Politikacılar halka ne vaat ediyor? İki Anahtar: Bir konut, bir otomobil anahtarı.
Sonuç: Yollarımızda 11.5 milyon otomobil geziniyor.
Halkımız ayda 60 bin, yılda 725 bin-750 bin dolayında yeni otomobili trafiğe kaydettiriyor.
Ama ikinci el piyasası daha hareketli ayda 375-400 bin otomobil devrediliyor. Sahip değiştiriyor. Yıllık devir işlemleri sayısı 4 milyonun üzerinde.
2016 yılında ilk el konut satısı 450 bin, ikinci el satış 900 bin olmuştu. Demek yılda 725 bin-750 bin aile yeni otomobil anahtarı, 450 bin aile yeni konut anahtarına sahip oluyor. Otomobilde ikinci el satışlar da konuttaki ikinci el satışların çok önünde.
2016 yılında 725 bin otomobil satıldı. Satılan her 100 otomobilin 75’i ithal, 25‘i yerli otomobil.
Otogazlılar tercih ediliyor
Otomobilin yerlisinin olması, fiyatının pahalı olması veya kalitesinin kötü olması için değil, ithal markaları sevdiğimiz için halkımız ithal otomobil satın alıyor.
Vergi oranlarının artmasına, döviz fiyatının yükselmesine rağmen halkımızın otomobil talebi canlılığını koruyor. Halkın en fazla ilgi gösterdiği 1.500 cc altı güçteki yabancı otomobil fiyatları geçen nisandan bu nisana 69 bin TL’den 112 bin TL’ye yükseldi. Fiyatlarda % 60 artış var. Aynı güçte çok satılan yerli otomobilin fiyatı 57.450 TL’den 74.650 TL’ye yükseldi, fiyatı % 30 dolayında arttı.
Gene de ithal otomobile talep, yerliye olan talebin önünde koşuyor.
Yakıt fiyatlarının yüksek olması nedeniyle halkımız küçük motorlu otomobilleri tercih ediyor.
Geçen yıl satılan 100 otomobilin 55’i, motor gücü 1.500 cc’nin altında olanlar, 40’ı 1500-1600 gücüne sahip olanlar. Yüzde 5’i ise 1.600 cc’den güçlü motora sahip.
Yakıt fiyatlarının yüksekliği yakıt tercihini etkiliyor. Şimdilerde her 100 otomobilin 40’ı LPG (otogaz) kullanıyor. 33’i dizel, 27’si benzinli.
Otomobil fuarı
İstanbul’da şu günlerde bir otomobil fuarı var. 30 Nisan’a kadar devam edecek olan fuarda 19 marka, 50’si yeni 300 model otomobil sergiliyor.
Otomobil fuarları kitap fuarlarından sonra en fazla ziyaretçi çeken fuarlar. Bu yılki fuarın özellikleri, hibrit motorlu otomobiller ile yerli üretilen otomobiller ağırlıklı olması.
Hibrit otomobiller, elektrik bağlantısı olmadan, benzin ve elektrik motoruyla çalışıyor. Benzinle çalışırken elektrik aküsünü dolduruyor. Akü dolunca benzin harcamadan yol alabiliyor. Hem yakıt tasarrufu sağlıyor, hem de çevreyi daha az kirletiyor. Hükümet hibrit otomobillerde vergiyi indirdiği için, hibrit otomobiller ile benzinli otomobil fiyatı arasındaki fark küçülmüş. Benzinlisi 100’e satılan otomobilin hibridi 130’a satılıyor.
Türkiye’de üretilen otomobillerin modelleri de giderek çeşitleniyor.
Uluslararası sermayeli ve uluslararası sermaye ve Türk sermayesi ortaklığıyla kurulan 6 otomotiv tesisinde tamamı yabancı markayla otomobil üretiliyor.
2016 yılında Türkiye’de toplam 950 bin otomobil üretildi. Üretilen her 100 otomobilin 78’i ihraç edildi. Otomobil ihracatının geliri 8.3 milyar dolar.
Bizim toplam ihracatımızın ortalama kg fiyatı 2 dolar dolayında iken, Avrupa’da otomobil ihracatında kg fiyatı 7 dolara ulaştı. Gene de Avrupa ülkeleri ortalaması 10.5 doların altında bir ihracat geliri elde edebiliyoruz.
Özay Şendir
Öğretmenlik ve sosyal statü
24 Kasım 2024
Didem Özel Tümer
Dışişleri Bakanı Hakan Fidan’dan ABD’ye YPG mesajı: Sineye çekmeyeceğiz
24 Kasım 2024
Abbas Güçlü
Öğretmenler neden mutsuz?
24 Kasım 2024
Zeynep Aktaş
Her şey faizlere kilitlendi
24 Kasım 2024
Ali Eyüboğlu
Aşkın Nur Yengi: ‘‘Rekabet derdimiz yoktu’’
24 Kasım 2024