Menderes Özel

Menderes Özel

menderes.ozel@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Asfalt çiçeği


Çiçek Yalçın’ın öyküsü motosiklete başlamak isteyen herkes için ilginç. Ancak bazıları için kötü örnek olabilecek noktalar da içeriyor. Bu yüzden uyarıyorum; 18 yaşından küçükler ve motosiklet karşıtı aileler okumasın!


Çiçek Yalçın 22 yaşında ve her türlü motosikleti kullanmaktan zevk alıyor; “Yaz, kış fark etmez. Ben trafiği de, soğuğu da, sıcağı da motor üzerinde öğrendim. Gideceğim yolda, sıkışık trafik varmış ya da çamurlu, toprak yolmuş diye bakmam” diyor.
İlk motosikleti Mayıs 2006’da aldığı Yamaha YBR 125. Çiçek, onun ifadesiyle
7 bin km. yol yaptığı bu “trafik faresiyle” ciddi bir kaza geçirmiş ve iki ay asfalttan uzak kalmış: “Bacağıma platin takıldı ve iki ay evden çıkmamam gerektiğini söylediler. Bir ay zor dayandım ve bastonumu, çadırımı alıp tek başıma Marmaris’e kaçtım. Ve tabii bir de motosiklet kiraladım.”
Kültür Üniversitesi Fizik Bölümü son sınıf öğrencisi olan ve bir grupta bas çalan Çiçek, bütün motosikletlerini kendi imkanlarıyla almaya çalışmış: “Annem ve babam mükemmel insanlar. İlk motosikletimi almamda yardımcı oldular ama kazadan sonra motoru bırakmam için desteklerini tamamen çektiler. İkinci motosikletim Honda Transalp’i aldıktan sonra dört aylığına evlatlıktan reddedildim.”

Ona neden motosiklet obezi diyorlar?
Bakalım Çiçek Transalp’i nasıl bulmuş: “Aslında Transalp sevdiğim ve merak ettiğim bir motosikletti. 10 bin km. kadar yol yaptım kendileriyle. Yakıt sarfiyatı dışında lastiği öpülesi bir motosiklet. Cüsseli ama alışınca zor değil.”
Bugüne kadar 14 değişik model motosiklet kullanan Çiçek, şu an yeni aldığı 2009 Model CB 600 F Hornet’ine kavuşmak için gün sayıyor.
Çiçek trafikte meraklı sürücüler yüzünden zor anlar da yaşamış: “İnsanlar kadın olduğumu anladıklarında meraktan ya da kendilerini fark ettirmek için otomobilleriyle yanıma yaklaşıyorlar. Bu yakınlaşma beni çok büyük tehlikelere de soktu.” Ona neden motosiklet obezi diyorlar biliyor musunuz: “Hornet’ten sonra Honda VFR 800, yanında CBR 1000 RR ve dağ, bayır tırmanmak için de bir KTM sahibi olmak isterim. Hayatı bu kadar erken, bu kadar dolu yaşayabildiğim için çok mutluyum. Ailemi de çok üzdüğümün farkındayım ama motosiklet benim vazgeçilmezim.”

Asfalt çiçeği
Lastiklere dikkat

Motosiklette en önemli güvenlik unsurlarından biri lastiklerde doğru hava basıncı. Michelin‘in lastiklerde doğru hava basıncına ilişkin Türkiye’nin dört kentindeki kampanyasından yola çıkarak yazıyorum; motosikletin üzerine oturmadan önce mutlaka lastiklerinizi kontrol edin. Virajları devrilmeden almanın, fren yapıldığında doğru zamanda, doğru yerde durmanın yolu hava basıncından geçiyor. Hava basıncını ölçmenin en iyi formüllerinden biri kalem boyutundaki elektronik cihazlar; ben çantamda bir tane mutlaka bulunduruyorum, tavsiye ediyorum.

5 yıldız alan, en güvenli kasklar
Asfalt çiçeği
İngiltere Ulaştırma Bakanlığı’na bağlı bir birim var; adı Güvenli Kask Değerlendirme ve Derecelendirme Programı, kısaca SHARP.
Kaskları çeşitli testlere tabi tutarak güvenlik açısından notlar veren SHARP’ın bu yıl İngiltere pazarındaki
20 flip-front (çenesi açılan) kaskı hesaba katan değerlendirmesine göre bu tipteki en güvenli kasklar 5 yıldızı kapan BMW System 5 ve Caberg Trip. Bu ve diğer tiplerdeki kasklar hakkındaki değerlendirmelerin tamamını görmek isteyenler http://sharp.direct.gov.uk/ adresine göz atsın.
Asıl amacım bu konudaki haberin içinden bir açıklama aktarmak. İngiltere Yol Güvenliği Bakanı şunları söylüyor: “Motosikletçiler İngiltere yollarındaki en kırılgan gruptur; trafikteki araçların yalnızca yüzde 1’i motosiklet olmasına rağmen, ölenlerin yüzde 20’si motosikletçidir. Eğer bütün motosikletçiler mümkün olan en güvenli kaskı kullanıyor olsaydı, bir yılda 50 kişinin hayatı kurtulurdu.”
Bu arada İngiltere’de 2007 yılında 588 motosikletçi kazalarda ölmüş, 24 bin 381 motosikletçi yaralanmış.