bölgesinde şirkete alan tahsis edilmesi düşünülüyor.

★★★

BYD ve Chery’nin Türkiye'ye yönelik yaklaşık 1’er milyar dolarlık yatırım kararları, Türk otomotiv sanayisi için yeni bir dönemin kapılarını aralayacağı belli.

Bunun "kelebek etkisi" yaparak Türkiye'de yatırım ortamını daha cazip hale getirmesi ve farklı sektörlerden diğer markalara da referans teşkil etmesi bekleniyor.

Çünkü Çin, Türkiye'yi “Avrupa'ya açılan bir kapı” olarak görüyor.

★★★

Bu iki otomobil devinin peşinden, Skywell ve MG gibi markaların da Türkiye'de yatırım konusunda çalışmalarına devam ettiğini biliyoruz.

Söz konusu markaların yanı sıra Çin'in en büyük otomobil üreticilerinden DFSK'nin Türkiye operasyonları, markanın Avrupa'ya açılan kapısı olarak önemini artırmayı sürdürüyor.

Ayrıca dünyanın en büyük lityum pil üreticilerinden Çinli Ganfeng Lithium, Türkiye'de 500 milyon dolarlık yatırım yapmak üzere Yiğit Akü ile anlaşma imzalamıştı.

★★★

Elektrikli araçlara gelen vergiler, yatırım yapan firmaları kapsamayınca, elektrikli araç üreticilerinin gözü Türkiye’ye çevrildi.

Bu süreç devam ederse, hem yollarımızdaki elektrikli araç sayısı, elektrikli araç üretimi ve kullanımında Türkiye Avrupa’nın en önemli ülkelerinin başında gelecek gibi görünüyor.

Eldeki verilere göre, son 1 yılda elektrikli araç sayısı ülkemizde yüzde 350, şarj noktası ile yüzde 240 arttı.

Haberin Devamı

Yani, elektrikli araçlara yönelik ilgi her geçen gün artıyor.

★★★

Bu ortamda, Ege Otomotiv Derneği (EGOD) Başkanı Mehmet Torun’un yetkili makamlara bir çağrısı var.

Eğer hükümet, Ege bölgesine yönelik yatırımlar için özel teşvik programları hazırlarsa, bu sayede daha fazla otomotiv firması bölgede fabrika açabilir.

Ege bölgesi otomotivin merkezi haline dönüşebilir.

Torun’a göre, bölgenin kapasitesi bu fabrikaların her türlü ihtiyacını giderebilecek nitelikte ve güçte.

Bence de güzel bir fırsat ve doğru bir hamle olabilir.

Bölgenin diğer kurumları da Torun’a destek verirse, neden olmasın ki..