Dünya179 kişinin canına mal olan uçak kazasında şok tespit! Standartlara aykırı olarak yapılmış

179 kişinin canına mal olan uçak kazasında şok tespit! Standartlara aykırı olarak yapılmış

30.12.2024 - 12:23 | Son Güncellenme:

Güney Kore'de Jeju Air'e ait 2216 sefer sayılı uçağın acil inişi uzmanlar tarafından oldukça başarılı olarak nitelendirildi, ancak Boeing 737-800 tipi uçak bir duvara çarpıp alev alınca, uçaktaki 181 kişiden sadece ikisi kurtulabildi. Güney Kore'de şimdiye kadar yaşanan en büyük havacılık felaketinin nedenlerini araştıran yetkililer, bu trajedide neyin yanlış gitmiş olabileceğini anlamaya çalışıyor. İşte uçak kazasıyla ilgili yeni detaylar...

Bangkok'tan Güney Kore'nin güneybatısındaki Muan Uluslararası Havalimanı'na iniş yapmakta olan uçak, kontrol kulesinden bir kuş sürüsü uyarısı aldı. Birkaç dakika sonra pilot bir "mayday" çağrısı yaparak acil inişe geçti. Görüntülerde, iniş takımları açılmadan uçağın piste indiği görülüyor.

Haberin Devamı

Silla Üniversitesi Havacılık Bilimleri Profesörü ve eski pilot Kim Kwang-il AFP'ye yaptığı açıklamada kuş sürüsü çarpmasının, uçak motorlarında yangına yol açabilir ve iniş takımlarını çalışamaz hale getirebilir. Ancak ona göre asıl sorun bu değildi. Eski pilot "Belly landing" (gövde üstü iniş) bu tür durumlar için bir acil durum prosedürüdür ve uçaklar böyle durumlara dayanacak şekilde tasarlanmıştır" dedi ve ekledi:

'UÇAK KUĞU GİBİ İNDİ'

"Bu özel durumda pilot, gövde üstü inişi olağanüstü bir şekilde gerçekleştirdi. Uçak bir kuğu gibi zarif bir şekilde suya inermiş gibi hafifçe geriye eğilerek indi. Bu kadar acil bir durumu göz önünde bulundurduğumuzda iniş gerçekten çok iyi bir şekilde gerçekleştirilmişti."

Haberin Devamı

179 kişinin canına mal olan uçak kazasında şok tespit Standartlara aykırı olarak yapılmış

HATA NEREDE YAPILDI?

Görüntüler, uçağın bir duvara çarpıp alev aldığını gösteriyor. 181 kişilik uçaktan kurtulmayı başaran iki kişinin her ikisi de uçağın kuyruk kısmından çıkarılan mürettebat üyeleriydi.

Kim, uçağın duvara çarptığını gördüğünde oldukça üzüldüğünü söylerken "Acil inişlere olanak sağlamak için bu bölgede hiçbir katı yapı olmamalıydı. Eğer o duvar orada olmasaydı hayatlar kurtarılabilirdi" derken ekledi:

"Bu, uluslararası havacılık güvenliği standartlarına aykırıdır. Bahsi geçen yapı, uçağın çarpmasına ve alev almasına neden oldu. Havaalanı dışında, genellikle sadece yumuşak çitler bulunur ve bunlar ciddi bir hasara yol açmaz. Uçak daha ileriye doğru kayabilir ve doğal bir şekilde durabilirdi. Pistte gereksiz bir yapının olması oldukça üzücü. Yolcuların çoğu bu duvar yüzünden hayatını kaybetti ve bu gerçekten çok üzücü bir durum. Kuş çarpması, kazanın ana nedeni ve kaçınılmazdı. Ancak bu duvar, kazayı bir trajediye dönüştürdü."

179 kişinin canına mal olan uçak kazasında şok tespit Standartlara aykırı olarak yapılmış

HAVAALANI İNŞAATININ ROLÜ

Profesör Kim Kwang-il, uçağın ustalıkla yapılan acil inişini izlerken daha sonra bir duvara çarptığını gördüğünde "oldukça üzüldüğünü" söylerken, profesör AFP'ye yaptığı açıklamada "O bölgede hiçbir şekilde sert bir yapı olmamalıydı," dedi ve ekledi:

"Normalde, herhangi bir pistin sonunda bu tür dayanıklı bir engel bulunmaz. Bu, uluslararası havacılık güvenliği standartlarına aykırıdır. Bahsi geçen yapı, uçağın çarpmasına ve alev almasına neden oldu. Havaalanı dışında, genellikle sadece yumuşak çitler bulunur ve bunlar ciddi bir hasara yol açmaz. Uçak daha ileriye doğru kayabilir ve doğal bir şekilde durabilirdi. Pistte gereksiz bir yapının olması oldukça üzücü."

Haberin Devamı

DUVAR NE DUVARI?

Sivil Havacılık Bakan Yardımcısı Joo Jong-wan, pistteki duvarın navigasyona yardımcı olan "localiser" (yer belirleyici) olduğunu söyledi.
Joo, "Bu cihazların yerleştirildiği temel yapılar havalimanına göre değişir. Standartlaştırılmış veya tek tip bir tasarım yok."

Joo, Muan Havalimanı'nda, Güney Kore'deki diğer bazı havalimanlarında olduğu gibi, yer belirleyiciler "yığılmış toprak üzerine yerleştirilmiş ve bu toprak tabakalarına beton yapılar eklenmiş" açıklaması yaparken "Bu yer belirleyiciler ile kaza arasındaki bağlantı, soruşturma sürecinde ayrıntılı bir şekilde incelenecek," diye ekledi.

'KUŞ KOVUCULAR OLMALIYDI'

Haberin Devamı

Muan, göçmen kuşların yoğun olarak bulunduğu bir sulak alan bölgesinde yer alıyor. Bakan yardımcısı Joo, havalimanının uzun zamandır kuşların uçuşları etkilemesini en aza indirmek için önlemler aldığını söyledi.

"Bu önlemler arasında kuş kovucuların kullanılması, kuşları caydırıcı faaliyetler, yaşam alanlarının kaldırılması ve havalimanı içinde kuşların dikkatini çekecek unsurların önlenmesi için drenaj kanallarının engellenmesi yer alıyor," dedi.

Seul Ulusal Üniversitesi Orman Bilimleri Bölümü'nden Profesör Choi Chang-yong ise kazada bölgede yaygın olan ördeklerin kilit rol oynamış olabileceğini söylerken "Uçaklar kuşların algılayıp kaçamayacağı kadar hızlı hareket ediyor, bu yüzden zamanında tepki verememiş olabilirler" dedi ve kuşların bu nedenle genellikle arabalarla da çarpıştığını da sözlerine ekledi.