Kitabın birinci bölümü "Petrol"... Irak'ı yazarken, Orta Doğu petrolleri ve son 100 yılı iyi okumak gerekiyor. Oral da Pet Oil'in Irak'taki yöneticisi Erdal Ahıska ile yaptığı söyleşiyle giriyor konuya. Kanal D'nin muhabiri Serkan Oral'ın "Kuzey Irak Kapanı" kitabını göndermişler. Sayfalarını hızla çeviriyorum, TV diliyle yazılmış, sözlü tarih gibi. Zamana kayıt düşülüyor. Mart ayında Erbil Havalimanı'na indiğimde, ilk karşılaştığım Türk işadamı, Pet Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güntekin Köksal'dı, ikinci isim de Ahıska'ydı. Ahıska ile dün konuşuyoruz, "Petrol şirketlerinin sayısı 12'den 20'ye çıkıyor" diyor.Geçen mart ayında 4 petrol sahası vardı, bunlardan ikisi Türk şirketlerine verilmişti.Şimdi Amerikalı, İngiliz, Kanadalı, Macar, Fransız, Hintli, Avusturyalı petrol şirketleri kuruldu.Artık Kuzey Irak yalnızca "Kürtlerin" bölgesi değil. Irak Anayasası'na göre Kürt Bölgesel Yönetimi'ne (KBY) petrol gelirlerinden pay veren Bağdat, iktidarı petrol şirketleriyle de paylaşıyor.Henüz Bağdat petrol yasasını çıkarmadı.Erbil yönetimi ise 12 petrol anlaşması imzaladı. Mesud Barzani yönetimindeki KBY ve Irak Cumhurbaşkanı Celal Talabani geçtiğimiz gün Süleymaniye (Kürdistan Yurtseverler Birliği kurucusu da olan Talabani'nin kontrolündeki bölge) yakınlarındaki Dokan kentinde, Irak merkezi yönetimiyle bir araya geldi. Burada Türkiye'nin sınır ötesi operasyonları konuşulurken, petrol anlaşmalarında da adımlar atıldı. 12 petrol şirketi Irak'ın Kuzey'inde, Amerika'nın 2003 yılında Irak'ı işgal etmesiyle birlikte özgürlüğüne kavuşan Kürtlerin yönetimindeki kentlerde iş yapan binin üzerinde Türk firması olduğunu yazmıştım.Oral da aynı durumun altını çiziyor.Ah!!! Her şeyi didikleye didikleye önünüze getirmeye çalışıyoruz; ne var ki gazetemizde 7 gün süreyle yayımlanan "Kuzey Irak'ı Türkler İnşa Ediyor" dizisinde, bir dizgi hatası yaptık. Hazırladığımız yatırımcılar tablosunda Makyol-Cengiz İnşaat'ın karşısına Süleymaniye Havalimanı diye yazdık. Yazının içinde doğrusu olsa da, Kuzey Irak ekonomisinin en yaygın kullanılan "verisi" olan bu tablo, "yanlışı" ile birlikte Oral'ın kitabına da yapışmış.Yeniden dikkatinizi çekiyorum; SÜLEYMANİYE HAVALİMANI'NI AGS-ÇEVİKLER KONSORSİYUMU YAPTI! Makyol-Cengiz ise Erbil Havalimanı'nı inşa etti. Bir kez daha doğrusu Kuzey Irak'ta ezberi bozan yatırımlar vardı. Barzani yönetiminden en büyük ihaleleri ilk aylarda Kürt liderlerle arası iyi olan eş dost, akraba almıştı. Sonradan Kürt yönetimi bölgedeki varlığını Türkiye'nin "güveni" ile aşabileceğine inanınca, işler değişti. Kürt kökenli olmayan Türk yatırımcılara kapılar açılmıştı.KBY'den ihaleler alan Karadenizliler gibi, eski MHP Tatvan İlçe Başkanı Orhan Nurduhan'ın yaptığı konutlar da yazı dizimizde yer alınca, MHP'den tepkiler almıştım.Oral'ın kitabında, Nurduhan neden orada, neler yapıyor, gittiğine pişman mı, Türkiye için Kuzey Irak bir fırsat mı, tehlike mi, merak eden ülkücüler kitabı alıp okuyabilirler.Bu pazarda Türk ürünlerinin ve yatırımlarının yerini hızla Batılı, Uzakdoğulu firmaların aldığını söylemenin zamanı geldi.Artık Barzani Selahattin'de (konutunun bulunduğu bölge) hiç yalnız değil! Bağdat ve Erbil'in kaderini küresel pazar belirliyor. syilmaz@milliyet.com.tr Fırsat mı, tehlike mi?