Hava ulaşımında helikopter kullanımını “gönlü zenginler“ artırıyor.
Medair Satış Müdürü Etem Emre Yıldız, en yoğun işgünlerinin “14 Şubat Sevgililer Günü“ olduğunu söylüyor.
O gün, Esas Holding’in hava taksi şirketi Medair’e 60 çift düşmüş.
Son iki yıldır gayrimenkul talebindeki canlılık da helikopter turlarına yansıyor.
İsrailli, İngiliz, Hollandalı havadan arazi geziyor.
Büyük arazilerin gezildiğinin bilinmesi fiyatları yukarı çıkardığından, müşteriler helikopteri tercih ediyorlar.
Yıldız, Marmara, Çanakkale bölgesi ile güneyde Bodrum, Marmaris ve Antalya çevresine çok sayıda “gayrimenkul turu“ yaptıklarını söylüyor.
Bu bölgelerde alışveriş merkezi ve işyeri projeleri kadar yazlık konutlar, oteller de ilgi çekiyor.
Gayrimenkul yasasındaki değişiklikle yabancıların mülk edinmesi önündeki kısıtlar kalktıkça, helikopter turları da artıyor.
Bir saatlik helikopter turu 1500 euro’dan başlıyor. 4 günlük helikopter kirası ise 35 bin-50 bin euro civarında oluşuyor.
“Helitaksi“ talebinin yüzde 70’i hava ulaşımı, yüzde 20’si turizm, yüzde 10’u da sağlık amaçlı veya özel günlerle ilgili olabiliyor.
Rus turistler helikopter turlarının gözde müşterisi.
Türkiye’ye gelip 4 günde Van Kalesi’nden Efes’e kadar turistik ve tarihi yerlere gidiyorlar.
Kişibaşı 59 euro ile 199 euro arasında İstanbul turu alınabiliyor.
10 dakikada Haliç, 20 dakikada Boğaz, 50 dakikada Adalar’a kadar gidilebiliyor.
Helikopter turları, “Pazar günü ne yapalım?” diyenler için pahalı da olsa, bir seçenek.
Bu işin ekonomik boyutuna dikkat çekmek istiyorum.
Turizm ile hava ulaşımı arasındaki yakın ilişkinin henüz Türkiye’de kurulmamış olduğunu çok net söyleyebilirim.
Örneğin, İspanya’da yalnızca bir turizm firmasının 140 kadar helikopteri varken, Brezilya’da ulaşımda da seçenek haline gelen helikopterlerin sayısı 1200’e ulaşıyor.
Bizde 15 helikopter firması bulunuyor. Hafif jetlerle birlikte 200 “hava taksi“ sayısı bulunuyor.
Yıldız, “İşadamlarını yarım saatte havalimanına götürebilirim“ derken, aklımdan şu temel soru geçiyor: Nereden?
İstanbul’da Çırağan, Şişli Evlendirme Dairesi, İstinye, Atatürk ve Sabiha Gökçen, Bostancı dışında havalanacak yer yok.
İstanbul’un şehir içi trafiğindeki yoğunluk göz önüne alındığında, helikopter turları için şehir dışı geziler cazip olabiliyor.
1500 euro’ya Bursa, 3000 euro’ya Eskişehir, 4500 euro’ya Ankara ulaşımı sağlanıyor.
2001 yılında helikopterlerini, uçaklarını satan zenginlerimiz yavaş yavaş zamanın ve konforun kıymetini dolarla satın alacak noktaya geldiler.
Hava taksi yatırımları artıyor. MyJet, Atasay Kuyumculuk gibi firmalar 150 adetin üzerinde sparişler verip, hafif jet filosu oluşturuyor.
Herkes uçağa, helikoptere yatırım yapmaya soyunurken; hangarlara, yedek parça ve bakım hizmetlerine ne kadar yatırım yapıldığını da Sivil Havacılık sorgulayacaktır diye umut ediyorum.