Metaverse’in vaat ettiklerini oyun severler yıllardır uyguluyor. Bu teknolojinin ilk uygulandığı ortam video oyunlar oldu. Pek çok metaverse projesine de ilham veriyorlar. Oyun firmaları da bu yönde yeni hamlelere girişiyor.
Sanal buluşmalar, dijital para, konserler, evlilik töreni… Yeni teknoloji metaverse için planlanan bütün bu etkinlikler halihazırda dijital oyun ortamında yaşanıyor. Metaverse’in vaat ettiklerini oyunseverler yıllardır uyguluyor. Bu teknolojinin ilk uygulandığı ortam video oyunlar oldu. Pek çok metaverse projesine de ilham veriyorlar. Zaten son dönemde oyun alanındaki satın almalar firmaların metaverse’e hazırlığı olarak görülüyor. Microsoft, Activision Blizzard’ı 68 milyar dolara satın aldı. Bu satınalma firmanın gelişmekte olan metaverse’e adımı olarak görülüyor. Bu alanda başarılı olmak isteyen şirket, Activision’ın Call of Duty, Spider Man, Diablo gibi oyunlarıyla bu teknolojideki deneyimini artırmak istiyor. Hazır oyuncu tabanıyla pazarı test etmek isteğinde.
En başarılısı Roblox
Facebook’un adını Meta olarak değiştirip bu alana hızlı girişi rakiplerini hamleye zorladı. Microsoft bu şekilde karşılık verdi. Ayrıca Epic Games, Tencent ve Roblox gibi oyun firmaları metaverse alanında hakimiyet kurmak istiyor.
Epic Games’in bünyesindeki en popüler oyun Fortnite. Sanal gerçeklik oyununda pek çok sanatçı metaverse benzeri konserler verdi. Zaten firma kısa süre önce oyunda kendi metaverse deneyimini yaratmak için 1 milyar dolar yatırım yapacağını açıkladı.
Metaverse dünyasında tartışmasız en başarılı oyunculardan biri ise Roblox. Çevrimiçi bir oyun platformu olan Roblox, kullanıcıların kendi dünyalarını oluşturup oyun yaratmalarını sağlıyor. 15 yıllık bir geçmişi var. O sadece bir oyun değil, farklı bir dijital yaşam yaratıyor. Oyuncular kendi avatarlarını özelleştirebiliyor, markalar dahil herkes sanal ürünleri tasarlayıp satabiliyor. Diğer oyuncularla sosyalleşmek mümkün. Aslında metaverse’i üyelerine halihazırda yaşatıyor. Markaların da gözdesi. Nike, Gucci, Disney, Hyundai gibi markalar da Roblox’da kendilerine alan açtı.
Çinli Tencent’in bünyesinde PUBG Mobile, League of Legends, Arena of Valor gibi oyunlar var. Metaverse’ten yararlanacak en büyük firmalar arasında. En son oyun Tencent, Xiaomi’nin oyun telefonları üreten birimi Black Shark’ı satın almak için hamle yaptı. Türkiye’de geliştirilen yerli oyunlarda da metaverse uygulamaları yer alıyor.
Popüler olanlar
Metaverse konseptiyle blockchain tabanını kullanan belli başlı oyunlar var. Sandbox bunlardan biri. Kendi oyun içi eşyalarınızı yaratabildiğiniz ve satabildiğiniz, karakterinize özel mülkiyetler edinebildiğiniz bir blockchain altyapılı oyunu. Second Life, internet tabanlı bir sanal dünya oyunu. Oyun kullanıcılarına ikinci bir dünya vaat ediyor. Sanal sosyal dünya olarak bilinen Decentraland, metaverse olan her şeyi kapsıyor. Burada sanal etkinliklere katılabilir, oyun oynayabilir, sanal ürün ticareti yapabilirsiniz. Sim City, kendi kentinizi bilgisayar ortamında kurmanızı ve yönetmenizi sağlıyor. Oyna kazan türündeki NFT tabanlı oyunlardan biri de Axie Infinity. Farklı karakterlerle destansı dünyaya adım atıyorsunuz.
BİR TEST
Gürültüyü tamamen engelliyor
Kulaklıklar artık kablolardan arınıyor. Cep telefonlarıyla Türkiye pazarına hızlı bir giriş yapan vivo’nun kablosuz kulaklık modeli TWS 2 ANC’yi test ettim. Kulağa tam oturan kulak içi modelin ağırlığı 4.7 gram. Cep telefonuma uygulamasını hemen indiriyorum. Müzik dinleme, video izleme ve telefon konuşmasındaki formu her yönüyle iyi. Bu model vivo’nun ilk aktif gürültü önleyici kulaklığı. 40 desibel gelişmiş gürültü önleme özelliği var. Gürültülü ortamda bile rahatça telefonla konuşabiliyorsunuz. Önleme özelliğinin yanı sıra tek dokunuşla dış sesin içeri girmesine de izin veriyor. 88 ms gecikme süresiyle oyun severlere de hitap ediyor. 29 saatlik ultra uzun pil ömrüne sahip kulaklık, gürültü önleme özelliği aktifken 4.1 saate kadar kesintisiz kullanım sunuyor. Bu, sakin ortamda 7.3 saate kadar uzatılabiliyor. Üç silikon başlığa sahip kulaklıklar nefes alabilen bir kullanım deneyimi sunuyor. Kulak içerisindeki basınçları eşitlemeye yardımcı oluyor. Ay ışığı ve yıldız mavisi renkleri olan kulaklığın fiyatı 1.499 TL.