Cumartesi“Türk müşterilerimiz ‘Neden bu kadar geç kaldınız?’ diyor”

“Türk müşterilerimiz ‘Neden bu kadar geç kaldınız?’ diyor”

23.10.2010 - 01:00 | Son Güncellenme:

Hakkındaki “Bu yıl kesin geliyor” ya da “Türkiye fason üreticilerinden biri, asla gelmez” şehir efsaneleri bitmek bilmeyen İsveçli giyim markası H&M, Türkiye’deki ilk şubesini önümüzdeki ay Bayrampaşa’daki Forum Alışveriş Merkezi’nde. Markanın iletişim sorumlusu Pernilla Halldin “Kısa sürede şube sayımızı artırıp yokluğumuzu telafi edeceğiz” diyor

“Türk müşterilerimiz ‘Neden bu kadar geç kaldınız’ diyor”

Yurtdışına giden kadınların arkadaşlarından en sık duyduğu cümlelerden biri “Bana H&M’den bir şey alsana”dır. Bu siparişlerin nedeni ise H&M mağazalarında günün trendlerini yansıtan parçaların fiyatlarla satılması ve hemen hemen her mağazada farklı koleksiyonlar sergilendiği için “pişti” olasılığını minimuma indirmesidir. H&M ismini İsveçce “kadınlar için” anlamına gelen Hennes ve İsveçli avcılık malzemeleri firması Mauritz’den alıyor. 37 ülkede 2 binden fazla mağazası bulunan firmanın İstanbul şubesi 6 Kasım’da Bayrampaşa’daki Forum İstanbul Alışveriş Merkezi’nde açılacak. Türkiye H&M’in bulunduğu 38’inci ülke olacak.
Açılış öncesi H&M’in Stockholm’deki merkez ofisini ziyaret ettik. Markanın baş tasarımcısı Ann-Sofie Johansson ve iletişim sorumlusu Pernilla Halldin ile ofisi gezdik.
Ann-Sofie Johansson 20 yıldır H&M’de çalışıyor. Kariyerine mağazada satış görevlisi olarak başlamış. Adım adım yükselmiş. Johansson’a göre moda, farklı parçalardan kişisel bir stil yaratabilmek demek. Yani şık olmak için illa bir moda ikonunu ya da trendini takip etmek zorunda değilsiniz, vücudunuzu iyi tanımanız ve hangi kıyafetin içinde kendinizi iyi hissettiğinizi bilmeniz yeterli. Johansson H&M’in koleksiyonlarını hazırlarken de bu mantıktan yola çıkıyor ve kendi deyimiyle “ideal moda üçgenini” oluşturuyor.

Lanvin koleksiyonu kasımdan itibaren tüm mağazalarda
Bu üçgen üç bölümden oluşuyor. En altında kısmında “Fashion Basics” yani siyah pantolon, beyaz gömlek gibi klasik parçalarortada “Current Fashion” sezon trendlerini yansıtan kıyafetler ve tepede “High Fashion” yani ünlü tasarımcılarla işbirliği halinde hazırlanan koleksiyonlar bulunuyor. H&M’e bugüne kadar Karl Lagerfeld, Stella McCartney, Viktor&Rolf, Roberto Cavalli, Matthew Williamson, Jimmy Choo, Sonia Rykiel ve Lanvin modaevi özel koleksiyonlar hazırladı. Kasım ayından itibaren Lanvin’in koleksiyonu tüm mağazalarda satılacak. Johansson’a göre tasarımcılar H&M ile çalışmayı seviyorlar. Bu onlara daha fazla insana hitap etme olanağı sağlıyor, “Pahalı ve ulaşılamaz” imajlarını da kırma şansı tanıyor. H&M bugüne iki ünlü şarkıcıyla da koleksiyon hazırlamış: Madonna ve Kylie Minogue.

“Türk müşterilerimiz ‘Neden bu kadar geç kaldınız’ diyor”
“Günümüzde trendleri sokak modası belirliyor”
Stockholm’deki ofiste tasarım, moda ve sanat üzerine kitaplarla dolu bir kütüphane var. Aynı katta vintage kıyafetlerin bulunduğu bir de gardırop yer alıyor. Johannson bu ürünleri gittikleri seyahatlerden topladıklarını ve koleksiyon oluştururken onlardan ilham aldıklarını söylüyor: “Ekibimi New York, Paris ve Londra’daki trend fuarlarına ve müzik festivallerine yolluyorum. Günümüzde trendleri ve belirleyen ‘Street Fashion’ yani sokak modası en iyi buralarda gözlemleniyor.”
H&M’in en önemsediği kavramlardan biri de sürdürülebilir moda. Hemen hemen tüm koleksiyonlarda organik pamuk, organik yün, polyester ve organik keten kullanılıyor.
Turumuzun sonunda “Türkiye’de yıllardır ‘İstanbul’da H&M açılıyormuş’ dedikoduları çıkar. Şimdi gerçekten geliyorsunuz” diyoruz. Pernilla Halldin bize veda ederken müjdeyi de veriyor: “Türkiye yakın ilişkiler içinde olduğumuz bir ülke. Görüştüğümüz insanlar, müşterilerimiz ‘Neden bu kadar geç kaldınız?” diye sitem ediyorlar. Merak etmeyin, en kısa sürede şube sayımızı artırarak yokluğumuzu telafi edeceğiz. İkinci şubemiz İstinye Park’ta açılacak ama zamanı henüz belli değil.”

Haberin Devamı

En büyük üretim ofislerinden biri Türkiye’de

H&M 1947 yılında Erlin Persson tarafından kuruldu. Persson II. Dünya Savaşı sonrası Amerika’ya gidip orada moda mağazalarının çok iyi satış yaptığını görünce ülkesine döndü ve Vasteres’deki ilk H&M mağazasını açtı. Şu an markanın CEO’luğunu Persson’un torunu Karl-Johan Persson yapıyor.
H&M’in şirket politikası gereği hiç fabrikası yok. Dünyanın çeşitli bölgelerinden, bağımsız 700 tedarikçi firma ile çalışıyorlar. Güney Kore, Çin, Endonezya, Kamboçya, Bangladeş, Türkiye, İtalya ve Romanya’da üretim ofisleri var. Avrupa’daki en büyük ofis ise Türkiye’deki. H&M’in tedarikçi firmalarını denetleme sistemi de lise müfettişlerini aratmıyor. H&M 1997’den beri yılda 2 bin 500 habersiz denetleme yapıyor. Tedarikçi firmaların sağlık ve çalışma koşullarını kontrol ediyor.