Meriç Köyatası

Meriç Köyatası

merickoyatasi@hotmail.com

Tüm Yazıları

1 Şubat’ta yürürlüğe girecek uygulama ile 90 gün kalan turistler, tekrar Türkiye’ye girebilmek için 90 gün bekleyecek. Karar, Türkiye’de yaşayan yabancı yatçıları kaçıracak. Kaçak işçi ile mücadele yat turizmini vuracak

Marinalarda 90 gün paniği

Bakanlar Kurulu’nun kaçak işçilerle mücadele etmek için çıkardığı kanun hükmünde kararname, marinalarda büyük telaşa neden oldu. 1 Şubat’ta yürürlüğe girecek olan karara göre, Türkiye’ye turist olarak giren yabancılar en fazla üç ay kalabilecek. Çıkış yaptıktan sonra da ancak üç ay geçtikten sonra tekrar Türkiye’ye girebilecekler. Eskiden üç ay kalan turistler, bir gün dahi olsa yurtdışına çıktıklarında ertesi gün tekrar Türkiye’ye gelebiliyor ve üç ay daha kalabiliyorlardı.
Eski uygulamadaki kolaylık sayesinde ülkemizde çok sayıda yabancı işçi çalışıyordu. Bunun önüne geçmek için alınan karar, teknelerini Türkiye’de bağlayan yabancıları ve Türkiye’ye gelmek isteyen yabancı yatçıları da etkiliyor.
Bu hafta içinde tam altı marinanın müdürü ile konuştum. Hepsi tedirgindi. Kararı açıkladıkları yabancı yatçılar, istemeye istemeye Türkiye’den ayrılmak zorunda kalacaklarını ifade etmeye başlamışlar.
Konuştuğum marinacıların bir bölümü de şu sıralar Almanya’da devam eden Düsseldorf Yat Fuarı’nda idi. Vize konusunu sorduğumda aldığım cevap şu oldu:
“Herkes bize 90 günlük vizeyi ve mavi kart uygulamasındaki endişelerini soruyor. Gelen sorulardan, göze alınamayacak kadar büyük bir riskle karşı karşıya olduğumuzu tahmin ediyoruz. Yatçılara ikamet tezkeresi kolaylığı getirildiği söylense de bu tezkerenin ve kararın uygulanamaz olduğunu anlatıyorlar.”

9 bin yat etkilenecek
Ülkemizde kışlayan ve ilk kez gelecek olan yatçılar, ekim-nisan arası marinalarla sözleşme yapıyor. Mayıs ayında denize çıkıyor. Kıyılarda ve koylarda dolaşıyor. Çeşitli marinalara iki-üç gün bağlanıyor. İkmal yapıyor ve tekrar denize açılıyor. Bir dahaki ekime kadar yeni bir marina ile sözleşmesi bulunmuyor. Bu yatçılara üç aydan fazla kalmak için ikamet hazırlamaları olanağı sağlanıyor ama mayıs-ekim arasında altı ay boyunca kıyılarımızda dolaşan yatçılar, bir marina ile sözleşme imzalamadığından ikamet teskeresi de alamayacak.
Konuştuğum marinacıların ifadesine göre marinalarımızda, koylarımızda ve çeşitli bağlama yerlerinde yabancılara ait yaklaşık dokuz bin yat bulunuyor. Bu yatlar ekim ayında yeni bir marina ile bağlama sözleşmesi yaptıktan sonra ülkelerine dönüyorlar. Arada bir gidip geliyorlar. Hiç ülkesine gitmeyip de tüm yıl boyunca teknesinde kalan yabancıların sayısı da 500 dolayında.
Aldığım duyumlara göre halen marinalarımızda konaklayan çok sayıda yabancı yatçı, ülkemizden ayrılma kararını marina işletmelerine bildiriyor. Tabii marina müdürleri şu günlerde kendi aralarında da konuşuyor. Durumu değerlendiriyor. Onların ortak kanısı, mevcut dokuz bin tekneden üç bininin ayrılacağı yönünde.
Yat sahibi ve mürettebatın ikamet teskeresi almak için harcayacağı süre de tahminen bir hafta ile 15 gün arasında... Hiçbir yat sahibi tatilin ortasında bu kadar süreyi harcamak istemez. Ülkemizde kalan yabancı yatçıların bıraktıkları döviz ile marinalar, çekek yerleri, teknik servis gibi alanlarda sağladığı istihdam riske atılamayacak kadar da büyük... Üstelik son birkaç yıldır büyük boy ve mega yatlar, kışlama, bakım onarım işlerini Türkiye’ye kaydırıyorlar. Bunun sağladığı döviz ve istihdam göz ardı edilemez.
Yabancı yat sahipleri ve personelinin bu uygulamadan muaf tutulması, yaşanan endişeleri ortadan kaldıracak. Marinacılar sıkıntının çözülmesi için, önümüzdeki günlerde Ulaştırma Denizcilik Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ile Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay’ın kapısını çalacak. n

Haberin Devamı

Önemli bir işbirliği

Haberin Devamı

Beneteau, Monte Carlo Yacht, Lagoon, CNB Superyachts markalarını bünyesinde barındıran ve dünyada tüm Beneteau distribütörleri arasında en fazla yat satışını gerçekleştiren Tezmarin ile İstanbul’un dördüncü marinası West İstanbul Marina arasında işbirliği anlaşması imzalandı. Anlaşmaya göre;
* Tezmarin yeni ve ikinci el yatların satışını West İstanbul Marina’daki
yat satış ofisinden gerçekleştirecek, temsil ettiği tüm markalar için
Avrupa yakasındaki yetkili servis hizmetini de West İstanbul Marina Teknik Servisi sunacak.
* Tezmarin yeni teknelerinin hazırlanması ile ilgili tüm süreçleri West İstanbul Marina’da gerçekleştirecek.
* İkinci el yatların satışı için 12 ay açık olacak bir tekne pazarı oluşturulacak. Burada hem Tezmarin’e hem de Tezmarin müşterilerine ait ikinci el tekneler üç ay bağlama maliyeti ile sergilenebilecek.
* Tezmarin’in distribütörlüğü yaptığı tüm markalardaki yatlara West İstanbul Marina’da açılış kampanyasına ek olarak yıllık bağlamada yüzde 10 özel kampanya indirimi verilecek.

Haberin Devamı

Telsiz harçlarını unutmayın

Gemi, özel tekneler ve uçaklarda kullanılan telsiz harçlarını ocak ayı sonuna kadar ödemek gerekiyor. Amatör tekneler için bu yıl belirlenen telsiz harç miktarı
75 TL. Harçlar, Türkiye Vakfılar Bankası Şubeleri’nden, Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü hesabına yatırılıyor. Amatör denizciler borçlarını www.turkiye.gov.tr/kegm-deniz-ruhsat-borc-sorgulama adresinden öğrenebilir.