Gösterge Malum ülkemizde medya hakkında rahatsız olan kimi kesimler gazete sahiplerinin başka bir iş yapmamasını, bağımsız gazeteciliğin ancak böyle sağlanabileceğini söylüyor. Ancak Sabah grubu bir gazeteci patronuna satılmadı. Satın alan Çalık grubu inşaatta, enerjide ve tekstilde faaliyet gösteriyor. İşin doğrusu, artık dünyada medya sektörü çok büyük. Öylesine ki, her önüne gelen işadamı medya sektörüne giremiyor. Nihayet Sabah medya grubunun satılması gerçekleşmiş görünüyor. Bu büyük basın kuruluşunun devlet elinden çıkması gerçekten bir gereklilikti. Şimdi doğal bir yasal süreç başlıyor. Önce Rekabet Kurulu'na gidilecek ve onay alınacak. Burada tiraj ya da reklam pastasına bakılarak hâkim bir durumun olup olmadığına bakılacak. Olmadığı ortada. Ancak büyük sermaye grupları bu sektöre ilgi duyabiliyor. Hatta medya yabancı sermayenin bir ülkeye girdiğinde ilk tercihleri arasında oluyor. Üstelik giderek daha gelişmiş teknoloji kullanılıyor ve çeşitleniyor. Eskiden yalnızca gazeteden oluşan medya, şimdi televizyon, radyo, internet, hatta cep telefonlarından haber ya da bilgi almayı içeriyor. Unutmayalım, teknoloji geliştikçe iletişim gelişiyor, iletişim geliştikçe de medya gelişiyor. Çalık grubunun medyaya ilgi duymasının altında yatan güdüyü bilmiyoruz. Önceki gün gazeteci Mehmet Yılmaz NTV'de bir mülakatta "Eğer doğru dürüst medya işi yapacaklarsa para kazanırlar, ancak iktidarın borazanı olmak için bu parayı verdilerse o para çöpe gider" dedi. Çok doğru. Çünkü medya işi güven ve saygınlık ister. Onu yitirirseniz para da kazanamazsınız. Medya patronluğu Çalık grubunun bu işe önemli bir para yatırdığı ortada. Verilen para tam 1.1 milyar dolar. Yılda net yüzde 8 para kazanması için grubun kârlılığının 88 milyon dolar olması gerekiyor. Oysa tam 500 bin tirajı olan ve 1.9 milyon kişinin okuduğu Sabah gazetesinin diğer yayınlarla birlikte kârı daha aşağılarda. 2007 yılının ilk yarısında 90 milyon dolar gelir elde etmiş ve brüt kârı bile 14.4 milyon dolar etmiş. Geçen yıl da 172 milyon dolar gelir elde etmiş ve 31 milyon dolar brüt kâr yapmış. Tabii bunun içinde görsel medya ve diğer kuruluşlar yok. Grubu şöyle özetlemek mümkün; günlük tirajı 1 milyon kadar. Günlük okunma düzeyi de 3.8 milyon kişi. 2006 yılında Takvim 18.2, Fotomaç 1.2, Yeni Asır 2 milyon dolar brüt kâr yapmış. AB grubunda birinci olup seyredilirliği yüzde 13 olan atv ise 45.6 milyon dolar elde etmiş. Zarar eden dergi grubunu dışarıda bıraksak bile tüm grubun geliri 80 milyon dolar ediyor. Bu hesapla verilmesi gereken para 1 milyar dolardı. Üstelik bu 80 milyon doların neti belki de 60 milyon dolar olacak. Ancak 2008 yılında reklam pazarının 4 milyar doları bulması bekleniyor. atv-Sabah grubu bunun yüzde 20'sini aldığına göre 800 milyon dolarlık bir geliri olacak demektir. O zaman bu alımda ekonomik olarak işler büyümesi ve kârlılık artması tasarlanıyor olabilir. Değilse Mehmet Yılmaz'ın işaret ettiği paralar çöpe gidecektir. hgunes@milliyet.com.tr Kârlılık hesapları