İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin düzenlediği Kanal İstanbul çalıştayı yararlı bir etkinlikti. Bilim adamlarının seslerini duyurması açısından yararı oldu. Ancak çalıştayın Kemal Kılıçdaroğlu ve Meral Akşener’in konuşmalarıyla başlaması ve bu şekilde siyasallaştırılması iyi olmadı. Her iki lider başka platformlarda görüşlerini ortaya koyabiliyorlar. Çalıştayı bilim adamları, finansçılar ve yöre insanlarının görüşlerine bıraksalar iyi olurdu.
***
Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu, Kanal İstanbul’un güzergâhında 30 milyon metrekare (30 bin dönüm) arazi satıldığını söylüyor, bu rakamın yalanlanmadığına dikkati çekiyor. Arazi alanlar arasında bazı Arap ülkelerinin zenginleri de vardır. Satanlar ise Kanal’ın oradan geçeceğinden habersiz saf yöre halkıdır. Mera statüsündeki araziler küçük fiyatlarla el değiştirmiş, vatandaş zarara girmiştir. Arazisini satmayan kişileri de bir sürpriz beklemektedir. Arazilerin bugünkü fiyatı tespit edilmiş, yarın istimlak edildiği takdirde bugünkü fiyatın üzerine yıllık enflasyon değeri konularak ödenmesi karara bağlanmıştır. Kısacası, arazisi istimlak edilecek olanları da mutlu rakamlar beklemiyor.
Kanal İstanbul’a ve ÇED raporuna ilişkin sayısız eleştiri dinliyoruz. Dünkü çalıştayda da dinledik. Ancak bilimsel eleştirilere bilimsel cevap gelmiyor.
Bir ayrıntı
Karadeniz üzerine kitap yazmış olan bir denizci, Özkan Gülkaynak, Kanal’ın bin bir sakıncasından birini anlatıyor:
“Kanal İstanbul’un Karadeniz girişinde de sık sık kum taşınmaları nedeniyle ciddi derinlik değişimleri olacaktır. Çünkü yöre zaten kumluktur. Dip akıntıları ve kuzey fırtınalarıyla Karadeniz girişi sürekli sığlaşacaktır. Düzenli tarama/derinleştirme faaliyetleri bile gemi trafiğini rahatlatamaz. Kanal’a doğru Karadeniz’den ilerleyen bir gemi her fırtınadan sonra acaba derinlik şimdi nasıl paranoyasına mı düşecek? Haberini alsa bile günlerce buranın derinleştirilmesini mi bekleyecek?”
Bu noktada bizden soru: Kadıköy’de Kurbağalı Dere’yi 100 yıldır temizleyemeyen Türkiye 40 kilometrelik Kanal’ı nasıl temiz tutacak?
ÖZERK
Bir Rus askeri heyeti 26 Aralık 2019’da Kamışlı’da Kürt yetkililerle toplantı yapmış. Independent’in haberine göre, onlara Şam ile müzakere konusunda 10 maddelik yol haritası sunuyor. Esad’la birlikte hazırlandığı anlaşılan yol haritasında Rus heyeti “Kuzey ve Doğu Suriye Özerk Yönetimi”nden söz ediyor. Yani Suriye’de Kürtlere ‘iki özerk bölge’ vaat ediliyor. Türkiye’nin terörist saydığı PYD, YPG, PKK bu özerk yapıların içindedir. Yeni Suriye’nin şekillenmesinde Rusya başrolü üstlenmiş durumdadır. Türkiye de bu rolü kabullenmiş görünüyor.
İZMİR
Bir dostumuz İzmir’e yerleşmeye karar vermiş. Sebebini sorduk. “Pek çok sebep var, sadece birini anlatayım” dedi ve anlattı:
“Bir gün mesai saati bitiminde Alsancak vapur iskelesinden Karşıyaka’ya döneceğim. İskelenin daracık salonunda ayakta duracak yer bile yoktu.
Koltuklardan birini boş gibi görünce oraya yöneldim, baktım bir kedi oturmuş, etrafı seyrediyor. O kadar insanın, ki içlerinde yaşlılar da vardı, bir teki bile kediyi rahatsız edip o yere oturmadı. Bunu İzmirli bir dostuma anlattığımda, bana ne mi dedi: O gördüğün hiçbir şey değil, ben belediye otobüsünün koltuğunda oturan köpek gördüm, üstelik de bazı yolcular ayakta giderken...”
DEVE
Avustralya’da 10 bin yabani deve helikopterlerden ateş açılarak itlaf edilecekmiş. Çok su içiyor, kaynakları tüketiyorlarmış!
Zaten Avustralya’ya dışarıdan getirilmişlermiş!.
Hayvanseverler tabii ki bu karara çok tepkili.
Bir vatandaş da şu mesajı geçmiş:
“Arabasına daha ucuz benzin koymak için 1 milyon Iraklıyı öldürenlerin çok su içiyor diye 10 bin deveyi öldürmesine şaşırmalı mı?”
KÖPRÜ
Yeni köprülerimiz!
ÇED raporuna göre Kanal İstanbul üzerinde 1 demiryolu ve 7 karayolu köprüsü yapılacaktır.
Karayolu köprüleri arazinin düz olması nedeniyle ayaklarını kanaldan gerilere basacak, o yüzden Boğaz köprülerinden daha uzun olacaktır. Yükseklikleri 68-74 metre olacaktır. Bu köprüler şöyle sıralanıyor:
E5 - D100 Karayolu Geçişi
3500 metre uzunluğunda, eğik askılı köprü
Küçükçekmece - Avcılar Karayolu Geçişi
1995 metre uzunluğunda eğik askılı köprü.
E 80 Karayolu Geçişi
2145 metre uzunluğunda, eğik askılı köprü
Kuzey Marmara Otoyolu Kesim 7 Geçişi
1575 metre uzunluğunda, eğik askılı köprü
Sazlıbosna Karayolu Geçişi
1325 metre uzunluğunda köprü
Kuzey Marmara Kesim 2 Geçişi
1075 metre uzunluğunda
D 020 Karayolu Geçişi
980 metre uzunluğunda