Dr. Emin Yeğinboy

Dr. Emin Yeğinboy

yeginboy@gmail.com

Tüm Yazıları

Survival filmlerinde anlatım dili çok önemlidir. Gerçeklik duygusu için öncelikle oyuncu ve doğa bütünlüğünü yaratabilmek, çok emek ister. Yönetmen ustalığına, oyuncu özverisi eklenince ancak ortaya iyi bir şeyler çıkabilir. “Arctic” bu açılardan hayatta kalma filmlerine iyi bir örnek. İkinci uzun metrajında Brezilya kökenli yönetmen Joe Penna buzulun sert duygusunu seyirciye hissettiriyor. Buzullarda düşmüş bir uçak enkazı içinde, hayatta kalmaya çalışan bir adamın mücadelesinde Mads Mikkelsen, oyunculuk emeğinin ne olabileceğini, sonuna kadar gösteriyor. Zor şartlarda insanın yükselen direncini belgeselci detaylarında işlemiş Penna. Son sahneye kadar gerilim sürüyor.

Haberin Devamı

Film neden düştüğünü, nereden gelip nereye gittiğini bilemediğimiz Overgard’ın (Mads Mikkelsen) buzullarda saplanmış uçak görüntüleriyle açılıyor. Yemek için balık avlamak zorundadır, karların altından çıkardığı kaya parçaları ile beyazın üstüne SOS yazmak, manyetolu bir sinyal cihazıyla iletişim kurma çabaları sonuçsuz kalmaktadır. Sonunda gelen kurtarıcı bir helikopter, fırtınaya dayanamaz ve inemeden düşer. Helikopter pilotu ölür, yardımcı kadın pilot ise ağır yaralı olarak kurtulur. Overgard elindeki kısıtlı imkanlarla genç kadına yardım eder. Yarasına pansuman yapar, mikrop kaptırmamaya çalışır, yemek verir. Gökyüzünden bir kurtarıcı gelmesinden umudu kesince de, yaralıyı da yanına alarak yola düşer. Harita üzerinde dağların ardında yaşam alanına ulaşmak tek umududur.

Buzulun ortasında tek başına

Sessiz film modunda, çok az diyalogla akan öyküde, Mikkelsen beden diliyle, bakışlarla çok şey anlatıyor. Kendisinin de “Hayatımın en zor çekimleri” dediği sahnelerde üstün bir performans gösteriyor. Buzulların orasındaki çaresizliği tek başına üstleniyor. Hele yaralıya gösterdiği sorumluluk duygusu anlatılmaz, izlenir.

Leonardo DiCaprio tek Oscar’ını kazanırken, “Diriliş”te karların içinde tek başına yaşam mücadelesi vermişti. Bu tür ızdıraplı roller oyunculardan özveri isteyen işler. Mikkelsen’de bunu fazlasıyla yapmış.

Yönetmen Penna başlangıçta Mars’ta yaşam mücadelesi veren bir astronotu çekmek istemiş ve senaryoyu bile bitirmiş. Ridley Scott ve Matt Damon “Marslı” filmini çekince öyküyü buzula çevirmiş. Gelecek filmi de yine tek başına mücadele veren insan üzerine olacakmış.

Haberin Devamı

Hayatta kalma mücadeleleri seyredene hep “Ben olsam ne yapardım?” sorusunu sordurur. Kendimi o durumun içinde düşünürüm. Bu film de seyirciyi soğuğun ortasına oturtuyor. Kaçırmayın.

Hayatta kalma üzerine 10 iyi film

127 Saat-(2010)- Danny Boyle

Direniş (2015)-Alejandro G.İnarittu

Yeni Hayat/Cast Away (2000)-Robert Zemeckis

Yerçekimi/Gravity (2013)-Alfonso Cuaron

Sineklerin Efendisi-The Lord Of The Flies (1990)-Harry Hock

Sona Doğru/All Is Lost (2013)-J.C.Chandor

Yaşamak İçin/Alive (1993)-Frank Marshall

Pi’nin Yaşamı(2012)-Ang Lee

Everest (2015)-Balthasar Kurmakur

Marslı/The Martian (2015)-Ridley Scott