Menderes Özel

Menderes Özel

menderes.ozel@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Yolda bir motosiklet gördüğünüzde onun bir taşıt değil, insan olduğunu düşünün!

Geçtiğimiz iki hafta içinde kısa aralıklarla meydana gelen iki feci kazanın ardından, ilgili makamların yaptığı açıklamalar gösterdi ki; biz ne yaparsak yapalım, bu ülke trafiğinde motosikletin gönülden bir resmiyet kazanması zor.
Ne zaman gazetenin yazıişleri toplantısında bu konuda bir tartışma başlasa kendimi “Ama bu kuraltanımaz motosikletçiler de az değil” türünden ılımlı serzenişlere siper etmiş buluyorum. Ama yanıtım hazır; “Siz otomobillerin ve diğer çokteker sürücülerinin kurallara uyduğunu mu sanıyorsunuz?” En basit örnek: Direksiyonda cep telefonuyla konuşmak yasak değil mi? Sanırım değil...
Her neyse, Amerikan Motosiklet Güvenliği Derneği ikiden fazla tekerli araçların sürücüleri için motosikletçi güvenliğine ilişkin şu önerilerde bulunuyor:

1) Bazı sürücüler motosikleti bir araç olarak tanımıyor ve genellikle kasıtsız bir şekilde görmezden geliyor. Trafikte motosikletlere dikkat edin, özellikle kavşaklarda...

2) Küçük boyutundan dolayı motosiklet olduğu yerden daha uzakta görünebilir. Motosikletin hızı konusunda bir yargıya varmakta güçtür. Bir dönüşte veya kavşakta trafiği kontrol ederken, motosikletin aslında göründüğünden daha yakın olabileceğini hesaba katın.

3) Yine boyutundan dolayı, motosikletler bir otomobilin kapı gibi kör noktalarına gizlenebilir veya otomobilin dışındaki çalı, çit, köprü gibi bazı objelerle maskelenebilir. Trafiği gözlemlerken fazladan dikkat ve zaman ayırın.

4) Bir motosiklet algılandığından daha yavaş hareket ediyor olabilir. Bütün motosikletçileri hız canavarı olarak görmeyin.

5) Motosikletler genellikle vites küçülterek veya gazı keserek yavaşlar. Bu yüzden fren ışıkları yanmayabilir. Motosikletleri izlerken daha fazla takip mesafesi bırakın. Özellikle kavşaklarda motosikletlerin hiçbir işaret vermeden yavaşlayabileceğini unutmayın.

6) Motosikletlerin dönüş sinyalleri otomatik olarak kapanmaz. Bazı motorcular (özellikle acemiler) dönüş ardından sinyali kapatmayı unutabilir. Yani sinyal doğru olmayabilir.

7) Motosikletçiler yoldaki pozisyonlarını, trafikte daha iyi görülebilecekleri bir hat üzerinde ve çukur, taş gibi tehlikelerin etkisini kolayca bertaraf edebilecekleri, rüzgardan, geçen araçlardan az etkilenebilecekleri şekilde ayarlar. Bunu unutmayın!

8) Özellikle düşük hız ve iyi yol şartlarında manevra kabiliyeti bir motosikletin en önemli karakteristiğidir. Ama bir motosikletçinin, her zaman doğru manevrayla kendini kurtarabileceğini sanmayın.

9) Motosikletlerde durma mesafesi otomobillerdekiyle neredeyse aynıdır. Ancak motosiklet için kaygan zeminde ani frenlerde durmak oldukça zordur. Bu yüzden önünüzdeki motosikletle normalden fazla bir takip mesafesi bırakın.

10) Yolda bir motosiklet gördüğünüzde onun bir motosiklet değil, insan olduğunu düşünün!


Haydi fuara
Dünya Fuar Yapım’ın 5-8 Şubat tarihleri
arasında CNR Dünya Fuar Merkezi’nde düzenlediği MotoPlus’09 Motosiklet Fuarı’nın ekonomik krizle birlikte bocalayan sektöre hareket getirmesi bekleniyor.
100 firmanın katıldığı fuar, 13 bin metrekarelik alanda gerçekleştiriliyor. Motosiklet Endüstrisi Derneği ve Enduro Motosiklet Kulübü’nün desteklediği fuarda motosiklet kullanıcıları için eğitimler ve seminerler de düzenleniyor.
Dünyanın ilk kapalı alan Streetbike Free Style Şampiyonu Chris Pfeiffer’ın, BMW F 800 S model motosikleti ile yapacağı gösteriler fuarın ilgi çekici aktivitelerinden olacak. Pfeiffer gösteri sonrası BMW Motosiklet standında sevenleri ile bir araya gelecek.
Bu arada BMW Motosiklet, fuarda motosiklet kazalarından korunmak, alınması gereken önlemler ve kazaları önceden görebilmek konularının tartışılacağı güvenlik seminerlerini 11.00-12.30 ve 15.00-16.30 arasında düzenleyecek. Honda da fuar boyunca çeşitli güvenlik seminerleri verecek. Son iki gün kaçırmayın...