Pazartesi akşamı Başbakan Erdoğan, Meclis’teki bütçe görüşmelerinde, yüzünde büyük bir memnuniyet ifadesi, hükümetinin yaptıklarını sıralarken aklıma OECD’nin son Pisa araştırmasının sonuçları geldi.
Pisa 65 civarında ülkede yarım milyon 15 yaş öğrencisine uygulanan bir testtir. İki saatlik sınavda okuma, matematik ve fen soruları var.
Amaç gençlerin elde ettikleri eğitimi gerçek hayatta nasıl uyguladıklarını ölçmek. Diğer bir anlatımla, ölçülen, örneğin, öğrencinin fizik veya matematiği değil bunları gerçek hayatta karşılaştığı durumlara ne kadar başarıyla uyguladığıdır.
Biz bu gibi yarışmalarda her zaman sıranın en altlarında yer aldığımız için 2009 araştırmasının sonucu sürpriz değildi. Test edilen bütün konularda OECD ortalamasının altındayız. Genel sıralamada Avrupa ülkeleri arasında sonuncuyuz.*
En iyi öğretmen farkı
Yarışmada iyi performans gösteren öğrencilerin büyük bir bölümü zengin ülkelerden. Ama birinci gelen Çin’in
Şanghay eyaleti.
Dünyanın net çizgilerle zengin ve iyi eğitimli nüfusa sahip ülkelerle yoksul ve kötü eğitimli ülkelere ayrıldığını düşünme modası artık
tarihe karıştı.
Zengin olmamak iyi eğitimli olmamak için mazeret olmaktan çıktı. Çin’in Şanghay eyaletinin milli geliri OECD ortalamasının yarısının altındadır.
Yarışmaya bu yıl ilk defa katılan Şanghay okumada en yüksek puanı tutturdu, matematik ve fende de sıra başı oldu. OECD ortalaması yüzde 3 iken Şanghaylı öğrencilerin yüzde 25’ten fazlası ileri derecede matematik bilgisi kullanarak karmaşık sorunları çözebildi.
Yarışmada en iyi performans gösteren ülkeler eğitime en çok para harcayan ülkeler de değil. En iyi öğretmenlere ve en iyi eğitim sistemine sahip olanlar.
Silahta rant var eğitimde yok
Türkiye’de cumhuriyetin genç yılları dışında bütün hükümetlerin sınıfta kaldığı bir konu arıyorsanız eğitimden başka bir yere bakmanıza gerek yok. Neden, hata nerede diye soruyorsanız ipuçlarını Erdoğan’ın bütçe konuşmasında bulabilirsiniz.
Erdoğan’dan, diğer şeylerin yanı sıra, Türkiye’nin ABD ve İsrail’den sonra insansız uçak yapan üçüncü ülke olacağını öğrendik. Türkiye birkaç yıl sonra “kendi yaptığı” ilk uyduyu uzaya atacakmış. Kendi öz piyade tüfeğimizin seri üretimine geçmemizin zamanı yakınmış. Kendi tankımızın proto tipi hazırmış. Savaş gemisi yapıyor ve satıyormuşuz.
Cehaletin kara kuyusundan gün ışığına çıkamıyorsak on yıllardır bu ve bunlar gibi verimsiz ve akılsız yatırımlara milyarlar harcandığı içindir. Türkiye uydu falan yapmıyor, örneğin. Montajını yapıyor. Ve “ben de yaptım” demek için boş yere sokağa para atıyor.
Bir taraftan “komşularla sıfır sorun” politikası izlemek ve “benim çevremde düşman ülke yoktur” diye böbürlenmek, diğer taraftan dünyada silahlanmaya en çok para harcayan ülkelerden biri olmak akıl ile bağdaşmaz.
Öncelik meselesi. Silahta rant var, eğitimde yok. Ama eğitimsiz “muasır medeniyet” seviyesi yakalanamaz, zenginleşmek ise imkânsızdır.
Başbakan’ın istatistikleri kalkındığımızı gösteriyor. İlerlediğimizi göstermiyor.
* Tam listenin linki: http://www.oecd.org/dataoecd/54/12/46643496.pdf
Özay Şendir
Öğretmenlik ve sosyal statü
24 Kasım 2024
Didem Özel Tümer
Dışişleri Bakanı Hakan Fidan’dan ABD’ye YPG mesajı: Sineye çekmeyeceğiz
24 Kasım 2024
Abbas Güçlü
Öğretmenler neden mutsuz?
24 Kasım 2024
Zeynep Aktaş
Her şey faizlere kilitlendi
24 Kasım 2024
Ali Eyüboğlu
Aşkın Nur Yengi: ‘‘Rekabet derdimiz yoktu’’
24 Kasım 2024