Menderes Özel

Menderes Özel

menderes.ozel@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Kask yasası bir yılda 1400 hayat kurtardı



Vietnam’da motosiklete kask zorunluluğu getirilmesinden sonra yollarda ölenlerin, ciddi yaralananların
sayısı azaldı


Trafik kuralları sadece motorlu araçlar için mi yazıldı? Bugüne dek kırmızı ışıkta geçtiği için ceza kesilen bir tek yaya görmedim, yalnızca kulağıma çalınan efsaneler var.
Günlük işten dönüş rotam boyunca bazı yollarda insanlar kendini rasgele yola atıp araçların arasından karşıya geçmeye çalışıyor. Bu durum özellikle Taksim’de zirve yapıyor, Harbiye’de azalıyor ve bundan sonra da pek sorun yaşanmıyor; deliler hariç. Orada sanki trafik ışıkları yalnızca motorlu araçlar için dikilmiş, kendini yola atan atana. Bu tablonun yaşandığı alan da trafik polisi kaynıyor. Anlayamadığım şu: Yayalar kurallardan muaf mı? Espriyle karışık olan şu meşhur Taksim Meydanı deyişini tuşlamak lazım ama bu satırlar izin vermez.

Dar omuzlular ile kısa boylulara yasak kalktı
Kasksız motosiklet kullanmak da yasak ve cezaya tabi. Zaman zaman trafik polisi motosikletçilere yönelik kask operasyonları da yapıyor. Nedense bu operasyonlar dönem dönem bir furya şeklinde düzenleniyor. Sonunda sokak ve caddeler yine motosiklete kasksız binenlere kalıyor.
Şimdi biz gelişmekte olan ülkeyiz ya; bizden daha geride olan bir ülkeden, üçüncü dünyanın kalbinden, Vietnam’dan bir haber vereceğim. Vietnam dünyada motosiklet kullanımının en yaygın olduğu ülkelerden biri. Bunun nedeni zevkinden çok, motosikletin en pratik ve bisiklet dışında en ekonomik ulaşım aracı olması.
İşte bu yüzden Vietnam’da sürekli motosikletlere yönelik yasalar çıkarılır, ki biri, “dar omuzlular ve kısa boyluların motosiklet kullanmasının yasaklanmasına” ilişkin olanı Türkiye’de de haber olmuştu. Neyse, yetkililer gelen tepkiler üzerine bu manasız yasağı kaldırdı.

İki ülkeyi kıyaslayın
Vietnam yönetimi tüm motosiklet kullananların kask takmasını geçen yıl zorunlu kılmıştı. Pazartesi günü bu yasa birinci yılını doldurdu. Dünya Sağlık Örgütü’nden (WHO) yapılan açıklamada yasanın yürürlüğe girdiği yıl, bir önceki yıl aynı döneme oranla ana ulaşım aracı motosiklet olan yollarda 1400 daha az ölüm olduğunu, 2 bin 200 daha az ciddi yaralanma gerçekleştiğini duyurdu.
Geçenlerde Vietnam’da kask yasası daha da detaylandırıldı. Buna göre polis, kaskını doğru bağlamayan sürücü veya yolcuyu 200 bin dong (yaklaşık 20 YTL) gibi Vietnam standartlarına göre servet olan meblağda bir para cezasına çarptırılabilecek.
Şimdi WHO, Vietnam yönetimiyle birlikte çocuklarının kasksız motosiklet kullanmasına izin veren ebeveynlerin para cezasına çarptırılması için bir yasa üzerinde çalışıyor.
Tablo ortada: Bir tanesi ikinci, diğeri üçüncü dünya ülkesi; Türkiye ve Vietnam’ın yönetimlerini karşılaştırmak size kalmış.

Kask yasası bir yılda 1400 hayat kurtardı
Dünyanın en büyük motosikleti

Kaliforniyalı Gregory Durham’ın kendi imkanlarıyla yaptığı “Big Dream“ (Büyük Rüya) isimli motosiklet, 6,20 metre uzunluğuyla dünyanın en büyük motosikleti unvanıyla “Guinness Rekorlar Kitabı”na girdi. Büyük Rüya, geçen ay düzenlenen Essen Motor Show’da büyük ilgi çekti.











Kask yasası bir yılda 1400 hayat kurtardı


Patikaların kralı
BMW’nin bu yıl büyük sükse yaptığı F 800 GS modeli, İngiltere’de yılın en iyi patika motosikleti seçildi. Her yıl verilen Motor Cycle News ödüllerinde
F 800 GS’e layık görülen ödül -ister patika, ister toprak yol, ne derseniz deyin- aslında yılın en iyi Trailie ödülü olarak anılan enduro motosiklet ödülü. Bu motosikletin alçak süspansiyon seçeneği, F 800 GS’i boyut olarak her bünyeye uygun hale getiriyor. Tabii motosikletin 85 beygirlik gücü, yeni başlayanları değil ama tecrübeli motosikletçileri kendine çağırıyor.
Aynı dergi Honda CBR1000RR‘ı da yılın 601 cc üzeri en iyi spor motosikleti seçti. Bu arada bu canavar, birçok organizasyon ve yayın tarafından yılın motosikleti olarak da değerlendiriliyor. Bu köşede daha az yer bulmasının nedeniyse yalnızca kişisel motosiklet eğilimimle ilgili.