Geçenlerde İKSV’nin Genç Sanatçı Fonu’na destek toplamak için Londra’da National History Museum’da Christie’s’in yönettiği bir gece düzenlendi. Türkiye’den destek olmaya ne kadar çok insan gelmiş inanamazsınız. İstanbul’da bu kadar kalabalık davet artık neredeyse yapılamıyor. “Londra beyaz Türklerin Berlin”i diyenler çok da haksız değil galiba. Orada değildim ancak her yerde gözüm kulağım olduğundan gitmiş kadar oldum.
Bu gecede bir konser veren değerli Erol Evgin’e saygısızlık etmeyi de asla düşünmem ama insan keşke gecenin temasına uygun olarak genç sanatçıların da dahil olduğu bir performans organize edilseymiş demekten kendini alamıyor.
Peki bu fon nasıl işliyor, kimler destekleniyor? İKSV’nin 50. yılında 2022’de başlatılan fon, adından anlaşılacağı gibi genç sanatçılara destek olmak için kullanılıyor. Mesela bu yıl Genç Caz + programına seçilen Zekeriya Şahiner Quartet, Blue Kiss Collective, Alan, Boba Quartet, Mojo 5 ve Zozei’nin yer alacağı bir albüm, Mehmet Uluğ fonunun da desteğiyle kasımda yayınlayacak.
Besteci Dimitris Skyillas’ın “Son İlahi” adlı eseri, Onur Türkmen’in “Limon Ağacı” adlı eseri bu fondan faydalandı. İki eser de 52. Müzik Festivali kapsamında bu sene “Kökler” adlı konserde dünya prömiyerini yaptı.
Paris’teki Türkiye Atölyesi’nde her yıl dört sanatçıya üç ay boyunca Paris’te yaşama ve çalışma imkanı sunuluyor bu fon ile. Gözde Mimiko Türkkan, Yağız Özgen, Merve Tuna ve Ezgi Tok bu yıl fon desteğiyle bunu gerçekleştirdiler.
İstanbul Tiyatro Festivali’nin çatısı altındaki Yeni Arayışlar bölümü çerçevesinde üç oyunun yapımı için destek verildi. Halil Babür’ün yazıp yönettiği “Linçler ve Dudaklar”, Pınar Akkuzu ve Aslı Ekici’nin yazdığı, Güray Dinçol’un yönettiği “Haberci”, Zeynep Kaçar’ın yazdığı, Ümit Erlim’in yönettiği “Yalnız” fondan faydalandı.
Bu faydalı fonun büyüyerek devam etmesini ve etki alanını artırmasını dileyelim.
K-Pop dinleyenlerin sayısı yüzde 362 arttı
Güney Kore’de düzenlenen K-Pop Talks etkinliğinde Spotify’ın açıkladığı verilere göre K-Pop dinlemeleri platformda 2018’den bugüne yüzde 362’lik bir artış gösterdi. Buradaki K-Pop ON listesinin dinlemeleri 2015’ten bu yana dikkat edin, yüzde 5 bin 600 artmış. Bu artış sadece belli başlı K-Pop gruplarının streamlerinden oluşmuyor, K-Pop tür olarak çoktan globalleşti her yerde dinleniyor. En çok K-Pop dinleyen ülkeler arasında ilk sıralarda Japonya, ABD, Endonezya, Hindistan yanında pek çok Avrupa ülkesi de var Güney Kore üçüncü sırada).
Güney Kore’nin Batı pop müziğini inceleyip, aynısını daha iyi yapma projesi 1990’ların başında hayat bulmuştu. Bugün tüm hızıyla devam ediyor. Bu yöntemin teknolojide işe yaradığını görmüştük, şimdi popüler kültürde de geçerli bir yöntem olduğunu hayretle anlıyoruz. Bu konuyla ilgili yazdığım ayrıntılı yazıyı Milliyet Sanat kasım sayısında okuyabilirsiniz.