Serpil Yılmaz

Serpil Yılmaz

syilmaz@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Kamuoyuna "10 milyon dolarlık ihaleyi, 25 milyon dolara yapmışlar" cümleleri ile yansıyan, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaşın önceki yönetime ilişkin eleştirisini, hafızanızdan silmeye, yerine yeni bilgiler koymaya talibim.Topbaşın hafta başında bir gazeteye verdiği röportajda, Karaköy-Kabataş raylı sistemin kaynak israfı olduğu kayda geçiyor.Ardından medya konuyu ballandırıyor...Topbaşın selefi Ali Müfit Gürtuna gelişmeler üzerine aynı gazeteye gönderdiği açıklamasında,Topbaşın söylediği projenin 25e değil, 5 milyon dolara mal olduğunu belirtiyor.Oysa işin aslı, Topbaş gazeteciye Kabataş-Karaköy hattını değil, Kabataş- Taksim füniküler sistemini anlatıyor. Yazıda hatlar karışıyor, o nedenle rakamlar yerli yerine oturmuyor.Topbaşın ekibinin yaptığı çalışmaya göre; Kabataş - Taksim hattı, yapımı süren Taksim-Yenikapı metrosunun "uzantısı" olarak düşünülebilirdi. Trafiği, Taksim -Levent arasındaki metronun, Taksim kapısından bir giriş açıp, Kabataşa yönlendirmek mümkündü.Taksim - Unkapanı ve Unkapanı - Yenikapı hattını, Yüksel, Güriş, Reha ve Başyazıcıoğlu inşaat şirketlerinin oluşturduğu Anadolu Metro Ortak Girişim Grubu inşa ediyor. 2 ayrı ihalede yürüyen 7.5 kilometrelik projenin toplamı 145 milyon dolar. Belediyenin tezi, aynı konsorsiyum, Taksimde açılan sistemden Kabataşa iner ve bu işi 10 milyon dolara bitirebilirdi. Belediye ayrıca Taksim - Kabataş projesini, Taksim - Yenikapı ile karşılaştırdığında da yüzde 10 daha pahalı buluyor.Taksim - Kabataş füniküler sistemi (1875 yılında yapılan Taksim - Tünel metrosu gibi; 2 ayrı aracın biri inerken, öbürünün çıkması) ihalesini kim almış? Öyle ya, Topbaş "Selamünaleyküm" demiş, ilk işareti vermiş.Geçtiğimiz günlerde Almanyanın Dresden kentinde, Uluslararası Toplu Taşıma Birliği (UITP) tarafından Eskişehir Tramvay (ESTRAM) projesi ile "2004 Yılı Dünya Raylı Sistem Ödülünü" alan Yapı Merkezi.Beyoğlu Nostaljik Tramvayı, Aksaray - Zeytinburnu Çağdaş Tramvayı, Bursa ve İzmir metrosu gibi raylı sistemlerde, 1975 yılından beri deneyim kazanan Yapı Merkezinin kurucusu da burada önem taşıyor. Çünkü milletvekili olana kadar da işinin başında bulunan CHPli Ersin Arıoğlu.Taksim - Kabataş ihalesi de çetin gruplar arasında geçiyor. Yapı Merkezinin o dönemde karşısındaki grup, Koçun İngilizlerle yüzde 50 - 50 ortaklığı bulunan Garanti - Balfour Beatty inşaat şirketinin, Kanadalılar ile kurduğu konsorsiyum. Koç, aynı ihale için 29.4 milyon dolar teklif ediyor; Yapı Merkezi 28.9 milyon dolar önerdiği için ihale onda kalıyor. Belediye ödenecek KDV ve eskalasyon hesapları ile işin 35 milyon dolara biteceğini tahmin ediyor.Yapı Merkezi Yönetim Kurulu Başkanı Emre Akyara konuyu iletiyorum. Onun verdiği bilgi biraz teknik. Akyar, füniküler sistemin Taksim - Yenikapı metrosu ile entegre olamayacağını vurguluyor.Akyar diyor ki: Deniz seviyesinden, Taksim tepesine çıkacak raylı sistemde yüzde 22ye varan eğim var. Metroda ise en fazla eğim yüzde 4 - 5 olur. O nedenle söz konusu iki projede aynı araç tipleri kullanılamaz. İstanbul için en iyi entegrasyon projesi olduğunu düşünüyorum. Feribot veya tramvay ile Kabataşa gelen insanları Taksime çıkarak, yoğunluk önleniyor.Topbaşın da zaten güzergâha değil, maliyet artışına yol açtığını iddia ettiği "ihale sistemine" itirazı var.En nihayet Kabataş hattı tartışması, rayına girdi mi dersiniz? syilmaz@milliyet.com.tr Bu kadarını ben de beklemiyordum. İzini sürdüğüm bir bilgiden yola çıkarak; hem yanlış düzelteceğim, hem siyasi polemik yaratacığım, hem aynı yanlışlığı fırsat bilip "ak kaşık" pozisyonu alan eski başkana yeni sorun çıkaracağım, hem de yorumculara her buldukları demece atlamama dersi vereceğim. Yer kalırsa raylı sistemlerde teknik bir tartışma da açarım...