Amatör denizcilik camiasında çok sayıda kadın kaptan var. Ancak profesyonel yat kaptanları arasında İlknur Asar tek kadın...
Son yıllarda amatör denizciliğe heves eden kadınların sayısında ciddi artış var. Birçok yarış teknesinde sadece kadınlardan oluşan ekipler, erkek takımlarıyla başa baş yarışıyor. Ticaret gemilerinde sayıları bir elin parmaklarını geçmeyecek kadar dördüncü, üçüncü kaptanlar görev yapıyor. Ancak yat turizminde çalışan teknelerde bugüne kadar kadın kaptana rastlamamıştık.
Göcek Boat Show’da Kaptan İlknur Asar ile tanıştım. Benim bildiğim ilk ve tek kadın profesyonel yat kaptanı... Kullandığı tekne de az buz değil... 35 metrelik bir motoryat...
İlknur kaptan, Fethiyeli... Denizciliğe başlangıç öyküsü de ilginç. Dalaman Halk Eğitim Merkezi’nde ve çeşitli köylerde eğitmen olarak çalıştıktan sonra işe ara veriyor. Daha sonra Dalaman Havaalanı’nda taksi şoförlüğü, minibüs ve kamyon şoförlüğü yapıyor. Bu süreçte dizel motorlar hakkında bilgi sahibi oluyor.
Adı kısa sürede duyuldu
2002 yılında charter yapan 25 metrelik bir motor yatta bir ay süreliğine aşçı olarak iş buluyor. Aşçılığın yanı sıra, minibüs ve kamyon şoförlüğünün verdiği dizel motor bilgisi teknedeki kaptanın dikkatini çekiyor. Tekne sahibinin de desteği ile önce miçoluk belgesi alıyor. Bir yıl miço olarak çalıştıktan sonra sınava girip gemicilik belgesi alıyor. İki yıl sonra usta gemicilik belgesi alıyor ve 2008 yılında da yat kaptanlığı sınavına girip erkek egemen bir camiada tek kadın yat kaptanı oluyor.
Daha sonra bünyesinde 18-25 ve 35 metre boylarında üç teknesi olan Quattro firmasına geçiyor.
Bu şirkette de en büyük tekne olan 35 metrelik Quattro 1’in kaptanlığını üstleniyor.
Kadınlara, denizcilik ve profesyonel kaptanlık konusunda nasıl bir önerisi olacağını soruyorum. “Önce bu işi yapacaklarına dair özgüvenleri olsun. Gerisi gelir” diyor.
İlknur kaptanın teknesinde kendisinden başka 5 personel daha çalışıyor. Aşçı, servis elemanı ve kamarot olarak çalışan üç kişilik mürettebat kendisi gibi kadın. Güverte ve makine elemanı (çarkçı) ise erkek. Ancak İlknur kaptanın adı ve çalıştığı tekne muhafazakar camiada kısa sürede duyulmuş. Muhafazakar aileler, onun teknesi ile mavi tura çıkmak için rezervasyon yapıyor. Bu durumda, erkek olan güverte elemanı yerine kadın güverte elemanı alıyor. Kadın makineci bulamadığı için kaptanlığın yanı sıra teknedeki çarkçılığı da kendisi üstleniyor.
İlknur kaptanla sohbet esnasında, muhafazakar eğilimlerin yaygınlaştığı bir toplumda çok sayıda kadın yat kaptanı ve gemiciye talep olacağı konusunda fikir birliğine varıyoruz.
İlknur kaptanla yaz sezonunda bir koyda karşılaşmak umuduyla sohbetimizi bitiriyoruz. Teknesinin adını bir kenara not ediyorum. Eğer bir koyda denk gelirsem, hemen yanına demir atmaya niyetliyim. Ne de olsa denizciliğe aşçılıktan başlamış. Teknesinde aşçı çalışıyor ama tur esnasında bir öğün, aşçıya izin verip tüm yemekleri kendisi yapıyor. Yaptığı yemeklerden bir tabak da bizim kısmetimize düşer diye düşünüyorum.
Uçan denizci
Jetlev Sports firması denizcileri uçuran cihazı Dubai Boat Show’da tanıttı. Jetlev Flyer adı verilen cihaz, bir jet tribünü ve kuyruğunda 10 metrelik bir hortumdan oluşuyor. Cihaz, denizden aldığı suyu jet tribünün arkasındaki kanallardan büyük bir tazyikle deniz yüzeyine boşaltıyor. Bu tazyik sayesinde kullanıcı deniz seviyesinden 8 metre yukarı çıkabiliyor. Saatte 35 kilometre hız yapan Jetlev Flyer, iki saat havada kalabiliyor. 130 bin dolara satışa çıkarılan cihaz, süper yatlar için gözde bir oyuncak olacağa benziyor... Bakalım bu sezon bizim denizlerimizde adrenalin tutkunu uçan denizci görebilecek miyiz?
KAPTANIN MUTFAĞINDAN
İlknur kaptanın mantarlı tavuğu
Tavuk göğsü; köri, beyaz biber, nane, kekik, kırmızı pul biber ve zeytinyağı ile iki saat süre ile marine edilir. Daha sonra da ızgarada pişirilir. Izgarada pişirmeden önce sosu hazırlanır. Sosu için mantarlar, zeytinyağında kuru soğan ve sarmısakla çevrilir. Bir başka tavada ise sulu bir beşamel sos hazırlanır. Bu sos için de iki fincan mısır unu, tereyağında hafif pembeleşinceye kadar kavrulur, üzerine 750 gram süt dökülür, blendırda karıştırılır. Mantar ve soğan sosun içine eklenir. Izgarada pişirilen tavuk göğsünün üzerine dökülür. Patates püresi ve taze nane ile servis edilir.
Denizlerin Porsche’si
Tasarımı Porsche Design Studio’ya ait RFF44 bu yılın sonunda üretime geçiyor. Karbon takviyeli gövdesi ile lüksü ve sürati buluşturuyor. 13 metrelik teknenin üst düzey konforla donatılmış tek kamarası bulunuyor. Teknenin ön görülen sürati ise “ne geçti öyle” dedirtecek cinsten: Saatte 108 knot (200 kilometre)... Tekne, 700 bin avro fiyatla piyasaya çıkacak.