Melodi Türkili

Melodi Türkili

melodi.turkili@nishmoda.com

Tüm Yazıları

“Aynı Güneşin Altında Tılsımlar” sloganıyla yola çıkan Argande, Güneydoğu Anadolulu kadınlarla tasarımcıları bir araya getiriyor. Bugüne dek 1500 kadın atölye çalışmalarında öğrendikleri marifetlerini sermayeye çevirmiş

Güneydoğu’da tılsımlı günler

Tünel’de yemyeşil bir bahçe içinde İsveç’ten alınıp da oraya konmuş bir bina. Soğuk İstanbul akşamında camlarından ışık süzülen odalar, kuyruklu piyanodan yükselen müzik... Dönen merdivenlerden çıktığınızda, her odada birbirleri ile gurur duyan insanlar... Bütün bunlar kulağa çok hoş gelse de 30 Ocak Çarşamba gecesinin anlamının yanında pek de sözü edilecek nitelikte değildi aslında. Çünkü Türkiye’deki en heyecan verici sosyal sorumluluk projelerinden birinin ikinci fazı lanse ediliyordu.
“GAP Bölgesi’nde Kadının Güçlendirilmesinde Yenilikler Projesi”nde ikinci aşama... Diğer bir deyişle “Argande”. İsmini Güneydoğu Anadolu topraklarının tek tanrıçasından alıyor. GAP bölgesinde yaşayan kadınların var olma projesi. Binlerce Güneydoğu Anadolulu kadının bir araya geldiği kocaman bir platform. Bu kadınlar evlerinden çıkıyorlar ve büyük bir ihtimalle ilk kez kendilerine gelir sağlayabilecek bir iş yapabiliyorlar. Üstelik basit bir
dikiş nakış değil. Moda dünyasının önde gelen tasarımcılarının, “Argande” markası için hazırladığı tasarımları hayata geçiriyorlar.
Bartın’dan Mardin’e kadar farklı bölgelerden bin 500’den fazla kadın şimdiye kadar bu atölye çalışmalarına katılmışlar. Yüzlercesi de bu atölye çalışmalarını gelire dönüştürmüş. Sivil toplum örgütlerinin, uluslararası kuruluşların, hükümetin, tekstil sektörünün ve moda dünyasının desteği büyük bu projede. Tasarımcılar gönüllü olarak Hatice Gökçe koordinatörlüğünde Urfa’ya, Mardin’e kadar gidip bu atölyelerde eğitmen oluyorlar, tek tek tasarımların hayata geçirilişlerini anlatıyorlar.

“Güneydoğu Anadolu markalaşıyor”
Projenin kuşkusuz en büyük vazgeçilmezi proje yöneticisi Gönül Sulargil. Güneydoğu Anadolu’nun markalaşması çerçevesinde yürütüyor her şeyi. Arka plandaki bu şahane sosyal sorumluluk yanından başka “Argande” ilk bakışta pürüzsüz bir marka. Güneydoğu’nun en can alıcı yerlerinde gerçekleştirilmiş çekimler, kullanılan mankenler, yaratılan farklı ve çekici tasarımlar. Bunun ötesinde bünyesinde kendi alanında en iyi olanlarla yarattığı pazarlama ve iş geliştirme stratejileri ve iş birlikçileri. Gönül Sulargil’in sorumlulukları bunlarla da bitmiyor. GAP bölgesindeki kadınlara sürekli dokunuyor bu projeyle birlikte. Bir noktada onların dert ortağı. Onlarca kadın düşünün ki, ailelerinin tek geçim kaynağı Argande.
Bu proje ile sadece kadınlar güçlendirilmiyor, aynı zamanda bütün bölgenin kalkınması ve gelişmesi sağlanıyor aslında. “İsveç Uluslararası Kalkınma İşbirliği Ajansı”, “Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı” ve “GAP Bölge Kalkınma İdaresi” ile yürütülen bir proje bu. Argande, belki de Güneydoğu Anadolu bölgesindeki kadınların içlerindeki potansiyeli keşfetmelerine dair atılmış en büyük adımlardan bir tanesi. Kültürel mirasın görünür kılınması ile bölgenin daha iyi algılanmasını sağlayacak bir girişim. Nicelerine ihtiyaç var ama bunun da Türkiye için çok büyük bir adım olduğu kanısındayım. n