Son yılların e-ticaret trendi canlı yayında satış hızlı yayılıyor. Siteler, pazaryerleri ya da sosyal medya hesapları üzerinden artık girişimciler de bu yöntemi kullanıyor. Dünyada e-ticaret hacminin yüzde 16’sını yakaladı. Alıcı için de avantajlı.
Elektronik ticaret büyümesini sürdürürken yeni trendlere de kapısını açıyor. Daha iyi satış ve müşteri memnuniyeti için yeni uygulamalar devreye alınıyor. E-ticarette son birkaç yılın en popüler konusu canlı yayın satışları. Başta Çin olmak üzere Asya’da canlı yayında anlık satışlar yapan fikir önderleri, e-ticarette yeni bir trend başlattı. Asya’da başlayan ve dünyaya yayılan trendle dakikada binlerce ürün satılıyor. Canlı yayın satışları müşteri deneyimini de zenginleştiriyor. Canlı yayında ürünleri daha kolay ve üç boyutlu şekilde incelemek mümkün. Ürünleri daha yakından görme şansı yakalanıyor ve hızlı satın alma kararı verilebiliyor.
Asya’dan yayılıyor
Bu konuda sektörden bazı isimlerle son durum üzerine sohbet ettim. TOBB E-Ticaret Meclisi Üyesi Cenk Çiğdemli, Asya ülkelerinde başlayan ve milyarlarca dolarlık bir pazar payına ulaşan canlı yayın satış modelinin son dönemde Türkiye’de de kullanılmaya başlandığını söylüyor. Çiğdemli, “Sosyal medya dışında, e-ticaret siteleri ve pazar yerlerinde de kullanılabilen canlı yayın uygulamaları yeni bir pazar oluşturdu. Sosyal medya platformlarının canlı yayın özelliği veya canlı yayın programları üzerinden yapılan satışlarla dünyada her gün milyonlarca ürün satılıyor. Asya ülkelerinde canlı yayın satışı yapan ve fikir önderi olarak adlandırılan isimler var. Bu isimler canlı yayın sürecinde ürünleri tanıtarak anlık binlerce ürün satışı gerçekleştirebiliyor.
Bir seyahat sitesinin CEO’su olan James Liang birkaç saatlik canlı yayın açarak 10 milyon dolara yakın seyahat paketi satmıştı. Bir ev aletleri firmasının yöneticisi Dong Mingzhu da birkaç saat içinde 40 milyon dolardan fazla değerde ev aletleri satışı gerçekleştirmişti” diyor.
Görmeden almam!..
Canlı yayında satış, internet bağlantı kalitesinin artmasıyla daha da yaygınlaşacak. Özellikle hızlı tüketim malzemeleri, tekstil ve kozmetik kategorilerinde çok etkili bir yöntem. Çiğdemli, işletmelerin kendi web siteleri üzerinden canlı yayınla satış yapmalarının site trafiğini de olumlu etkileyerek ziyaretçilerle etkileşimi artırdığına da dikkat çekerek, şunları söylüyor: “Canlı yayına özel indirim ve kampanyalar da çok rağbet görüyor. Görmeden satın almam diyenler ve canlı yayınlara özel büyük indirimlerden faydalanmak isteyenler canlı yayın alışverişini daha çok tercih ediyor.”
Çiğdemli’ye göre, canlı yayın ile satış yapmanın en büyük avantajlarından biri de iade oranlarının azalması. Canlı yayında satış yapmak e-ticaret firmalarının stüdyo, fotoğraf çekimi, montaj, video çekimi gibi alanlarda yaptığı harcamaların azalmasına da yardımcı oluyor. Firmalar yalnızca bir akıllı telefon aracılığı ile canlı yayın yaparak satışlarını artırabiliyor.
Küçük işletmeye ‘fırsat’ sunuyor
Türkiye’de sosyal medya üzerinden canlı yayın yapılmasını sağlayan platformlardan biri de ClikMeLive. Ticari Genel Müdür Yardımcısı Emre İlban, canlı yayında satışın dünyada şu anda e-ticaret hacminin yüzde 16’sını yakaladığını belirtiyor: “Sadece büyük markalar veya e-ticaret siteleri değil, butikler, küçük dükkanlar, ikinci el satıcılar dahi sosyal medya aracılığıyla, Facebook, Instagram gibi platformlar üzerinden canlı yayınlarını açıyor ve ürünlerini tüm detayları ile tanıtıyor. Bu bağlamda canlı yayından alışveriş, yenilikçi ve daha derinlikli bir e-ticaret deneyimine olanak sağlıyor. Satıcıların ürünleri detaylıca göstermeleri ve anlatmaları hem güven unsurunu artırıyor hem de iade oranlarını düşürüyor.”
İndirim avantajı
Bu alana ilgi büyüyor. Bazı sektörler daha avantajlı. Emre İlban, “Kişisel bakım ve kozmetikte, tüketici elektroniğinde çok kullanılıyor. 30 dakika ile 2 saat arasında değişen bu canlı yayınlarda, tüketicinin ilgisi için birçok faktörün bir araya gelmesi gerekiyor. Tüketiciler, ilginç yerler, ilginç mekanlar, farklı ekran yüzleri, iyi ürünler, iyi fiyatlar ve iyi bir deneyim yaşamak istiyor. 18-35 yaş arasında sosyal medyayı aktif kullanan ve sıkça alışveriş yapan herkes ilgi gösteriyor. Canlı yayında satış yüzde 30-50 arasında fiyat avantajı da sağlıyor” diye anlatıyor.
İki yeni katlanır cep geldi
Samsung, katlanabilir akıllı telefonlarının yeni jenerasyonunu tanıttı. Galaxy Z serisinin yeni üyeleri Z Flip4 ve Z Fold4 geldi. Her iki cihaz da tasarımı, büyüyen ekranı ve pil kapasitesinin yanı sıra iyi kamera özellikleriyle dikkat çekiyor.
Z Flip4, mor, grafit gri, pembe altın ve mavi gibi yeni renkleriyle satışa sunuluyor. Galaxy Z Fold4 ise bej, siyah, griyeşil renk seçenekleriyle kullanıcılarla buluşacak. İki telefon da 10 Ağustos’tan itibaren ön siparişe açıldı.
Z Fold4’ün 256 GB’lik versiyonu 39.999 TL, 1 TB’lik versiyonu 44 bin 999 TL’den satışta. Z Flip 4 ise 25 bin 999 TL fiyata sahip.
Z Flip 4 dikey katlanıyor. 6.7 inç’lik ekranı var. 128, 256 GB dahili depolam, 8 GB Ram, 3.700 mAh batarya, Snapdragon 8+Gen 1 işlemci diğer teknik özellikleri arasında. Yeni Galaxy Z Flip4’ün kapağını aralayarak FlexCam özelliğini aktifleştirebiliyor, böylece telefona dokunmadan grup selfie’leri ya da eller serbest videolar çekebiliyorsunuz.
Özelleştirilebilir kapak ekranı 1.9 inç büyüklüğünde. 12 MP, 12 MP’lik ana kamerası ve 10 MP’lik selfie kamerası var. Ekran 200 bin katlamaya kadar sağlam kalacak şekilde tasarlandı. 187 gram ağırlığında.
Çoklu görev yapıyor
Galaxy Z Fold 4 ise, 7.6 inç’lik iç ekranla geldi. Kapak ekranı ise 6.7 inç büyüklüğünde. Ana kamerası 50 MP. 12 MP’lik ultra geniş açılı kamera ve 10 MP’lik telefoto, 10 MP’lik ön kamerası var. Z Fold4’de arka kamerayı da kullanarak selfie çekmek mümkün. Arka kamerasıyla 8K video kaydı yapılabiliyor.
125 GB ve 1 TB’lik dahili depolama alanı, 12 GB Ram, Snapdragon 8+ Gen 1 işelmeci, 4.400 mAh’lık pili var. Kişisel bilgisayarları aratmayan çoklu görev özelliği öne çıkıyor.
Özay Şendir
Öğretmenlik ve sosyal statü
24 Kasım 2024
Didem Özel Tümer
Dışişleri Bakanı Hakan Fidan’dan ABD’ye YPG mesajı: Sineye çekmeyeceğiz
24 Kasım 2024
Abbas Güçlü
Öğretmenler neden mutsuz?
24 Kasım 2024
Zeynep Aktaş
Her şey faizlere kilitlendi
24 Kasım 2024
Ali Eyüboğlu
Aşkın Nur Yengi: ‘‘Rekabet derdimiz yoktu’’
24 Kasım 2024