01.04.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:
30 Mart Kadın ve Bilişim Günü için Intel ve Ka-Der'in düzenlediği "Hayallerim, hayatım ve bilgisayarım" temalı etkinliğe bir sunum için davet edilen Eskişehir-Osmangazi Üniversitesi Teknoloji, Eğitim, Uygulama ve Araştırma Merkezi (TEKAM) Müdürü Prof. Dr. Muammer Kaya'nın yaptığı tam da bu. Türk kadınlarının internette tüketim eğilimleri ve güzellik sırlarına ilişkin ilginç bir araştırma yapan Kaya, kadın ve moda sitelerine belli bir zaman aralığında tesadüfen giren kadınları mercek altına aldı. Nelere daha çok ilgi duyduklarını, öncelikli olarak hangi konuları tıkladıklarını araştırdı. Webometrik bir ölçüm sistemiyle yapılan bu araştırmada 220 bin adetlik tıklamayı değerlendiren Kaya "Türk kadınlarının internet kullanma eğilimlerine güzellik odaklı bir bakış" getirdi. Araştırmanın sonuçları ilginç. Eskiden "Çocuktan al haberi" denirdi. Artık devir "İnternetten al haberi" devri. Kimin neyle ilgilendiğini, önceliklerini, korkularını, endişelerini, tüketim eğilim ve tercihlerini kapsamlı bir internet analiziyle ortaya koymak artık çok kolay. Tek yapılması gereken bir konu, bir hedef kitle, birkaç internet sitesi belirlemek ve "tık"lardan yola çıkarak bir sonuca varmak. Türkiye'de kadınların yüzde 42'si hiç bilgisayar kullanmamış. Kullananların büyük çoğunluğu ise orta ve üst gelir grubunu temsil eden, çalışan kadınlar. Ağırlıklı olarak işyerlerinden internete giren bu kadınları inceleyen Prof. Kaya'nın araştırması Türk kadınlarının öncelikli olarak "pratik" bilgilerle ilgilendiğini ortaya koyuyor. Saç bakımı, perde seçimi, pratik ev bilgisi, leke çıkarma, bilinçli alışveriş gibi konularla ilgilenen kadınlarımız interneti "Bir Martha Stewart rehberi" gibi kullanıyor.İnternette gezinirken "Önce ben" diyen kadınların öncelikli derdi kendi güzellikleri ve kişisel bakımları. Bunu ev bakımı, pratik ev bilgisi, kıyafet ve takı-mücevher alışverişi gibi konular izliyor. Aile tasarrufu, büyük eşya alımı, aile emniyeti ve güvenlik gibi konularla fazla ilgilenmeyen kadınlar bu tarz daha "derin" bilgilerden eşlerini sorumlu tutmayı tercih ediyor. Tasarruf, emniyet gibi konuları erkeğe bırakıyor Türk kadınları en çok manken gibi bir vücuda sahip olmanın "az masraflı" püf noktalarını arıyor. Bunu kırışıklıklar, epilasyon, vücut bakımı, kusursuz bacak ve göğüs bakımı, doğal kalıcı makyaj, saç bakımı, selülit gibi "takıntılar"a aranan çözümler ve sağlık sorunları takip ediyor. Yaşlanma, kıllanma ve selülit Türk kadınının en büyük korkusu. Güzel görünmek için ise en fazla bacak, göğüs ve saç bakımlarına özen gösteriyorlar. Kadınlar giyim kuşam trendlerini ve hiç vazgeçemedikleri ayakkabı ve çanta modasını da rahatça internetten takip ediyorlar. Prof. Dr. Muammer Kaya araştırmasında Türk kadınının saç bakımıyla da takıntılı ölçüde ilgili olduğunu ortaya çıkarmış. Güzelliğin en önemli unsurunun sağlıklı ve güzel saçlar olduğunu düşünen Türk kadını internette bol bol saç tipleri, saç bakımı, saç kestirme, şampuan seçimi ve kepek sorunu araştırmaları yapıyor. Kozmetik önerileri için de internete başvuran kadınlar en çok makyaj, el kremleri, yaşlanma karşıtı bakım, kırışıklıklara çözüm kremleri, tırnak bakımı, fondöten, ruj, saç boyası ve parfüm araştırmaları yapıyor. İnternet internet söyle bana, nasıl daha güzel olurum bu hayatta? Prof. Dr. Kaya'nın bulgularından biri de hamile kadınların daha çok internete başvurmaları. Hamileyken boş vakitlerini internette geçirmeyi yeğleyen Türk kadını, bu hassas döneminde hamilelikte egzersiz, sutyen seçimi, tüylerden kurtulma yolları, genç görünmenin sırları, selülit ve kilo ile mücadele yöntemlerinin peşine düşüyor. Prof. Kaya'nın da dediği gibi sonuçta "İnternette de olsa kadın kadındır." Hamilelik döneminde egzersiz, kilo ile mücadele ve sutyen seçimi peşindeler Prof. Dr. Muammer Kaya'nın incelemesi Türk kadınının ucuz yolla güzelleşmek için her yola başvuracağını gösteriyor. Bu amaçla en fazla doğal ve kalıcı makyaj tercih eden Türk kadınları estetik ameliyatlara da önem verirken botoksla fazla ilgilenmiyor.Doğru beslenmektense diyet yapmayı tercih eden Türk kadını güzelleşmek için en fazla kırmızı rengi tercih ediyor. Kilo vermek için spor en az öncelik verdikleri konular arasında yer alıyor. En beğenilen ve kadınların en çok benzemek istedikleri güzellik idolü ise Jennifer Lopez. Bunu yedi kat daha az düzeyde 72 yaşındaki aktris Brigitte Bardot takip ediyor. Jennifer Lopez'e benzemek istiyorlar