Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, atv ve Sabah’ın bir devlet kuruluşu tarafından damadının yönettiği şirkete satılması konusunda savunmaya geçti.
Kendisinin, Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’ün ve sekiz bakanının son dört ayda on defa Katar’ı ziyaret etmesini ekonomik nedenlerle açıklamaya çalışıyor. Bu ziyaretlerin eleştirilmesinin esas nedeninin Katar’ın Müslüman bir ülke olması olduğunu ihsas ediyor. Biz diyoruz ki bu ziyaretlerin bir nedeni de Katar’ın Sabah-atv işinde Çalık’a ortak olmasını sağlamaktı.
Nitekim bunda başarılı olundu. Erdoğan’ın ziyaretinden hemen sonra devlet kurumu Katar Yatırım İdaresi, Sabah-atv işine yüzde 25 ortak olarak girdi.
Başbakan’a göre ise Katar ziyaretlerinin nedenleri Türk müteahhitlerinin orada çok faal olması ve ticareti artırmaktır.
Bu açıklamalar yetersizdir. Katar’ın dış ticaretimizdeki yeri çok küçüktür. Devlet İstatistik Kurumu’na göre, 2007’de 277 milyar dolar olan ticaret hacmi içerisinde Katar’ın payı 480 milyon dolardır. Bu kadar küçük bir ticaret hacmi bu kadar çok ziyareti haklı çıkarmaz.
Katar, Türk müteahhitlik firmalarının yurtdışı faaliyetleri arasında önemli bir yer tutmuyor. Türkiye Müteahhitler Birliği’nin verilerine göre, toplam taahhüt miktarı 105 milyar dolar iken Katar’daki iş toplamı 4 milyar dolardır, yani toplamın kabaca yüzde 4’üdür.
İGDAŞ’ın satışı var
Listenin başında Libya ve Rusya var. Müteahhitlik işlerinin yüzde 40’ı bu ülkelerde yapılıyor. Ama, nedense, buraları ziyaret etmek bir yana, etmemeye itina gösteriliyor. Bir Dışişleri kaynağından öğrendiğime göre, Katar’dan beş misli müteahhitlik işinin yapıldığı Libya’nın uzun zamandan beri vaki olan üstü düzey temas taleplerine cevap bile verilmiyor.
Benzer durum, Türkiye için her bakımdan Katar’dan daha önemli olan Rusya için de geçerlidir.
Katar’ın nüfusu bir milyonun altındadır, yüzölçümü 11 bin kilometrekaredir. Dünyada oraya her ay ortalama iki bakan, dört ayda bir başbakan ve cumhurbaşkanı yollayan ikinci bir ülke yoktur.
İşin en vahim boyutu, Katar’ın, Sabah-atv işine girme nedeninin parasal değil, siyasi olmasıdır. Siyasidir, çünkü Fitch Rating açıklamasından* biliyoruz ki kâr etmek bir yana Sabah-atv onları satın almak için sağlanan 1.1 milyar dolarlık borcu geri ödeyecek yeteneğe bile sahip olmayabilir.
Katar Yatırım İdaresi böyle işlere girmeyecek kadar profesyoneldir.
Neden girdi o zaman? Alışverişi tatlandırmak için Katar’a İstanbul gaz dağıtım şirketi İGDAŞ’ın vaat edildiği doğru mu?
Belki partisinin gelecek grup toplantısında Başbakan kendisini eleştirenleri hazımsızlıkla suçlarken bu konuya da bir açıklık getirir.
FITCH DOWNGRADES TURKEY'S CALIK HOLDING TO 'B';REMAINS ON RATING WATCH NEGATIVE
Fitch Ratings-London/Istanbul-25 April 2008: Fitch Ratings has today downgraded Calik Holding A.S.'s (Calik) Long-term foreign and local currency Issuer Default ratings (IDR) to 'B' from 'B+'.
This follows the company's 75%-owned subsidiary Turkuvaz Radyo ve Televizyon's (Turkuvaz) USD1.1bn acquisition of the media group Sabah-ATV's assets, with USD750m debt and USD350m
equity financing.
Fitch has also downgraded Globus Capital Finance S.A.'s (Globus) USD200m 8.5% notes, maturing in 2012, senior unsecured rating to 'B'/'RR4' from 'B+'/'RR4'. Globus used the note
proceeds to finance a loan to Calik. The notes are guaranteed by Calik and two of its subsidiaries.
Further, Calik's National Long-term rating has been downgraded to 'BBB+(tur)' from 'A-(A minus)(tur)'.
Fitch has also downgraded Calik's subsidiary GAP Guneydogu Tekstil A.S.'s (GAP) National Long-term rating to 'A-(A minus)(tur)' from 'A(tur)'. All the above ratings remain on RWN.
Fitch notes that GAP carries a USD37.5m murabaha facility, limiting its ability to guarantee any group borrowing.
The downgrades reflect Fitch's concerns about the negative direct and indirect financial impact of the Sabah-ATV acquisition on Calik's financial profile. Fitch believes the potential execution and
financial risks associated with this large acquisition are considerable at this stage. The ratings remain on RWN pending more detailed discussions with management, the receipt of the loan
documentation, Calik's FY07 consolidated financials as well as the completion of a USD150m cash equity injection into Turkuvaz. Fitch expects to resolve the RWN by end-June.
The Calik loan is reportedly non-recourse acquisition financing credit, secured by Turkuvaz assets only, with no holding or group company guarantees or collaterals. Based on Fitch's projections, the
ability of Turkuvaz to service interest and principal payments over the projection period rely on profitable operations generating sufficient cash as well as the additional shareholder support of
USD150m over the next two years to cover any funding gap and working capital requirements.
Based on the capex and high working capital required to revamp the Sabah-ATV brand names, Fitch cautions that interest coverage ratios will be tight in the initial two-to-three years of
operations. The competitive nature of the media business in Turkey and its lower operating margins (compared to global competitors), plus the fact that Sabah-ATV has been under Savings and
Deposit Insurance Fund administration for the last two years questions the likely cash generation ability of Turkuvaz and hence its ability to service a high debt stock. Fitch notes that gross
debt/EBITDA is expected to reach 8.3x at FYE08 at the Turkuvaz level. Calik directly and indirectly owns 75% of Turkuvaz with the remainder held by Lusail International Media Company.
Fitch continues to monitor Calik's planned expansion in the electricity generation, petrochemicals, and oil and gas sectors. It will also watch the funding structures and eventual financial impact of
such capital expenditures on the group results.
Contact: Oguz Bardak, Istanbul, Tel: +90 212 2791065; Bulent Akgul, +90 212 2791065.
Media Relations: Peter Fitzpatrick, London, Tel: + 44 (0)20 7417 4364; Hannah Warrington,
London, Tel: +44 (0) 207 417 6298.
Note to Editors: Fitch's National ratings provide a relative measure of creditworthiness for rated entities in countries with relatively low international sovereign ratings and where there is demand
for such ratings. The best risk within a country is rated 'AAA' and other credits are rated only relative to this risk. National ratings are designed for use mainly by local investors in local markets
and are signified by the addition of an identifier for the country concerned, such as 'AAA(tur)' for National ratings in Turkey. Specific letter grades are not therefore internationally comparable.
Fitch's rating definitions and the terms of use of such ratings are available on the agency's public site, www.fitchratings.com. Published ratings, criteria and methodologies are available from this
site, at all times. Fitch's code of conduct, confidentiality, conflicts of interest, affiliate firewall, compliance and other relevant policies and procedures are also available from the 'Code of Conduct'
section of this site.