Düşünenlerin Düşüncesi

Düşünenlerin Düşüncesi

dusunce@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Mustafa Kemal Ulusu - Ülkemizde inanın tesadüfen yaşıyoruz, her an freni patlayan bir taşıtın altında kalabiliriz, bindiğimiz uçak her an düşebilir, sel gelir evimizi, barkımızı bizle beraber alır götürür, hafif bir depremde dahi binalarımız çöker enkaz altında insanlarımızı yitirebiliriz, daha birçok olayda insanımız ölüp gidiyor ve arkasında da büyük acılar bırakıyor.

Hadi doğal afetler Allah’tan diyoruz da neden dünyada en çok ve en büyük depremlerin yaşandığı Japonya’da bir depremde çok az hatta bazen hiç kimse hayatını kaybetmiyor? Çünkü devlet tedbirini almış işi bitirmiş, bizde ise her şeyimiz Allah’a kalmış, böyle durumlarda bildiğin duaları okuyacaksın başka şansın yok ki!

Haberin Devamı

Neden mi? Bu köşede ilk yazılarıma ‘Denetim’ başlığıyla 3 yazı yazarak başlamıştım, evet ‘denetim’ ülkemizde maalesef hemen hemen hiç bilinmeyen, tam olarak hiç tatbik edilmeyen bir yaptırım gücüdür, ama bu güç bizde sade göstermelik arada trafikte, belediye zabıtalarınca esnaf teftişlerinde, uyuşturucu baskınlarında, kaçak kişi aramalarında, vb yerlerde yapılır.

Düşen yangın uçağı

Bu denetimlerin yapılmadan da bazen haberi gelir ve denetlenecek kişi ve kurum hemen tedbirini alır, işi bitirir. Kahramanmaraş’ta orman yangınına müdahale ederken düşen Rus uçağında 8 genç can gitti, neden mi? Zira bu uçaklar düz zeminde yangın söndürme uçaklarıymış, bizi de uyarmışlar ama cevaben “Biz uçururuz hemen gelsin” demişler ve getirmişler. Sonuç uçuramamışız ve uçak düşmüş, bu kadar basit ama 8 can da gitmiş , vah gidene o kadar.

Şimdi tam 18 yıl öncesine gidelim, tarih 8 Ocak 2003. THY İstanbul - Diyarbakır uçağı 80 yolcusuyla havalanır ve Diyarbakır’a yaklaşır. Hava şartları çok kötüdür, ama pilotlara maalesef , “Şartlar zor olsa dahi ineceksiniz “ talimatları verildiği için kaptan pilot ve 2. pilot oğlum Altuğ Ulusu büyük çabalarla uçağı indirmeye uğraşırlar. Fakat Diyarbakır askeri havaalanında ILS cihazı (yerden uçağa yüksekliği gösteren sistem) olmadığından çok zor şartlar onları beklemektedir. Bakın ondan sonrasında kara kutudan neler duymuşuz; kule mi hatalı?

Haberin Devamı

Karakutudaki kayıt

Kaza tahkikat heyetinin hazırladığı raporda hava durumunun iniş sırasında kokpit ekibine bildirilmediği ifade edilerek, RAPCON, yani askeri hava kontrol kulelerindeki sistemin THY’nin kullandığı ICAO ile uyumlu olmadığı kaydediliyor. Raporun en çok dikkat çeken bölümü ise askeri havalimanlarındaki kontrol kulelerinin THY’nin kullandığı uluslararası hava standartlarına uygun olmadığının bildirilerek, durumun düzeltilmesi gerektiğinin yer aldığı kısım. Bu rapora dayanak oluşturan karakutu incelemelerinde kaptanlar ile kule görevleri arasında geçen konuşmalar da oldukça çarpıcı, kulenin yaklaşma izni verdiği, uçağın kaptan pilotunun sadece iki lamba gördüğünü ifade ederek pisti bulamadığı kaydediliyor. Puslu olduğu için pisti göremeyeceğini bildiren pilot, kulenin yaklaşmalarını istemesi üzerine alçalmaya devam ediyor. Ancak bu sırada sinirlenen kaptan pilot Yunak, “Nerede bu pist” diyor. Daha sonra pistin sonunu gördüğünü söyleyen kaptan alçalmaya başlıyor.

Haberin Devamı

Kuleden “5000 Ft’e serbestsiniz.” İkinci pilot, “5000 fite devam” RC Diyarbakır’dan “Mutabıkız” kaptan. Kaptan “VOR düştükten sonra, sağdan 160 başa döneceğiz. Bayağı bir pus var aşağıda” İkinci pilot, “Evet tam pus. Pisti görebiliyor musunuz siz oradan?” Kaptan, “Işıklar yanıyor mu acaba?” İkinci pilot, “Diyarbakır RAPCON, hava yolları 634 inbound 8milde” RC Diyarbakır, “Anlaşıldı efendim yaklaşmaya devam ediniz pist görüşü ikaz ediniz.” İkinci pilot, “Yaklaşmaya devam ediyoruz, pist görüşü ikaz edilecek, 634. RC Diyarbakır, “Mutabıkız.”

İkinci pilot, “Şu değil mi pist?” Kaptan: “İki tane lamba yanıyor ama”. İkinci pilot, “Onlar mı acaba? Sanki tam doğru yerde duruyor ama hep böyle yamuk geliyorduk.” Kaptan, “Orası değil galiba”. İkinci pilot, “Değil, değil.” Kaptan, “Biraz gidelim ileride bırakalım ama hiçbir şey gözükmüyor ki.” RC Diyarbakır, “634 Diyarbakır pist görüşü mevcut mu?” İkinci pilot, “Negatif efendim görmüyoruz 634.” RC Diyarbakır, “Anlaşıldı efendim, yaklaşmaya devam ediniz.” İkinci pilot, “Devam ediyor.” Kaptan, “Sonu gözüktü söyleyin inişi” İkinci pilot, “Nerede gördünüz siz?” Kaptan, “Sonu kayboldu ya, biraz daha!..”  İkinci pilot “Pas geçelim abi, pas geçelim pas.“

Sonra mı? Müthiş bir çarpma sesi! Aman Allahım... 75 yolcu ve tüm uçuş ekibi ve benim aslan gibi oğlum, uçağın 2. kaptanı Altuğ’um, bu çok basit hatalarla hayatlarını kaybediyorlar, aynı Rus helikopterinde can veren 8 aslan genç gibi.

Oğlumu, hayatlarını kaybeden tüm yolcuları ve uçuş ekiplerini rahmetle, sevgi ve minnetle anıyorum, nur içinde yatsınlar.

Neden mi bunları yazdım? Hep denetim, denetim diye yazıyorum ya, lütfen artık böyle basit hatalarla canlarımızı kaybetmemek için devlet büyüklerimiz lütfen denetleyin ve lütfen çağı yakalayın artık, lütfen..

Sağlıklı ve mutlu gün dileklerimle.