Düşünenlerin Düşüncesi

Düşünenlerin Düşüncesi

dusunce@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Aybars Kuday -  Bir olayı ya da durumu veya bir şeyin özelliklerini olduğundan daha büyük ya da küçük göstermeye ‘abartma’ denir.

Bizim kültürümüzde de maalesef abartı ziyadesiyle mevcut. Hayatımızda hemen hemen her gün, her alanda görmekte olduğumuz bir davranış şekli. O kadar çok abartıyla karşı karşıya kalıyoruz ki artık durumun bir abartı olduğunu bile algılayamayabiliyoruz çoğu zaman.

Kültürümüze işlemiş ve bu derece normalize olmuş bir davranış biçimi..

Bir satılık / kiralık ev ilanına bakıyorsunuz hem metroya yakın, hem deniz manzarası var, hem alışveriş merkezine yakın, hem doğa manzarası var, hem İstanbul’un incisi şunca semtte, hem de öyle müthiş böyle harika bir yer. Gidip yeri kendi gözünüzle görüyorsunuz sonra yine kültürümüze işlemiş bir abartı durumu ile karşılaştığınız ortaya çıkıyor.

Haberin Devamı

Gerçek koşullardan uzak

Popüler bir yarışma programını izliyorsunuz orada da karşınıza çıkıyor abartı. “Şu anda 80 milyon seni izliyor” gibi sözler...

Bunun sonucunda ne oluyor? Kişi realiteden uzaklaşıyor. Bu durum kişiyi gerçekte olduğundan daha farklı birisi olduğuna inandırıyor. Adeta bir cahiliyet yaratıyor.

Aslında ikna etmeye ya da motive etmeye çalıştığınız kişi içinde bulunduğu durumun koşullarını artık olduğundan başka şekilde görüyor ve gerçek koşulların gerektirdiği şekilde hareket etmiyor ve en önemlisi buna göre bir plan, hazırlık yapmıyor, yapıyorsa da yetersiz yapıyor. Çünkü kendisine verilen durum bilgisi yanlış.

Reklamlar hâlâ yayında

Milli Takımımız EURO2020 Avrupa Şampiyonası’na katılım hakkını kazanırken eleme maçlarında gerçekten de güzel performanslar sergiledi. Fakat maalesef kültürümüze işlemiş olan abartı burada da devreye girdi. Basında başlıklar sürekli ‘bizim çocuklar, aslanlar, kaplanlar, Avrupa bizden korkuyor, rakipler tir tir titriyor’ şekilde atıldı. Reklamlarda bizim futbolcular defalarca Avrupa ve Dünya şampiyonu olmuş İtalya Milli Takımı’nın 3 oyuncusuna birden üst üste çalımlar atıp rakiplerini yerlerde süründürerek tam doksana goller atıyor.

Haberin Devamı

Fakat gel gelelim günün sonunda Milli Takımımız EURO2020’de oynadığı 3 maçı da kaybedip sadece 1 gol atarak eleniyor. İşin ilginç tarafı futbolumuz turnuva öncesinde öyle bir abartılmış ki kimse takımımızın bu kadar kolay bir şekilde eleneceğini aklının ucundan bile geçirmemiş. Dikkatinizi çekmiştir; turnuvadan elenmiş olmamıza rağmen Milli Takım oyuncularımızın başarısının üzerine inşa edilmiş promosyonlar ve bu konseptle çekilmiş reklam filmleri birçok mecrada hâlâ yayınlanmaya devam ediyor ve elenmiş olan bir takımın reklamlarının hâlâ yayınlanıyor olması da absürt bir durum oluşturuyor. Sonuç olarak reklam kurgularını, medya planlarını ve yayın sürelerini Milli Takımımızın çok başarılı olacağını varsayarak yapan şirketler de bu hayal kırıklığından nasibini almış oluyor.

Sonuç; hayatımızdan abartıyı çıkartmadığımız sürece toplum olarak hem maddi hem manevi olarak zarar görmeye devam edeceğiz.