Levent Köprülü

Levent Köprülü

-

Tüm Yazıları

Otomobil dediğiniz şey sadece dört tekerlekli bir canavardan ibaret değil. Onun da bilinmeyen yönleri, geçmişinde yaptığı hataları ve çoğu kez bizden gizlediği pek çok ilginç özelliği var

Benzin ve yağ kokan bir tarih

Bir TV programı için yapılan Car-puccino kahve telvesini yanıcı yakıta çeviren bir düzenekle işliyordu (üstte). Seri üretim tekniğiyle olay yaratan Ford Model T ise dünyanın ilk “çevreci” otomobiliydi (altta).

Benzin ve yağ kokan bir tarih

Yok yok! Başlığa bakıp da motor yağı yahut benzinle ilgili bir yazı kaleme aldığımı düşünmeyin. Daha o kadar “derine” inmedim. Hepimiz biraz otomobilden anlarız, otomobili tanırız ya... İşte ben aslında “pek de iyi tanımadığımız” otomobili yazayım bugün dedim. Hatta size yazarken ben de arada bir dumur vaziyetine düşmedim değil. Sağolsun, benden daha uzman ve “çok şey bilen” insanlar da var dünya üzerinde...
Kısacası, bu yazı, otomobili sadece dört tekerlekli bir canavar gibi algılayanlara gelsin...

En büyük pazar payı onda
Otomobilin tarihi, her zaman pek de öyle sanıldığı kadar anlı şanlı zafer öyküleriyle dolu değil. Yani onun yaşamında da hatalar, başarısızlıklar, abartılar, saçmalıklar, herkesle paylaşamadığı sırlar, ilginçlikler var. Hepsi olmasa da bir kısmını bugün öğreneceğiz zaten. Kalanını da başka yazılarda mümkünse...
150 yıllık tarihi olan bir nesnenin hangi olayından başlasam diye düşünüyorum da, sanırım çok geçmişe dalmadan, otomotiv tarihinde yer etmiş, dönüm noktası olmuş bir ayrıntıyla başlamakta yarar var. Ford Model T tam da bu nokta olabilir. Seri üretim tekniğiyle olay yaratan Model T, kuşkusuz birçok özelliğiyle de ilginç bir otomobildi. Daha doğrusu öyleymiş, her defasında öğreniyoruz.
Örneğin, dünyanın ilk “çevreci” otomobiliydi. Çünkü aracın tabanında, fabrikaya yedek parçaların getirildiği sandıklardan sökülen tahtalar kullanılıyordu. 1925 yılında Amerika’da bir Model T’yi 300 dolara satın almak mümkündü. Ve “bir otomobil şirketinin rüyası” olabilecek pazar payına sahip olmuştu: O dönemde Amerikan pazarının yüzde 55’i Model T’nindi!
Model T otomobil tarihinin ilginç noktalarından sadece bir tanesi.
Tabii diğer ilginç otomobil detaylarını Model T kadar uzun anlatıp diğerlerini kaçırmanızı istemediğimden kısa geçeceğim...

Sürücülerin yüzde 90’ı direksiyon başında şarkı söylüyormuş
* Otomobilin erkek işi bir araç olarak görülmesinden rahatsız olan hanımlar, bu da size gelsin: Otomobillerde sileceği ilk geliştiren
ve 1906’da patentini alan kişi Amerikalı Mary Anderson yani bir kadındı. Ancak dünyanın en kötü fikirlerinden biri olan “kadın ve erkeklere özel vites” seçeneği fikri, bir Amerikan markasına aitti. Hurst Dual Gate şanzıman, iki farklı vites yoluna sahipti. Kadınlar için tam otomatik, erkekler için de sıralı manuel vites değişimi sunuyordu. Bugünkü modern otomatik şanzımanlar gibiydi ama ayrım yapmıştı.
* Araştırmalara göre, dünyada sürücülerin yüzde 90’ı direksiyon başında şarkı söylüyormuş. Bu arada hava yastıkları da kaza anında saniyenin 40’ta biri kadar kısa sürede patlıyormuş.
* Çin yönetimine geçen Hong Kong, nüfus ve yüzölçümüne göre dünyada en çok Rolls Royce’un bulunduğu ülkeymiş. Ve bugüne kadar üretilmiş tüm Rolls Royce’ların yüzde 75’i halen dünya yollarında.
* Alternatif yakıtlı araçların en ilginci, 2010’da bir İngiliz TV programı için yapılan “Car-puccino”dur sanırım. Kahve telvesini yanıcı bir yakıta çeviren düzenekle işliyordu. “Ayık” dolaşabilen bir otomobil olduğu kesindi ama
1.6 km yol gitmek için 56 espressoya ihtiyacı vardı! Bu arada Ay’a otomobille gitmeye kalkarsanız, saatte 90 km/s hızla tam 6 ay sürermiş...

Haberin Devamı

Radara yakalanan İsviçreli sürücüye verilen rekor ceza

Haberin Devamı

* İngiltere’de trafik polislerinin birçoğunun, devriye araçlarında oyuncak
ayı bulundurduğu söyleniyor. Kaza geçiren araçlardaki çocuklara vermek içinmiş... Bu arada dünyanın bilinen en ağır trafik cezasını bir İsveçlinin yediği belirtiliyor. 288 km/s ile radara yakalanan sürücü, 1 milyon dolar ödemiş. Orada cezalar, kişilerin gelirlerine göre kesiliyormuş. Yazanların yalancısıyım...
* Opel tasarımcıları, çizdikleri bazı otomobillerde ufak imzalar bırakıyormuş. Opel Corsa’nın torpido kapağında ve
Adam modelinin arka bölümünde birer köpekbalığı resmi var.
1980’lerde ilk dijital gösterge ve sesli uyarı sistemini kullanan otomobillerden biri Austin Maestro’ydu. Fren balatası, aşırı hararet gibi özel durumlarda devreye giren sesli uyarı, İngiltere ve Fransa’da kadın, İtalya ve Almanya’da ise erkek sesine sahipti.
* Son olarak, el yapımı İtalyan süper spor otomobili Pagani Zonda’da, Lancia’nın bir dönem ürettiği Lancia Y (Ypsilon’un atası) modelinde bulunan gösterge panelinin, “kadran farkıyla” kullanıldığını söylesem...