Hanife Baş

Hanife Baş

hanife.bas@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Oyunda hareket bitmiyor. Pandemide oynanma rekorları kırılırken, yerli oyunlar da yatırımcıları çekiyor. İlk yarıda en çok yatırım oyun girişimlerine yapıldı. Diğer yandan yeni oyun lansmanları sürüyor. Her yönüyle oyun sektörü

Dijital oyun sektöründe hareket durmuyor. Yeni oyunlar lanse edilirken, sektörün çektiği yatırım tutarı da devamlı artıyor.

Startup-Centrum rakamlarına göre, 2021’in ilk yarısında en çok yatırımı oyun şirketleri aldı. İlk yarıda oyun girişimlerine 236 milyon dolarlık yatırım yapıldı. Dream Games aldığı yatırımla unicorn olmaya da hak kazandı.

Haberin Devamı

Yatırım hız kesmedi

Oyun geliştiricilerinin kuluçka merkezi Game Factory’nin CEO’su Efe Küçük, Türk oyun sektörünün özellikle mobil alanda dünyada ilgi çektiğini anımsattı. Küçük, “Teknik birikim ve kültür olarak her geçen gün üstüne katarak ilerliyoruz. Bu bilgi birikimimizi ve genel kaynaklarımızı daha ileri seviye oyunlar için kanalize etmemiz gerektiğine inanıyorum. Sektör yatırımda gelecek yıllarda da ilk sıradaki yerini koruyacak” dedi.

Sektördeki firmalar her segmentte yatırım çekmeyi sürdürüyor. En son Cem ve Can Köne tarafından kurulan hybrid casual oyunlar geliştiren mobil oyun stüdyosu Funrika, Boğaziçi Ventures’ten 2 milyon 750 bin TL’lik yatırım aldı. Şimdiye kadar Top Race, Magic Pop ve Bloxz gibi oyunlar geliştiren Funrika’nın odağında multiplayer oyunlar vardır.

İlgi mobil oyuna

Diğer yandan, Türkiye’de oyun alışverişlerinin çok büyük bir kısmını mobil oyunlar oluşturuyor. Oyunfor.com, mart ayından bu yana her ay PC ve konsol platformlarındaki oyun ve oyun içi satışlar düzenli olarak azalırken, mobil platformlardaki oyun ve oyun içi satışlarda artış yaşandığını açıkladı. Haziran ayı itibariyle de Türkiye’de oyun alışverişlerinin yüzde 67’lik kısmını mobil oyunlar oluşturdu. Haziran ayında en çok ciro yapan 10 oyun sırayla şöyle oldu: “PUBG Mobile, Valorant, Call of Duty: Mobile, Garena Free Fire, Lords Mobile, CS:GO, Rise of Kingdoms, League of Legends, Genshin Impact, Fetih: Altın Çağ.”

Yeni lansmanlar

Haberin Devamı

Yeni oyun lansmanları da sürüyor. Yerli oyun geliştiricisi Panteon’un yeni oyunu ‘Trading Master 3D’ 3 günde 6 milyon oyuncuya ulaştı. Bir simülasyon oyunu olan Trading Master 3D, İngiltere, Kanada, Rusya, Almanya, İtalya ve Fransa başta olmak üzere 50’den fazla ülkede en çok indirilenler listelerinde yer aldı. Oyun, eğlenceli oyuncak ve nesneyi takas ederek oynanıyor. ODTÜ Teknokent ve İstanbul Maslak’ta faaliyetini sürdüren firma hyper casual oyunlar yanında mid-core 4X strateji oyunlarını geliştirmek için mayıs ayında 10 milyon dolar yatırım almıştı. Panteon’un kurucusu Ufuk Şahin, ”Home Restoration ve Sling Plane’den sonra yeni bir oyunla daha liste başı olduğumuz için çok mutluyuz. Ekipçe hyper-casual alanındaki büyümemizi sürdürürken, mid-core alanında da aynı başarıyı yakalamak istiyoruz” dedi.

Konami, PES ve Winning Eleven’ın yapımcılarının geliştirdiği yeni futbol simülasyonu eFootball’u duyurdu. Oynaması ücretsiz ve Unreal Engine’de tamamen yeniden inşa edilen eFootball, önümüzdeki sonbahar dünyada aynı anda yayınlanacak ve PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One, Windows 10 ve PC Steam üzerinden oynanabilecek. Android ve iOS sürümleri de masaüstü ve konsol sürümlerinin hemen ardından gelecek.

Haberin Devamı

Konami, bu yeni futbol oyununun konsol, PC ve mobil cihazlarda ücretsiz olacağının altını çizdi. eFootball tüm oyuncular için adil ve dengeli bir deneyim vadediyor. Oyun mekanikleri ve çevrimiçi modlar hakkında daha fazla ayrıntı ağustos ayının sonlarında açıklanacak.

Yılın ilk yarısında oyun devam etti

Yılın ilk yarısında oyun devam etti

Teknolojide daha fazla kadın kariyer yapmalı

Microsoft Türkiye, Habitat Derneği iş birliğiyle bu yıl beşinci kez ‘Teknoloji’nin Kadın Liderleri’ yarışmasını düzenledi. Yarışma ile teknoloji alanında faaliyet gösteren başarılı kadınların çalışmalarına dikkat çeken şirket, başarı hikayelerinin duyurulmasına katkı sağlayarak teknoloji sektöründe kariyer yapan ve yapmak isteyen tüm kadınlara ve kız öğrencilere ilham vermeyi hedefliyor.

Microsoft Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Elif Acar Özgüner, yarışmanın Türkiye’nin yetenek havuzunda kadın hikayelerini keşfedip rol model olacakları seçmeyi hedeflediğini belirterek, “Teknolojide kadın sayısını artırabilmek için projeler yapıyoruz. Kadınları öne çıkarmanın ve onların hikayelerini paylaşmanın önemli olduğuna inanıyoruz” dedi.

STEM eğitimi artmalı

Teknoloji ve STEM (bilim, fen, matematik) eğitimi alan kadın sayısının Türkiye’de yüzde 37 olduğunu anımsatan Özgüner, şunları söyledi: “Ancak bu kadınların sektörde kalma oranı düşük. Teknoloji sektöründeki kadın temsiliyet oranı yüzde 10’larda. Amacımız yüzde 37’yi yükseltmek. STEM tercihini de artırmaya çalışıyoruz. Kadınlar sektörün zorluğu ve ücret eşitsizliği gibi konular nedeniyle zaman içinde sektörü bırakmak zorunda kalıyor. Teknolojide kadınların işi bırakma oranı erkeklere göre iki kat daha fazla. Burada mentorlük mekanizmasını güçlendirmek gerekiyor. Microsoft’un 190 ülkedeki işgücünün yüzde 28.6’sı kadın. Bu oranı her yıl artırarak ilerliyoruz. Kadınları işe alma politikaları var.”

Yılın ilk yarısında oyun devam etti