İstanbul, Avrupa’da en fazla perakende harcaması yapan şehirler sıralamasında 4’üncü sırada yer alıyor.
En fazla harcama yapılan şehir Londra: 224 milyar dolar. Moskova 175 milyar dolarla ikinci sırada, Paris 149 milyar dolarla üçüncü sırada yer alıyor. İstanbul’da yıllık harcama 68 milyar dolar. Madrid 42 milyar dolarla İstanbul’dan sonra geliyor.
İstanbul, Türkiye’de toplam perakende harcamalarının yapıldığı en büyük şehir. Türkiye nüfusunun yaklaşık yüzde 20’si İstanbul’da yaşıyor, perakende harcamalarının yüzde 27’si İstanbul’da yapılıyor.
İstanbul’daki tüketicilerin özelliği genç olması. AB ülkelerinde tüketicilerin sadece yüzde 35’i 35 yaş altı genç tüketici ise, İstanbul’da 35 yaş altı tüketiciler, toplam tüketicilerin yüzde 60’ını oluşturuyor.
Yaşayan 20 milyon kişiye ek olarak İstanbul’a her yıl 10 milyon turist geliyor.
Alışveriş üç caddede
Cushman Wakefield Araştırma Grubu’nun İstanbul alışveriş caddeleri üzerine yaptırdığı araştırmaya göre, İstanbul’daki perakende ticaret 3 ana cadde üzerinde gerçekleşiyor. Bu caddeler Nişantaşı, İstiklal Caddesi ve Bağdat Caddesi. Avrupa’da perakende ticarette en yüksek cironun elde edildiği Londra’nın Oxford caddesinde 2.4 km üzerinde 300 mağaza var.
Bizde İstiklal Caddesi’nde 2.4 km üzerinde 272, Nişantaşı’nda 2.0 km üzerinde 396, Bağdat Caddesi’nde 5.5 km üzerinde 375 mağaza var.
96 yeni mağaza
Bu caddelerde son 12 ayda, Nişantaşı’nda 40, Bağdat Caddesi’nde 36, İstiklal Caddesi’nde 17 yeni mağaza faaliyete geçti.
Bu 3 caddede çok sayıda uluslararası markanın mağazası var. Nişantaşı’nda 75, Bağdat Caddesi’nde 62, İstiklal Caddesi’nde 36 uluslararası (yabancı marka) mağazası bulunuyor.
Son 5 yılda bu 3 caddede 80 yeni uluslararası perakendeci mağaza açtı.
Sadece lüks ürün satan mağaza sayısı Nişantaşı’nda 70, Bağdat Caddesi’nde 35, İstiklal Caddesi’nde lüks ürün mağazası yok.
Perakende mağazalarının yüzde 59’u giyim, ayakkabı, çanta satıyor. Yüzde 14’ü yeme içme sektöründe. Yüzde 13’ü banka şubesi, döviz büfesi. Yüzde 3’ü dekorasyon, yüzde 2’si kültür ve sanat, yüzde 2’si oyuncak ve hediyelik eşya sektöründe.
İstanbul’da perakende sektöründeki cadde mağazalarının en büyük rakibi AVM’ler. Türkiye’deki AVM’lerin üçte biri İstanbul’da.