Erkan Sevinç

Erkan Sevinç

drerkansevinc@gmail.com

Tüm Yazıları

İkea’dan alınan ürünlerin kargolama ve nakliye işlerini yapıyorlar İzmir’de.. PC ile ilgilendiğim dönem muhtemelen 1000 adet kargo alışverişim oldu. Bu kadar titiz çalışan bir şirket görmedim. Dün aldığım ürün yola çıkarken arandım, ürün teslim edilmeden 45 dakika önce de geliyoruz efendim diye aradılar. Ürün geldi, odama bıraktılar. Yayılsınlar istiyorum bu anlayışta olan adamların. Kargo şirketleri olsun. Hatta gemileri olsun. Kaptan olayım gemilerine. Böyle sevdim ben bu adamları.. Layıkıyla yapıyorlar işlerini..”

Haberin Devamı
Baba oğul dur durak bilmiyor


Fabrika taşıyorlar
Ekşi Sözlük’ten bir entry bu.. Taşımacılığın duayeni Metin Akdurak ve oğlu Rebii Akdurak için yazılmış. Baba mesleği ile iş hayatına atılan Metin Akdurak’a yıllar sonra aslında eczacı olan oğlu da eşlik etmiş ve firma bugün sektörün amiral şirketlerinden. İtalya ve Yunanistan’da açtıkları ofislerinin de katkısı ile hızlı, hatasız ve güvenli taşımacılık yanısıra komple bir fabrikayı “evden eve nakliye” yaparcasına taşıyabiliyorlar. 50 yılı aşkın süredir gümrükleme hizmeti verdikleri için büyük projelerin gümrükleme ve nakliye organizasyonunu aksatmadan gerçekleştirme yetkisine ve gücüne sahipler. Yatağan, Kemerköy ve Gökova Termik Santralleri, bu deneyimle yaşama geçirdikleri başarılı organizasyonlardan sadece birkaçı..
Metin Akdurak Ltd’nin öyküsü belki koskoca bir roman konusu. Pazarlarda jilet satarak başlayan, gümrük komisyonculuğu ile taşımacılığı öğrenme ve İzmir’den bu işi yapan ilk olma ile gelişen, farklı sektörlerde yatırımlar ile devam eden bir roman bu. Çeşme limanının açılması için 8-10 sene mücadele edenlerin başında geliyor Akdurak’lar.. Bugün yılda 20 bin araç karşıya geçiyor onların sayesinde.. Sakız ile Çeşme arasında sadece araç değil karşılıklı turist getiren Ege Birlik’in sahibi de onlar. Aslında nakliyeciler hep birlikte yapalım bu işi demişler. Ama diğerleri yarı yolda bırakınca, taşın altına eli koymak Akdurak’lara kalmış. Yunanistan’dan gemiyi alıyorlar ve başlıyorlar seferlere.. Fiyatları gerçekçi rakamlara çekince de eylül sonuna kadar 35 bine yakın yolcu taşımışlar. Amaçları pastadan pay almak değil, pastayı büyütmek. Özellikle turistleri Çeşme’de tutma ve İzmir’de sadece Kemeraltı turu yaptırmanın ötesinde yeni seçenekler üzerinde çalışıyorlar. Gerek Sakız, gerekse İzmir ile ilgili broşürlere destek veriyorlar. Bu parkura girmeleri dengeleri bozmuş bozmasına ama yönlendirmeleri sayesinde sonuçta Türk-Yunan Dostluğu kazanıyor. Her iki tarafın esnafı kazanıyor. İzmir kazanıyor.. Çeşme kazanıyor..

Havaalanında karşılaşıyorlar
Metin Ağabey’in iki erkek evladından biri kendi yolundan giderken diğeri mimarlığı meslek seçmiş. Sırbistan’ın fahri konsolosu olan milli yelkenci Metin Ağabey’in hayatı sürekli seyahat... Bazen Rebii ile havaalanlarında karşılaşıyorlar. Metin ağabey, Sahilevleri’ndeki evinde olabildiği zamanlarda bile çalışma odasından şirket işlerini takip ediyor. Rebii’nin deniz merakına son günlerde sudoku eklenmiş. İstatistikleri takip etmeyi seviyor. ”Toplumun sağlıklı olması için spor ve kültür ön planda olmalı”ya inananlardan..
Akdurak’lar medyatik olmayı sevmiyorlar, kendilerini karşıma oturtmak için neler çektim bir ben bilirim, bir de Allah..

Kontrolsüz güç, güç değildir!

n Nakliyecilik zor zanaat olmalı..

MA: Eskiden daha zordu. O zaman telekomünikasyon yok. Temsilciliğini yaptığımız Yugoslav kamyonları ağırlıklı olarak İran ve Irak’a yük taşıyordu. Türkiye’de 300-400 araç seyir halindeydi. Kısıtlı şartlarla kontrol ediyorduk. Kapıkule ‘ye geliyor, Habur’a gidecek, Gürbulak’a gidecek. Haberleşme yok,iletişim yok. Bunların tüm takibini biz yapıyorduk. Yolda kaza oluyor, hırsızlık, hastalık oluyor.
RA: Geçtiğimiz yılın şubat ayında iki ayda bir TIR Sakız’a gönderirken şu anda ayda 10-11 TIR gönderiyoruz. Bu 25’e de çıkıyor bazen. Atina’ya da başladık. Bir ton sıkıntılar çektik. Hep İstanbul’dan gidiliyordu. Şimdi yol açılınca bir çok İzmirli arkadaşımız Roro işine soyundu. Nakliyecilik enteresan ve heyecanlı bir iş. Durağan olmayan bir iş. Hergün değişen bir iş. Zamanın nasıl geçtiğini anlayamazsınız. Çok streslidir ama o stresin getirdiği adrenalin ve ayrı bir tat vardır.
Fazlasını istemem

* Bu işte fazla Tır sahibi olmak kazancı katlıyordur herhalde..

MA:Daha çok çalışıyorum demek daha çok kazanıyorum demek değil.. Bizim firmada üç aşağı beş yukarı optimum noktada olduğumuza inanıyorum. Belki verimliliği arttırabiliriz. Bizim 100 tane aracımız var ama hiçbir zaman 250 tane aracım olsun istemem. Hedefimiz o değil, onun yerine başka sektörlere kaymayı tercih ederim.
RA:Bu yanlış bir öngörü.. Sadece İtalya ve Yunanistan çalışıyoruz, Almanya da, Fransa da çalışabiliriz. Kontrolsuz güç güç değildir. Araç sayımızı belirli bir rakamda tutuyoruz. Aracımız kadar yük, yükümüz kadar araç alıyoruz. Araç sayınızın artması karlılığınızı arttıran birşey değildir. Riskleriniz artar, kontrolünüz zorlaşır.

* Ortak bir noktanız da yelken sporu..

MA: Deniz ve yelken keyiflendirir beni.. Şimdi artık yelkencilik, teknecilik, gemicilik de çok kolaylaştı. İmkan var,teknoloji var. Eskiden paranızla bile alamıyordunuz. Biz yarışa gidiyorduk yurt dışına, orada diğer ülkelerden gelen yelkencilerin köhne malzemelerini satın alıyorduk. Olimpiyatlarda yarıştım. 1971 yılındaki Akdeniz Oyunları’nda madalya kazanan tek ekipteydim.
RA: Yelken işi hobi. Babam, ben, büyük oğlum milli yelkenciyiz. Biz Solo Club’ü böyle bir hayal peşinde kurduk. Şu an Alaçatı Marina’nın içindeyiz. Levent Marina’da da yerimiz var. 7 den 17 yaşına kadar çocuklarımız burada yetişiyorlar. Federasyona bağlıyız. Hedefimiz Avrupa ve Dünya şampiyonu çıkarmak.. Bazı çocukları da bursiyer olarak hiçbir bedel almadan yetiştirmeye çalışıyoruz.

Haberin Devamı

KİMDİR?
Metin Akdurak, 1936 İzmir doğumlu. İzmir Ticaret Lisesi mezunu. Baba mesleği gümrük komisyonculuğu ile iş hayatı başladı. 1957’de kendi firmasını açtı. Ulusal Nakliyeciler Derneği (UND) kurucularından. Ulusal Karayolu İle Yük Taşıyıcıları ve Acente Sahipleri Derneği (UKAD)’ın uzun süre genel başkanlığını yaptı. Ekonomi Üniversitesi Mütevelli heyet başkan yardımcısı olan Metin Akdurak, Sırbistan’ın fahri konsolosu. Uzun yıllar yelken sporuyla uğraşan ve önemli başarılara imza atan Akdurak, iki erkek çocuk ve iki kız, iki oğlan 4 torun sahibi.
Rebii Akdurak, 1963 İzmir doğumlu. Özel Türk Koleji’ndeki lise eğitiminden sonra Ege Üniversitesi Eczacılık Fakültesi’nden mezun oldu. Metin Akdurak Ltd’in İtalya bürosunu açtığı 1982 yılına kadar yedek parça işiyle uğraştı. İTO Meclis Başkanvekilliği de yapan Akdurak, İtalyan Ticaret Odası, 9 Eylül Rotary Kulübü, Ege Açık Deniz Yat Kulübü üyesi. Solo Yelken İhtisas Kulübü Başkanlığını sürdüren Akdurak evli ve iki çocuk sahibi.