Otelleri, yiyecek içecek sektörünün tüm temsilcilerini ve markaları, şefleri bir araya getiren F Summit, son derece dinamik geçti. Bu yaz pandemi etkisini aşmayı öngören turizmciler, hazırlıklarını tam kapasiteye göre yapıyor.
Antalya - Dünya, bu yaz pandemi gölgesinden çıkmayı planlarken, turizm sektörü de misafirlerini eskisinden daha coşkulu, daha konforlu, daha lezzetli ağırlamanın planlarını yapıyor. Turizmciler, Rusya’nın Ukrayna’ya askeri operasyonunun bile bu planlarını bozmaması konusunda kararlı. Limak, Rixos, Nirvana, Sheraton, Maxx Royal, Le Meridien, D Maris, Swissotel, Hilton Otel, Quasar, Bebek Otel, Ritz Carlton başta olmak üzere otelleri, yiyecek içecek sektörünün tüm temsilcilerini ve markaları, şefleri bir araya getiren F Summit için Antalya’ya gittik. Geçen hafta salı, çarşamba günü gerçekleşen organizasyon umudun buluşması gibiydi. Turizmciler söz birliği etmişçesine, yüksek kur nedeniyle bu yıl Türkiye’ye yönelmesi beklenen turist akınını konuşuyordu. Herkes pandemi sonrası döneme yönelik hazırlıklarını tamamladığını anlatırken istihdam piyasasıyla ilgili gelişmeler de umut vericiydi.
İstihdam deposu
Avrupalı turistlerinde de çok sevdiği, lüks otel kategorisinin aslarından D Maris Bay mesela. Otelin Genel Müdürü Cenk Türkmenoğlu, 850 kişilik istihdamla yaza hazır olduklarını söyledi. 17 Nisan’da kapılarını açmaya hazırlanan otelin, lüks segmente yönelik hizmet kalitesinde çıtayı daha da yukarı çıkaran müthiş bir rakam bu. Neredeyse misafir başına bir görevli düşecek. Ege otellerinin tümü hazırlıklarını tamamlarken, borsamızda da da bir süredir turizm ve havacılık sektöründeki yükseliş yeni dönemin umudunu yansıtıyordu.
Umut yerli yerinde
Sektörün geleceğine yönelik tüm oturumların yapıldığı, sektörle ilgili tüm paydaşların masaya oturduğu Antalya’dan çarşamba akşamı döndük. Herkesin umudu ortaktı; turizm gelirlerimiz artacak, paramız biraz değer kazanacaktı. Perşembe sabahı sahaya bir anda Putin çıktı. Ukrayna krizi aylardır gündemdeydi. Ama NATO dâhil kimse işgale ihtimal vermiyordu. Sıcak çatışma, turizmcilerin umutlarını ilk anda kırsa da bugüne kadar yaşadıkları krizler onlara öyle bir manevra kabiliyeti kazandırmış ki bunu da ufak sıyrıklarla atlatacaklarına eminim. Nitekim sektör temsilcilerinin askeri operasyonun başlamasının ardından basına yansıyan demeçleri, turizm sektörünün cebinde B, C ve alfabenin pek çok harfinde planlar olduğunu ortaya koydu.
Herkesin cebinde bir büfe
165 konuşmacı ve 41 oturumun yapıldığı zirvede TAB Gıda Genel Müdürü Caner Dikici ve DP Eurasia Grup CEO’su Aslan Saranga ile hazır yemeğin geleceğini konuştuk. Sektör, gelecek kurgusunu dijital kanallar üzerine yapmış durumda.
TAB Gıda Genel Müdürü Caner Dikici’nin sözleriyle özellikle pandemi ile birlikte cep telefonlarımız birer büfeye dönüştü. Tüm siparişler mobil üzerinden veriliyor. TAB Gıda dijitale büyük yatırım yapmış, toplam satışlar içinde online’ın payı yüzde 50’ye yükselmiş durumda. Şirket, pandemi sürecini bizden önce yaşayan Çin’deki restoranlarında kullandığı ileri dijital teknoloji altyapısı deneyimi ile yeni döneme zaten hazırdı. Çin’deki Burger King’lerin de sahibi olan TAB Gıda’nın, Çin’deki restoranlarında siparişler yüz tanıma sistemiyle de alınıyor. Aslan Saranga da online satışların oranının yüzde 75 seviyesine yükseldiğini söyledi.
Pideye modern dokunuş
Aslan Saranga, artan maliyetler nedeniyle gel al müşteri oranını yükseltmeye yönelik çalışmalar yaptıklarını da ekledi. Moderatörlüğünü yaptığım diğer oturumda ise konuğum Avantgarde Otellerinin sahibi, Initiative Kurucusu İsmet Öztanık idi. Öztanık ile geleneksel Türk mutfağının dünyaya açılma planını konuştuk. Son dönemin en popüler restoranlarından Yeniköy’deki Eski Yer ile yeme içme sektörüne hızlı bir giriş yapan Öztanık’ın ajandasında şimdi pideye modern dokunuşlar yapmak var. Londra’da yatırım yaptığı, Market Halls Food’u üç ayrı lokasyonda aynı açmaya hazırlanan Öztanık Market Halls’da, Türk markalarına da yer verecek. Bugünler de, Develi Restaurant 4. kuşak temsilcisisi Nuri Develi ile modernize edilmiş kebap konsepti üzerine kafa yoruyorlar.
Bir tebrik de 7 Mehmet’e... Aynı gece restoranında tam 500 kişiyi ağırladı. Hem balığı hem eti böyle lezzetli yapıp sunan kaç restoran var bilmiyorum.
Gastronomi dünyası Antalya’da buluştu
Turizm ve gastronomi sektörünün önde gelen isimleri bir kez daha ‘‘2. Uluslararası Turizm Gastronomisi, Yatırımları ve Ağırlama Zirvesi F-Summit’te buluştu.
22-23 Şubat 2022 tarihlerinde Nirvana Cosmopolitan Hotel’de, Cosmos City & Performance Hall’de gerçekleşen etkinliğin bu yılki teması “ağırlama sektörünün geleceği” idi. Gastronomi turizminin ülkemizde giderek geliştiği günümüzde, bu alanda dünyadaki yenilikleri takip ederek ağırlama sektörüne entegre etmek de hayati bir önem taşıyor.
Gelecek konuşuldu
Dünyada ağırlama sektöründe söz sahibi profesyonellerden büyük catering şirketlerine, otel yöneticilerinden ürün tedarikçilerine ve profesyonel şeflerden yemek yazarlarına kadar sektörün her kademesinden profesyonellere ev sahipliği yapan etkinlik, farklı seslerin buluştuğu ve yeni projelerin tasarlandığı gastronomik bir zirve!
Yerli ve yabancı yatırımcılar, otel ve restoran profesyonelleri, şefler ve F&B yöneticileri başta olmak üzere ağırlama sektörünün tüm paydaşları, F-Summit’te sektörün geleceğini konuştu.